1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Centraal] Auto kopen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Martijnn, 25 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Ik mis in die hele discussie het gewicht......de massa.....waarom heb je daar niets over te zeggen svennies?

Code:
    Specificaties: Mazda 3 Sport MPS	
    Lengte:                       442 cm	
    Breedte:                      176 cm	
    Hoogte:                       147 cm	
    Wielbasis:                    264 cm	
    Gewicht:                      1.403 kg	
    Trekgewicht:                  1.300 kg	
    Inhoud kofferruimte:          300 liter	
    Motorinhoud:                  2.261 cm3 
    Brandstof:                    super loodvrij	
    Vermogen:                     265 pk	
    Koppel:                       380 Nm	
    Aandrijving:                  voor	
    Acceleratie 0-100 km/h:       6,1 sec	
    Topsnelheid:                  250 km/h	
    Verbruik (fabrieksopgave):    1 op 10,3
    Die van Jeepee weegt iets meer dan 900 kilo en heeft een topsnelheid van 220 km/h?

Wat is nou het probleem?

Laatst bewerkt: 20 apr 2009
  2. JeePee

JeePee Guest

Mwahh, gewicht maakt niet heel veel uit. Gewicht zorgt voor meer massatraagheid wat simpelweg inhoud dat de snelheid moeilijker te veranderen is. Houdt dus in dat de top ongeveer gelijk ligt, maar dat het gewoon langer duurt voordat je er bent. Nu heb je natuurlijk wel meer druk op de banden en daardoor meer rolweerstand, maar ik heb eigenlijk geen idee hoeveel een kilo'tje of 400 aan druk de rolweerstand beinvloed. Wellicht dat het toch uit maakt, maar dat verklaard niet waarom een ziek zware Veyron zo tering hard gaat 8) Aerodynamica is een grotere factor, maar ik denk dat mijn auto op dat gebied verliest.

3. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Omdat die ziek zware Veyron 1001 PK onder de motorkap heeft?

Boven een bepaalde grens heb je volgens mij een exponentiele formule om het aantal pk uit te reken die nodig is voor een bepaalde massa om een bepaalde topsnelheid te bereiken.
    Tuurlijk zijn er veel variabelen, maar het is goed mogelijk dat een Fiesta die +/- 1000 kg weegt met 132 pk een top kan bereiken van 220 km\h.
    Dat een Mazda 6 (neem ik aan?) met 1400 kg vervolgens die 220 niet haalt is niet onmogelijk zoals svennies iedereen wil laten geloven.
    Koppel zegt geen reet als het om topsnelheid gaat is mij altijd heel plat verteld......

Ik geloof, en ik denk met mij nog veel meer mensen, eerder JeePee dan een op de marketing, PR, P&O of voor mij part als schoonmaker werkend figuur als svennies....

4. JeePee

JeePee Guest

Wat je nodig hebt, is de rolweerstand, de hellingsweerstand en de luchtweerstand. Dit bij elkaar opgeteld geeft de kracht aan de wielen die nodig is om op deze snelheid constant te rijden. Dit maal je dynamische bandstraal, en je hebt het koppel op je aandrijfassen. Dit maal de overbrengingsverhouding van je bak en je diff en je hebt het benodigd koppel dat de motor moet leveren. Vanuit hieruit kun je met behulp van je toerental je motorvermogen bepalen. Cw-waarde is hierin altijd belangrijk. De massa van het voertuig wordt steeds belangrijken naarmate de helling toe neemt. Op een vlakke helling maakt massa niet bijzonder veel uit, omdat de massa maal de zwaartekracht altijd maal de rolweerstandcoeficient gedaan wordt, en dat is een zeer klein getal, waardoor massa min of meer wordt verwaarloosd.

5. Shinobi of the Wind

Shinobi of the Wind I'm Good Money

Leuk Bevonden:
    0
    kan iemand mij een indicatie geven van hoer duur het ongeveer is om een nieuwe automaat bak te kopen (tweedehans). De automaat in mijn A4 (2003 ) heeft het begeven en ik zou graag willen weten hoe duur dit ongeveer word. Alvast bedankt.

6. Infernal di

Infernal di Guest

Ik zou effe langs de sloop gaan, of op internet kijken. Er is vast wel iemand die een total losse A4 heeft staan..

7. JeePee

JeePee Guest

Ik heb al enige tijd een vraagje over die matrixborden boven de snelweg:
    Soms geven die dingen 50 of 70 aan, terwijl het hele verkeer lekker met 100+ aan het door rijden is. Ik weet nooit wat ik moet doen in zo'n situatie: moet ik 70 gaan rijden om geen risico lopen om geflitst te worden, of is het een indicatiesnelheid en moet je gewoon het tempo van het verkeer aan houden?

Ik doe altijd het laatste, maar knijp hem wel een beetje als ik bijvoorbeeld op de A12 op zo'n stuk trajectcontrole 30km/h harder rijd dan wat de matrixborden zeggen...

Ow en speciaal voor svennies:
    Moest laatst naar Zandvoort, met een volbeladen auto (passagier + koelkast + gasinstalatie + allemaal andere meuk), maar we waren iets van het gasstel vergeten en ik moest ff terug naar de teamruimte en mocht de kosten voor extra benzine declareren. Twee keer de 225 op de teller gehit en een keer de 210 :) Tank was wel half leeg gelijk, mijn bommetje zuipt echt te hard bij volgas. Maja, A12 is een stuk vlakker en er was minder zijwind dan op dat landweggetje waar ik eerst reed, dus ik kon hem nu mooi in het gareel houden.

8. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Het is een maximum snelheid. Dus je zou bekeurd kunnen worden. De nieuwere generatie borden zullen ook een rode rand geven wat het helemaal duidelijk maakt, maar de oude generatie matrixborden konden simpelweg nog geen rode rand tonen.

Art. 21: Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
    a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 120 km per uur, op autowegen 100 km per uur, op andere wegen 80 km per uur;
    b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
    1. op het fietspad en/of fiets/bromfietspad 40 km per uur;
    2. op de rijbaan 45 km per uur;
    c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.

(NB: op matrixborden vermelde snelheden zijn geen adviessnelheid meer, maar geven de maximum te rijden snelheid aan.)

Oh Jeepee, niet te stoer doen he, ook al kan Svennies niet meer reageren... ;)

*Haalt bij vol gas berg afwaarts maar 150km/h 8)

9. Infernal di

Infernal di Guest

Ik heb zelf 1 jaar geleden Theorie gedaan voor de auto. Is het niet raar dat er niks in mijn boekje over stond?

10. JeePee

JeePee Guest

Hmm, las op een ander forum dat Nederland inderdaad zegt dat alle matrixborden de max. snelheid aangeven, maar dat binnen Europa geld dat deze alleen als max. V gelden als er een rode rand omheen zit. Aangezien Europeanen die hier in Nederland komen niet kunnen weten dat deze zonder rode rand nog steeds als max. V geld, en alle Europeanen gelijk zijn kunnen wij Nederlanders dat ook niet, en kan je een rekening op je deurmat omdat je geflitst bent dus heel makkelijk ongeldig laten verklaren :9 Tenzij er een rode rand omheen zat :+

11. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Maar als je op zo'n moment het verkeerd ophoudt door met 70 te rijden kunnen ze je weer bekeuren voor hinderen van het overige verkeer :emo:

Het is nooit goed.....

12. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Zo simpel is het niet, er wordt van je verwacht dat je de regels kent van het land waar je in rijd. "Ik wist het niet" is geen excuus.

Zolang je gewoon de maximum snelheid aanhoudt kunnen ze je niks maken

13. Gerjan

Leuk Bevonden:
    221
    Dat las ik ook, maar dat bericht op dat forum was oud. Ergens anders werd dat ook weer tegengesproken dus toen maar de wets artikelen opgezocht.

14. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.670
    De zus van mijn oma is overleden, en zij had een leuke Opel Astra staan. In 2007 heeft ze er nog 900 (:lol:) km mee gereden, daarna durfde ze niet meer. Verder zijn er geen 'kanshebbers' in de familie..

Alleen vind ik het een beetje decadent om een auto te kopen voor de weekenden, aangezien ik hem verder nooit nodig heb :p.

15. JeePee

JeePee Guest

Ik heb mijn auto ook alleen voor de weekenden. Benzine is veel te duur, dus doordeweeks pak ik, ondanks mijn !§@_&%"hekel aan het OV toch gewoon de bus/trein.

16. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Bouwjaar?

Astra's zijn mooie auto's man....zeker om mee te beginnen 8)

17. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.670
    Die hele oude dingen...

Met nog een kofferbakje eraan :D. 1994/1995 denk ik.

18. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Sedan dus, veel onderdelen op de sloop dus kan goedkoop in onderhoud zijn.

Als er niet te veel op de teller staat....waarom niet?

19. Gerjan

Leuk Bevonden:
    221
    Ik rij lekker elke dag :D ongeveer €35 benzine per week. Maar krijg ruim voldoende reiskostenvergoeding op stage dus is geen probleem :)

20. MerQ

MerQ Registered Bruser

Leuk Bevonden:
    0
    Weet iemand hier hoe je achter het bouwjaar kan komen van een auto zonder de carspotter te gebruiken.

Ik vond dit op de RDW site:

Datum eerste toelating 12-03-2001
    Datum aanvang laatste tenaamstelling 19-08-2002
    Datum eerste afgifte Nederland 12-03-2001

Staat Datum eerste toelating dan voor het bouwjaar? aangezen je die nergens kan vinden

Kenteken: 13-GS-DS

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina