1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De 2 atoombommen op Japan

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Barbatruuk, 27 jan 2004.

1. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Eeehm, je mist mijn punt. Het was niet mijn idee om je stelling af te kraken ofzo, ik vond 'm alleen weer op een manier gesteld waar wel discussie over moét komen :). De stelling is duidelijk en mensen kunnen weer lekker zwart-wit debatteren zonder echt tot een conclusie te komen, snappie? ;)

En wat betreft mijn visie over bommen, het ging mij er niet zozeer om om te laten zien hoe het zou moeten zíjn, maar meer wat de situatie nu is. En dat is niet de meest bemoedigende situatie

2. McRed

McRed PSPZone.nl

Leuk Bevonden:
    18
    [/IMG] Nog wat foto´s van

Kijk dat blijft erover! Niet erg mooi dus....

3. Barbatruuk

Barbatruuk huub huub huub

Leuk Bevonden:
    2
    Nou, ik denk dat we er bijna allemaal over eens zijn dat de bom zijn doel heeft bereikt(letterlijk en figuurlijk). Het is zo dat de Japanners niet meteen na de 1e bom capituleerden, maar ze probeerden eigenlijk al sinds mei 1945 te capituleren. Dat werd tegengehouden door verschillende redenen. Er zat maar 3 dagen tussen de 1e en de 2e bom, dus veel tijd kregen de Japanners niet om na te denken over de gebeurtenissen. Er was onder de Amerikaanse leiding ook nooit twijfel over het gooien van de 2e bom. Maar was die 2e bom nou wel echt nodig geweest? Ik heb hier een krantenartikel over de 2e bom uit de vokskrant (9 augustes 1995) Jammergenoeg heb ik geen scanner maar ik zal wel een stuk quoten:

4. beuker(sr)

beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

Leuk Bevonden:
    3
    lol

"fat man"hete de bom.
    dit was een bom die gebruikt werd alleen in de testfase en stond op een soort verhoging......leek wel iets op een oude watertoren.

Laatst bewerkt: 29 jan 2004
  5. Barbatruuk

Leuk Bevonden:
    2
    Booster heeft ook niet helemaal gelijk. De uranium bom die op Hiroshima viel heette "Little Boy", ook wel "Thin Man" genoemd.

6. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Je vergeet het argument van Truman zelf, het plat bombarderen van andere steden was vaak geen optie vanwege de rijke cultuur die dan vernietigd zou wroden. En, dat de stad ver van Tokyo weg lag doet volgens mij niet af aan het psychologische effect van "we raken onze steden 1 voor 1 in een halve seconde kwijt".

7. TheWalrus

TheWalrus Guest

De duitser werkten tegen een fiks evergoeding mee aan de ontwikkeling van de atoombom. In het verloren Duitsland, dat slechst zo ver was gekomen met de ontwikkeling van oorlogsmateriaal omdat dat hetgeen was waar de economie op gebaseerd was, hadden ze niks meer te zoeken.

Wel een raar idee trouwens dat het duits/japanse uranium in dei bommen zat.....

8. Booster

Booster verified user

Leuk Bevonden:
    0
    de Joden hadden de bom bedacht voor de oorlog... niet de Duitsers!!!:{ :{ :{
    de Jood werkte eerst in Duitsland maar vluchtte toen naar Amerika toen WOII startte en daar hebben ze de bom ontwikkeld...
    EDIT: er zit helemaal geen duits/Japans uranium in die bommen!!!!:{ :{ :{

9. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    "De Jood werkte eerst in Duitsland" ?
    Wel eens van de diaspora gehoord? Joden woonde over de hele wereld in dat tijdperk (nog steeds). De atoombom is aan geen volk toe te schrijven, het was een gezamenlijke inspanning (puur naar de nationaliteiten van de "makers" gekeken).

10. TheWalrus

TheWalrus Guest

Booster je bent niet goed bij je hoofd. De joden? Dat is dus zo'n idioot verhaal dat ik erom moet lachen. Generalisatie is wel fijn natuurlijk. Uiteindelijk waren het de Amerikanen die het wapen uitvonden, zowel de duitsers als de Amerikanen werkten aan een dergelijk project. Er kunnen best joodse wetenschappers aan te pas zijn gekomen )oppenheimer was een Amerikaans Joodse wetenschapper die in DUitsland studeerde) maar de bom was het werk van de Amerikanen.

Ik heb me overigens vergist. De duitse wetenschappers uit nazi Duitsland hebben de Amerikanen geholpen bij het maken van raketten. Wat natuurlijk van pas zou komen in de koude oorlog.

Dat verhaal van de onderzeeer is speculatief maar beslist niet uitgesloten. De Amerikaanse wetenschappers zaten zonder uranium en toen vonden ze een grote hoeveelheid uranium in een onderzeeer die op weg was naar Duitsland of Japan.

Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2004
  11. Barbatruuk

Leuk Bevonden:
    2
    Ik zag laatst op Discovery een programma over zo'n onderzeeër die van Japan(weet ik niet zeker, t zou ook afrika kunnen zijn geweest) die met uraniumoxide aan boord naar Duitsland voerde. Maar de Amerikanen hebben die tot zinken gebracht. Misschien is dat de duikboot waar je t over hebt?

12. TheWalrus

TheWalrus Guest

Als ze er uraniumin hadden zitten is
    dat de boot ;)

13. Booster

Booster verified user

Leuk Bevonden:
    0
    een of andere JOOD hadden het idee van zo'n bom!!!!
    wedden???:) :) :)
    later, toen Germany gespannen werd, ging die jood naar amerika en daar is ie verder gemaakt!!!!:{ :{ :{

14. TheWalrus

TheWalrus Guest

Uhm, einstein was inderdaad een jood. maar hij heeft de bom niet gemaakt en in d epraktijk uitegdacht. Wie is er schudlig, de wetenschappers die het apparaat maakten of de Amerikaanse overheid die het onderzoek finacieerde en gebruikte?

15. Booster

Booster verified user

Leuk Bevonden:
    0
    nou, de amerikaanse "BASTARDS" maar als de jood niet was geweest hadden ze de bommen veel later dan WWOII hebben uitgevonden maarja, amerikanen hadden er toen des tijds zo'n 3 biljoen US Dollars voor over en dat was de grootste investering van US toen (niet nu!!)
    dus amerikanen zijn wel MEER schuldig ja!!!!O-) O-) O-) O-)

16. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Wat lul je nou over "de Jood"? Ik vind dat behoorlijk beledigend.

17. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Misschien dat je hier nog wat aan hebt. Dit zijn delen uit (schijnbaar) de officiele stukken over het besluit tot gebruik van de atoombom.

http://www.dannen.com/decision/

18. DiaL

DiaL XBW Senior

Leuk Bevonden:
    21
    Ik weet niet of het al vermeld is, ik heb niet de hele thread doorlezen, maar elke oorlog is een 'perfect opportunity' om nieuwe wapens te testen.
    De Amerikanen gooiden de 2 atoombommen om volgende redenen:

*Op de Potsdam conferentie had president Truman te horen gekregen dat de atoombom klaar en getest was, er werd ook gesproken over de kwestie Japan maar Rusland had enkele maanden nodig om zijn troepen te verplaatsen. De Amerikanen die eigenlijk een oorlog samen met de Russen tegen Japan wilden vermijden omdat ze dan nadien net zoals in Berlijn het in invloedssferen moesten verdelen, wilden dus zo snel mogelijk met Japan afrekenen. Ook was dit een perfecte gelegenheid om de Russen hun militaire overmacht te laten zien.

*De Amerikanen wilden een bloedbad zoals de landing van Normandië vermijden op Japan.

Waarom waren deze atoombommen onnodig?
    Japan was al een hele tijd capitulatiemurw en verzwakt en was zelfs al met de Amerikanen in onderhandeling over het ontwapenen, enkel het punt of de keizer mocht blijven was nog een knelpunt. Enkele extra weken onderhandelen en druk uitoefenen zou dit vreedzaam hebben kunnen oplossen.

De tweede atoombom was al helemaal niet nodig, want na de eerste wilden de Japanners al capituleren, op dezelfde dag zou nog dat bericht van de Japanners gekomen zijn! En de steden die werden getroffen hadden totaal GEEN militaire waarde. Veronderstelt word dat de Amerikanen de echte uitwerking van hun 'nieuwe superwapen' op mensen wilden testen.

19. Barbatruuk

Leuk Bevonden:
    2
    De steden hadden wel degelijk een militaire waarde. En ja, Japan wilde al voor de 1e bom capituleren. Maar de leiding niet, en het leger (en misschien ook het volk) omdat ze heel erg trouw aan hun keizer zijn. De samurai code

20. Booster

Booster verified user

Leuk Bevonden:
    0
    De Amerikanen wilden een bloedbad zoals de landing van Normandië vermijden op Japan.

Now that is soooooooooo true!!! denk dat dit een van de grootste redenen was om bommen op Hiroshima en Nagasaki te laten vallen!!!!
    REALLY!!!!

Deel Deze Pagina