1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Compleet rookverbod

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hordo, 13 apr 2003.

  1. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.329
    Vond de spandoeken in Breda erg leuk :


    "WAAR ZIJN DE NIET-ROKERS NOU?"

    Grotendeel staat nog steeds buiten :+
     
  2. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.042
    Leuk Bevonden:
    9.603
    Volgens mij snap je het niet echt.. Het gaat erom dat roken ook voor omstanders slecht is, en dat is juist zo uniek. Waarom zou je cola gaan verbieden als het alleen de gebruiker zelf beschadigd? De overheid is echt niet bezorgd over de rokers, maar over de mensen die niet roken en DAAROM is deze wet er gekomen.
     
  3. Mastat

    Mastat Active Member

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    10
    Wat denk je als je door een stad heen loopt, je ademt een en al uitlaatgassen / smog in, daar hoor je niemand over. En dan janken om een beetje sigarettenrook.
    Tegenwoordig leven we in en maatschappij waar niemand elkaar nog iets gunt, maar zelf wel in een dikke bak rondrijden en eten kopen in de supermarkt wat in de meest vervuilende fabrieken gefabriceerd wordt.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2009
  4. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik wilde het niet zeggen, maar ik dacht het wel :)
    Vroegah werd er zelfs gewoon in de klas gerookt. Moet je voorstellen in deze tijd. Je tafeltje met een asbakje erin :+
     
  5. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    Alleen vind ik rook in een kleine ruimte een stuk vervelender als al die uitlaatgasssen in de stad :)
     
  6. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Of in de trein! Ik verlang naar tijden toen ik er nog niet was als ik die dichtgeschroefde asbakjes in de trein zie.
     
  7. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik vind vooral dat mensen teveel zeiken tegenwoordig. Het lijkt wel of iedereen z'n stinkende best doet om over alles te mierenneuken. Roken op stations, roken ik kroegen, meer belasting op fricandellen, minder co2 uitstoot, te luidruchtige mensen in de treinen en ga zo maar door. Zo jammer allemaal..

    Ik rook zelf en mij boeit het geen aars wat ze allemaal voor plannen maken daar in Den Haag. Als ik binnen mag roken, doe ik het binnen. Als er een verbod op is, dan loop ik lekker naar buiten. Gewoon lekker een feestje bouwen.
     
  8. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.042
    Leuk Bevonden:
    9.603
    Daar heb je gelijk in Goiz, maar ik heb ook een beetje een hekel aan die rokers die zichzelf in een slachtofferrol plaatsen (straks mag ik nog geeneens thuis roken!!11one :emo:)

    Maarja, we worden onbewust steeds asocialer.
     
  9. Viktortje

    Viktortje Rest in pieces!

    Berichten:
    3.576
    Leuk Bevonden:
    11
    Me vader heeft zelfs eindexamen gemaakt in het ahoy waar je mocht roken, hij schreef toen zijn formules op z'n sigaret:lol:
     
  10. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Yup en steeds individualistischer. Iedereen is met name bezig met (de problemen van) zichzelf.


    //edit; ik ben trouwens wel een beetje hypocriet, want ik vind nog steeds dat er wél een verbod moet komen op kerkklokken. :+
     
  11. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    geweldig :D
     
  12. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is zo'n domme vergelijking. Ik moet zeggen dat ik hem zelf ook wel is heb gebruikt in een debat waar ik tegen het rookverbod moest zijn. Het argument ontleend zijn kracht uit het feit dat je "dan alles wel kan verbieden, auto's vervuilen wat slecht voor je is, koeien vervuilen en zelfs een mens welke ademt vervuilt". Het is een argument waar iemand op een feestje vaak weinig op terug kan zeggen en omdat men vaak vervolgens in de verkeerde hoek naar een tegenargument zoekt kan je ze vervolgens daar op afmaken 8). Maar de vergelijking is natuurlijk absoluut niet representatief.

    Wij leven in een maatschappij die zich baseert op mobiliteit. Onze economie en welvaart is gebouwd op mobiliteit. Auto's, fabrieken vervuilen en dit is inderdaad slecht voor ons maar deze vervuiling is in feite nodig om onze economie in stand te houden. Roken is een simpel genotsmiddel middel voor een minderheid van de bevolking welke absoluut niet noodzakelijk is. Daarnaast is het 1. slecht voor de gezondheid van rokers 2. slecht voor de gezondheid voor zogenaamde "mee-rokers" 3. brengt het stank met zich mee, een ergernis voor de meerderheid van de bevolking 4. kost het geld in het ziektenkosten verhaal (Al denk ik dat dit wel gecompenseerd wordt door hoge accijnzen + rokers gaan eerder dood = minder aow ;), in landen zonder accijnzen en sociale voorzieningen is het argument sterker). Roken is een onnoodzakelijk goed en een ergernis van de meerderheid van de bevolking. Een verbod beperkt de keuzevrijheid van de roker maar een roker beperkt de keuzevrijheid van een niet-roker. Niet roken op openbare plaatsen/horeca is dan ook een mooie oplossing. Niet-rokers worden niet beperkt in hun keuzevrijheid en rokers worden beperkt in het beperken van de keuzevrijheid van rokers door middel van een plaatsgebonden verbod, maar niet in het roken zelf.

    Nu moet ik zeggen dat ik het vooral leuk vind om erover te discussiëren. Het rookverbod qua gezondheidsaspect kan me niet zo boeien, dood gaan doe ik toch wel. De bejaardentehuizen zijn ook niet alles. Als men de asbakken weer op tafel zet ben ik daar ook niet rouwig om. Heb er allemaal vrij weinig last van. Ik vind het rookverbod opzich wel prettig vanwege geen stinkende kleren, maar heb er ook geen bezwaar tegen als men binnen een sigaretje rookt. Wel als ze met hun peuk tegen mijn arm komen, eikels :mad:.
     
  13. Mastat

    Mastat Active Member

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    10
    Oh ja, daar mogen idd wel mensen voor doodgaan voor de economie, die is immers belangrijker dan mensenlevens, slaat dus ook nergens op dat je het dan wel kan rechtvaardigen.

    Hoe vind jij trouwens de muffe zweetlucht die nu rondhangt in de discotheken, lekker he. Doe mij maar gewoon weer de ouderwetse rooklucht.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2009
  14. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja ik vind dat acceptabel. Zonder de economie en samenleving in huidige vorm zouden er nooit zoveel mensen kunnen leven en zeker niet in deze mate van welvaart. De economie is noodzakelijk en kost daardoor misschien (jaren van) mensenlevens, maar levert velen meer op. Want zonder mobiliteit, vrachtwagen is er een eten bij de supermarkt, zijn er geen medicijnen etc. Roken is daarentegen absoluut niet noodzakelijk en een grote ergernis.

    Muffe zweetluchten heb ik in mijn uitgaansgelegenheden geen last van trouwens.
     
  15. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    nou hier wel hoor gadverdamme :eek:
    eerst rook je dat niet door het roken..
     
  16. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    nope niet simpelweg een genotsmiddel, het is een verslavend genotsmiddel :x
     
  17. Ebrithil

    Ebrithil Active Member

    Berichten:
    1.048
    Leuk Bevonden:
    39
    Klink op het nieuws vanavond weer lekker z'n verhaaltje vertellen dat het gaat om de Horeca-medewerkers.

    Boeie! Als je in de Horeca gaat werken dan kan je toch gewoon verwachten dat er gerookt gaat worden? Pff, 80% van de mensen die werken in de horeca roken zelf ook :emo:
     
  18. Angelus

    Angelus Active Member

    Berichten:
    833
    Leuk Bevonden:
    0
    Roken stinkt. Punt. Voor niet rokers is die lucht totaal niet lekker. Vergelijk het als je in een dikke walm rook staat van een open vuur. Het gevoel dat die walm je longen binnendringt en je ademhalingswegen aantast is ook hoe roken voelt voor niet rokers.

    Roken is een keuze en ik vind het niet zo´n probleem, maar je moet er anderen niet me opzadelen. In de disco´s vond ik de rooklucht sowieso altijd wel meevallen, die hadden goede afzuiging etc. Echter als ik de volgende dag wakker word en die lucht van m´n kleren ruik ga ik bijna over mijn nek.

    Voor het eerst sinds tijden ga ik weer naar het café toe, omdat er nu geen vieze damp meer hangt. Eerder was het zo´n blauw hok waar je moest snakken naar adem als je er langer dan een uur zat. Nu is het gewoon relax. Ik zie er ook niks van dat het minder druk is geworden. Ik en m´n vrienden gaan meer naar het café en het is net zo druk als voor het rookverbod..

    Dat van die zweetlucht is wel zo´n verlept argument. Ten eerste is die zweetlucht niet schadelijk. Ten tweede als je aan het dansen bent zweet je nou eenmaal. In elke tent waar ik ben geweest heb ik geen last van zweetlucht. Blijkbaar hebben sommige rokers een over gevoelig neusje. Naar bier stonk het altijd al :)

    En het zweetlucht argument gaat ook niet op in een café waar iedereen zit te pilsen. Voor de duidelijkheid, onder een disco versta ik een tent met meer dan 1 of 2 zalen waar gedanst wordt en een café waar men aan het pilsen en kletsen is. Niet van die verlepte danscafétjes zoals in het westen.
     
  19. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Dan is dat wel een van de weinigen hoor. In heel veel kroegen is het veel rustiger geworden en een aantal hebben zelfs de deuren moeten sluiten. Toegegeven, de huidige ecomonie helpt ook niet mee.
     
  20. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Ik ken weinig mensen (niemand?) die vóór het rookverbod in de horeca niet naar een café gingen, omdat er gerookt werd. En die mensen gaan nu ook niet extra naar het café omdat men nu buiten een peukje rookt. Dat is alleen in mijn omgeving, maar ik heb zo'n voorgevoel dat ik niet de enige ben die dit zo 'waarneemt'.
     

Deel Deze Pagina