Laten we elkaar wel met respect bejegenen! Respecteer elkaar mening.
Daarbij wil ik zeggen dat nationalisme (als je het hebt over 'ons' nederland, of dat je wilt sterven voor 'je land') zo'n beetje het grootste kwaad is wat er bestaat.
Waarneer sta je sterker? Als één land van gesloten geesten die elkaar maar blijven vertellen hoe goed ze wel niet zijn en hoe blij ze wel niet zijn met 'hun' land zonder dat ze de 'anderen' toelaten?
Of het land dat open staat voor alles en iedereen en met iedereen samenwerkt op een niveau van respect en daardoor niet alleen hulp krijgt van iedereen, maar ook de kennis van iedereen tot zijn beschikking heeft.
Nationalisme heeft alleen maar tot gevolg dat je het volk dom houd en bezig laat zijn met zaken die er totaal niet toe doen, zoals oorlog, zoals Adolf Hitler zijn nationalistische volk half europa liet veroveren en daarna massaal liet afslachten omdat hij zijn volk niet waardig achtte deze vernedering te overleven.
Wanneer wordt je nou slimmer? Door in discussie te gaan met mensen, of je af te sluiten van alles en iedereen en in een soort van fort te gaan zitten met mensen die precies het zelfde denken als jij? Mooi voorbeeld is die hillbilly's uit Amerika, die altijd afgeschetst worden als half debiele idioten die het met hun zuster doen.
Die zijn ook van mening dat Amerika van hun is en dat iedereen die niet geboren is in je land (alsof je dat kiest!!!!) er niet thuis hoort en moet opzouten. Het levende bewijs dat je niks slimmer of beter van wordt van dat kwaadaardige nationalisme.
Er is geen enkel argument voor nationalisme dat wijst op een betere maatschappij. None whatsoever. Strijden voor vrijheid is een ding, maar strijden voor een plakje land, of voor het achterhaalde gedachtengoed dat jij tot een 'volk' behoort, is natuurlijk vreselijk. We zitten allemaal hier op aarde, niemand van ons heeft gekozen waar ze geboren zijn en we zijn allemaal mensen. Niet alles zien we er het zelfde uit, of hebben we de zelfde geestelijke mogelijkheden, dat neemt niet weg dat we respect verdienen van iedereen en dat we samen moeten werken aan een betere wereld waarin we met elkaar kunnen leven. Nationalisten, neo-nazi's, dat zijn allemaal mensen die om verkeerde redenen zijn doen geloven dat jezelf afsluiten van de wereld positief is. (volgens mij, of course)
EDIT: Ze zijn niet simpel van geest, ja sommige, maar die heb je ook tussen mensen die het tegeovergestelde geloven. Er wordt hun echter informatie onthouden die een compleet beeld vormd, en informatie opgedrongen die het beeld vervormd.
Als ik opgroeide in een familie waar iedereen non stop zat ze zeiken over 'turken dit' 'turken dat' dan zou ik waarschijnlijk ook 'tegen' turken zijn, ook al wist ik niet waarom. Dan kan ik einstein zijn, maar als ik niet de mogelijkheden en de kennis toegereikt krijg om mijzelf te ontwikkelen, dan blijf ik mijn hele leven beperkt in mijn denkbeelden. Omdat ik mijzelf alleen beweeg binnen mijn nationalistische kring, hoor ik ook nooit informatie die mij anders kan doen geloven, ik wordt alleen maar non-stop bevestigd in mijn nauwe, achterhaalde denkbeelden die (altijd) op racistische en discriminderende denkbeelden gebaseerd zijn. Heel logisch, want leven is discrimineren, instinct is discriminatie.
Het is onze taak om elkaar te onderwijzen en ons die instinctieve neiging tot discriminatie te laten overstijgen en te beseffen dat we allemaal in het zelfde bootje zitten met de naam aarde, en met elkaar moeten leren leven omdat we allemaal evenveel recht hebben op een goed bestaan. Onderwijs is de sleutel, praktisch morele kennis zou onderdeel moeten zijn van elk klaslokaal over de hele wereld.
Laatst bewerkt: 1 mei 2005