Dit gaat offtopic, maar is wel intressant.
Nee. Gelukkig is Amerika de enige die atoombommen heeft gebruikt. Het zat er aan te komen (zoals eerder gezegd was Duitsland ook bezig met het onderzoek naar een atoombom) en de inzet van het nieuwe destructieve wapen was vrijwel onvermijdelijk, zeker om militaire redenen, die eerder zijn genoemd (o.a. voorkomen invasie die vele Amerikaanse levens ging kosten).
Ik moet zeggen dat je visie trouwens van grote kortzichtigheid getuigd. Zonder Amerika leefden wij nu bijvoorbeeld onder Duits bestuur, spraken wij Duits en zou Japan heel (Oost-) Azie in handen hebben gehad. Wie weet zou Rusland en het communisme wel de wereld hebben overgenomen. En zoals blijkt uit het vijfjaren plan is het communisme niet zo effectief in de praktijk, al is het streven mooi.
Ik ben blij dat Amerika heeft ingegrepen, en blijft ingrijpen. Ze moeten zich er echter wel van bewust zijn waar de grenzen liggen, want Amerika moet zich niet bazig gaan gedragen en dat is soms helaas wel het geval.
De atoombom op de twee Japanse steden is naar mijn mening wel gerechtvaardigd, in de mate waarin dat in een dergelijke onmenselijke situatie mogelijk is.
Laatst bewerkt: 1 feb 2004