Tony Adams traint slechts 'dood hout' in de schaduw van de Kuip
Door CHRIS VAN NIJNATTEN
Tony Alexander Adams is even terug naar Londen. Dat is voor Feyenoord financieel interessant. Het scheelt een paar nachtjes in de hotelkosten.
Het zijn de enige kosten die Feyenoord maakt voor Adams. De Engelsman, bij Feyenoord geïntroduceerd door een bevriend journalist, werkt namelijk op vrijwillige basis voor de club. Op Varkenoord.
Wie is Tony Adams? Het is dé Tony Adams, zoals iedere fan van Feyenoord weet. De nu 39-jarige Adams deelde jaren aan een stuk de kleedkamer met Dennis Bergkamp. Hij speelde in ruim twintig jaar een kleine zevenhonderd wedstrijden in het eerste elftal van Arsenal, waarvan de meeste als aanvoerder. Ook was hij 66 keer international, vaak ook als aanvoerder.
Adams was een centrale verdediger en niet zomaar eentje. Oké, Marco van Basten speelde hem op het EK van 1988 ooit een keer helemaal suf, maar verder heeft hij zich op het voetbalveld niet vaak in de luren laten leggen. Adams gaf leiding aan de beste laatste lijn die Arsenal ooit heeft gehad. Die bestond buiten onze vriend uit Steve Bould, Nigel Winterburn en Lee Dixon.
Er gingen seizoenen voorbij waarin dit kwartet slechts achttien doelpunten tegen kreeg. De buitenwacht vond Arsenal daarom boring, maar dankzij het niet te passeren kwartet pakte de club landstitels, nationale en internationale bekers.
Inmiddels is Adams als profvoetballer gestopt, maar het zwarte gat is ver te zoeken. Hij slaagde cum laude voor de UEFA A-licentie, waardoor hij volledig bevoegd is om in de top van het betaalde voetbal training te geven. Dat wil hij graag, maar niet om het geldelijke gewin. Hij is financieel onafhankelijk en kon het zich zelfs permitteren om de enorme opbrengst van zijn autobiografie Addicted volledig af te staan aan een goed doel.
Ook hoeft hij niet te gaan trainen om zijn vrije tijd in te vullen, want hij heeft het erg druk met uiteenlopende, vaak charitatieve activiteiten. Zo is hij bezig in Engeland af te studeren op een onderzoek naar de wijze van ontwikkeling van talentvolle jonge voetballers in heel Europa.
Adams is een gerespecteerd man in zijn branche. Over hem schreef David Beckham in diens biografie het volgende. ,,Mijn eerste interland met het Engelse elftal zal ik nooit vergeten. Omdat ik op die avond de grootste leider in mijn carrière ben tegengekomen. Ik had mijn shirt, broek en kousen aangetrokken, deed mijn Adidasjes nog een keer goed en dacht dat ik met de ploeg toen rustig het veld op kon lopen. Maar voordat we de kleedkamer uitgingen, stond opeens Tony Adams op. In een speech waar de passie vanaf spatte en die nog geen twee minuten duurde, maakte hij duidelijk wat het betekende om voor Engeland te spelen. Mijn hele lichaam schokte, maar ik ging daarna met drie keer zoveel zelfvertrouwen en passie het veld op.’’
Deze Adams kwam naar de club om te kijken hoe die fenomenale Nederlandse jeugdopleiding er uit ziet. Nu loopt hij op Varkenoord in de schaduw van de Kuip dood hout (dead wood, zeggen ze in Engeland) te trainen; Leonardo, Gerson Magrao, Bruno Basto, Pieter Collen, dat werk.
Klik om te vergroten...