Aanschaf tot 10k.
Hoe hoger de aanschafprijs, hoe lager ik de km-stand wil hebben.
Bij meeste auto's die ik zie / check kom ik qua wegenbelasting uit op rond de 180 per kwartaal en verzekering rond de 30-40 (of minder bij enkel WA).
Grote verschil zit vaak in onderhoudskosten, waar je nergens een duidelijk plaatje van krijgt. Bij oudere auto's heb je vaker vervanging van onderdelen, maar bij jonge auto's heb je jaarlijkse beurten en meer afschrijving en zit je er ook aan.
Grootste verschil zal dan gaan liggen in brandstof kosten.
Rij nu in een 206 . WB is 80 per kwartaal (licht gewicht). Verbruik 1:17.
Verbaas me echter over het verbruik van de 206 tegenover die van menig andere auto. Vrijwel alle auto's (op de Insight na) lijken qua verbruik te steken op 1:12 - 1:14 (gemiddeld, dus snelweg wat zuiniger). Had de kleinere auto's stuk zuiniger verwacht dan grotere / zwaardere / sterkere auto's. Dat lijkt elkaar niet veel te ontlopen.
Edit:
BMW118i valt na een check reuze mee qua verzekering / wegenbelasting en verbruik. Met name het verbruik had ik niet verwacht en maakt hem ook gelijk een stuk interessanter. Nog ff nalezen hoe het verbruik in werkelijkheid is.
Laatst bewerkt: 26 nov 2014