Als je koppelingsplaat versleten is zal deze niet goed aangrijpen waardoor je motor niet in verbinding staat met je wielen.
Als de auto bij wegrijden met weinig gas geven afslaat, geeft dat aan dat de koppeling genoeg aangrijpingskracht heeft en dus prima functioneert. Je kan ook volgas een steile heuvel oprijden. Als je toerental stijgt maar je snelheid niet, dan slipt je koppeling door.
Maja, koppelingsmechanisme testen tijdens een proefrit is één van de vele dingen die je zou moeten doen. Ophanging is net zo belangrijk: lomp hoeken met die bak en doe alsof je de banden gaat opwarmen (zoals in de F1), dus vol naar links, vol naar rechts, vol naar links. Je zou hierbij geen tikkende of schavende geluiden mogen horen. Als dat wel het geval is, is de kans dat je na aankoop een nieuwe aandrijfas, homokineet en/of wiellager moet aanschaffen vrij groot.
Als de motor warm is, laat hem dan ook een paar keer lekker janken. Zo kan je voelen of er nog 'pit' in zit en of 'ie niet totaal is afgeragd. Na afloop moet je ook de pakkingen even voelen: zweten mag, maar echt een vloeistofoverschot duidt op lekken en een lekkende motor wil niemand
Voor en na de proefrit ook het oliepeil checken! Als deze teveel gezakt is weet je wel wat er aan de hand is.
Daarnaast alle kieren en gleufjes van de auto, en met name wielkasten, dorpels, tankdopje en chassisbalken controleren op roest.
En als laatste tip kan ik je geven: koop hem niet in het donker. Dat heb ik wel gedaan, en ondanks de felle zaklampen die we bij ons hadden, kwam ik er op klaarlichte dag pas achter dat de auto iets meer deukjes had dan gedacht (lichte hagelschade op het dak bijvoorbeeld). Nu ben ik iemand waarbij de carrosserie me vrij weinig uit maakt, maar iemand anders had zich goed genaaid kunnen voelen.
Klik om te vergroten...