1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De "big" motoren, scooters en brommers thread [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 29 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zeepsop

    Zeepsop BRO BEANS

    Berichten:
    2.636
    Leuk Bevonden:
    631
    Waar kun je oefentoetsen vinden, staan die op het internet? Ik ben nu elke dag zo'n 3 a 4 hoofdstukken aan het doornemen. Ik heb nog tot september, want dan word ik 16 dus dan kan ik voor het certificaat gaan. Btw alcohol promilage is toch 0,8% :+
     
  2. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    0.5 voor ervaren bestuurders wat inhoud 5 jaar of meer in het bezit van rijbewijs.
    0.2 voor beginnende bestuurder.

    Oefentoetsen kan je kopen, downloaden en er staan ook enkele proeftoetsen op internet.
     
  3. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Zoals Danger zegt, er zijn er een aantal te vinden op internet, de meeste die ik tegen ben gekomen moet je voor betalen.
    http://www.theorieles.nl/brommer/brommer_examens.php
    http://www.examentheorie.nl/Am/index.php?PHPSESSID=07e6fd3a6ce1ed6312e8442b3b726a2a
    http://www.driversonly.nl/

    En nog veel meer. Beetje op Google zoeken, je komt ze vanzelf tegen. Maar ze zijn zowat allemaal betaald.
    Je kan ook CD-ROM kopen of ergens downloaden :x

    Je gaat morgen zien of het lukt hea ;) Succes in ieder geval.
    Ik heb alleen nog wel eens moeite met de vragen of je aan de hand van een foto een bocht veilig neemt of niet, of de afstand naar je voorligger veilig is of niet etc. Verder zit alles er wel goed in. En de aanwijzingen van een ambtenaar heb ik nog nooit begrepen :+ Wanneer je nu wel of niet door mag rijden bij een bepaald teken.
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2008
  4. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is gelukt hoor :thumbs:. Bocht = altijd aan de buitenkant van de rijbaan, jij moet naar binnen hangen, passagier moet aan de kant waarin de motor overhelt naar voren kijken.

    Die van de ambtenaar zijn idd vaag en slaan geen hout. Je moet ze gewoon simpelweg onthouden. Mijn ezelsbruggetje is: stel je voor dat jij van voren komt aanrijden. Als je door de arm heen kan mag je door, houd hij je tegen met de zijn arm moet je stoppen.

    Owja en rode reflector paaltjes aan de RECHTER kant van de weg, witte aan de linkerkant van de weg. Deze komt (bijna) altijd in het examen voor en staat niet in (mijn) boek. Tevens raad ik je aan om dit proefexamen een stuk of 3 keer te doen. De vragen zijn examenvragen van het CBR welke ook in het examen opgenomen zullen zijn, elke keer dat je test doet zijn er een paar vragen die je nog niet hebt gezien. Ik kreeg er 2 ook op mijn examen, is toch weer 2 punten die je zoiezo hebt!
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2008
  5. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Kijk proficiat man :thumbs:
    Bedankt voor de tips. Dat van die ambtenaar is wel een goede, ik heb ze wel in mijn hoofd zitten maar alsnog als ik dan een foto zie kies ik toch nog vaak de verkeerde.

    Die reflectors kwam ik wel tegen bij het oefenen van de examens, maar staan bij mij wel bij de examens die ik geoefend heb.

    Trouwens:
    Sinds 1 januari 2008 bestaat het theorie-examen voor de personenauto uit drie onderdelen:

    * 40 vragen over wetten en verkeersregels;
    * 10 vragen over verkeersinzicht en risico’s;
    * 5 vragen over gevaren herkennen (nieuw).
    (http://www.cbr.nl/10630.pp)

    Is de indeling bij het motor theorie-examen ook zo? Of is die nog wel hetzelfde gebeleven?

    Ik ga nog even van die oefen examens doen op cbr.nl, in ieder geval als die zin heeft om volledig te laden.... (ah dat lag aan Firefox)
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2008
  6. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Voorlopig geld die indeling en de extra gevarenherkenning alleen nog voor cat B. Theorie voor de motor blijft dus gewoon nog hetzelfde. Hier de link die in mijn vorige post niet werkt.
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2008
  7. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Ah kijk dat is mooi :)
    Link werkte uiteindelijk wel, ik moest alleen omschakelen naar Internet Explorer, in Firefox wilde die niet helemaal doorladen bij mij.
    Ik ben nu nog vragen aan het oefenen van examenthoerie.nl, elke keer maar enkele fouten. Ach nog even doorzetten.



    Voor degene die het hebben gemist (ik had de races zelf ook niet gezien):

    http://www.worldsbk.com/pubb_EN/news_ext.php?id=2483

    Link naar een filmpje van de crash, met alle respect voor de nabestaanden. Het ziet er misschien niet bepaald prettig uit, ik heb de link er ook zeker niet bijgezet omdat het mijn hobby is mijn crashes te kijken met dodelijke afloop:

    Tjah wat moet ik erover zeggen... het was echt een jongen waarvan ik wel dacht dat die een mooie carrière voor zich had liggen... Helaas mocht het niet zover komen.
    R.I.P.
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2008
  8. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Hoe noemen ze dat? Een Highsider ofzo toch?


    Heel naar.......:mad:
     
  9. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Nope is geen highsider, die had die willen voorkomen door meer gas te geven. Dat ging dus uiteindelijk ook niet helemaal goed.

    Iemand die trouwens weet wat de volgende stuur technieken inhouden:
    - Inleunen
    - Meeleunen
    - Tegenleunen

    http://www.hoeze.nl/index0.php?page=motor_bijlage_edit:
    Een juist stuurgedrag: Stuurvastheid tonen en de motorfiets in bochten kunnen en durven afschuinen door een juiste kijktechniek (scannen), stuurtechniek en lichaamshouding toe te passen. Het op de juiste manier toepassen van de 'tegenleun'- techniek wordt hierbij positief beoordeeld. Met hoge snelheid meeleunen. Met lage snelheid tegenleunen.

    Wat is inleunen dan?
    Ik ben examens aan het oefenen van examentheorie.nl, daar komen die vragen in voor. Ik ben ze alleen nergens tegengekomen volgens mij in het Vekabest theorieboek
     
  10. Gallardo

    Gallardo De vrolijke strijder

    Berichten:
    704
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoeveel ben je ongeveer kwijt voor een motorrijbewijs. Ik ben bijna 18 en wilde eerst mijn auto rijbewijs halen, maar een motorrijbewijs is ook wel heel vet. Daarnaast ga ik op kamers wonen en zal ik dus toch niet veel de auto kunnen gebruiken en in de zomer op een motor rijden is ook wel vet.
     
  11. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Inleunen is de bocht in leunen, dus dat je gewicht beetje naast de motor komt aan de kant van de bocht. Tegenleunen is dus het tegenovergestelde.
     
  12. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Hangt natuurlijk volledig er vanaf hoeveel lessen je nodig hebt, hoe snel je het motorrijden oppikt etc.
    Maar goed op een rijtje de kosten:
    Theorie examen: €31,40
    1 uur les: ongeveer €50,- (duurder dan auto lessen volgens mij)
    Examen voertuigbeheersing: €95,-
    Examen verkeersdeelneming: €210,-

    Verder moet je natuurlijk rekening houden met de aanschaf van motorkleding, wat ook niet bepaald goedkoop is. Maar als je goede kleding koopt gaat dan wel heel wat jaren mee.
    Daarnaast is de verzekering en belasting ook veel beter te betalen dan voor een auto (wat ook wel een gunstig punt is als je op kamers wilt gaan wonen ;))
    Als ik het goed heb: belasting €60,- per jaar
    Verzekering bij de KNMV had ik een keer gekeken, dat was volgens mij €16,- per maand. Maar dat is wel erg afhankelijk van het type motor denk ik.
    Maar daar kunnen anderen je vast meer over vertellen.

    Trouwens nu het hier toch over gaat:
    Ik kwam bij de KNMV dus uit op €16,- per maand voor een WA-verzekering, is er bij motoren niet zoiets dat je weet ik hoeveel keer zoveel betaald voor je verzekering tot een bepaalde leeftijd? (risico leeftijd ofzo)


    Goh wel logisch ook als ik zo lees nu idd :+ Dank je.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2008
  13. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Reken op minimaal 1200 / 1300 euro, zonder je pak / helm etc.
     
  14. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    Inleunen is richting binnenste van de bocht leunen. Dat als de motor schuin hangt jij in dezelfde richting schuint hangt.
    Tegenleunen is volgens mij precies het omgedraaide. Als de motor schuin hangt dat je de andere kant op leunt (leunen naar buitenste van de bocht). Volgens mij wordt dit gedaan bij lagen snelheden zodat de motor niet omvalt. Dat het zwaarte punt niet te ver naast de wielen liggen zeg maar.
    Tegensturen is tegen sturen. Je gaat snel een bocht in naar links, je laat je motor schuin komen zoals altijd. In de bocht kan je daarna tegen sturen. Je gaat in dit geval naar links, dus kan je het stuur zachtjes naar rechts duwen. Hierdoor komt de motor nog schuiner te liggen en geeft je meer controle.

    Het zijn alle 3 tactieken de de meeste rijders uit zich zelf gaan toepassen zonder dat ze het door hebben. Vooral het tegen sturen is fijn, ik rijdt ook nog niet heel lang en kwam deze techniek ook pas tegen. Nu ik er wat ervaring mee heb vind ik het wel fijnen techniek, geeft je wat meer controle in bochten nu ik er actief mee bezig ben.

    Motorrijden is voor mij tot nu toe alleen maar leren. Dat maakt het voor mij ook leuk, ik wil steeds beter kunnen rijden :thumbs:
     
  15. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslaagd voor mijn theorie \o/ 3 foutjes, waarvan ik 1 er achteraf wist. Soort weg waar de meeste ongelukken gebeuren is een 80km weg ipv een snelweg (volgens mij hehe :9) Maar ja ik heb hem dus. Viel me weer alles mee. Net als voor mijn brommer certificaat weer te veel zorgen gemaakt, maar ze houden het redelijk simpel als je je maar goed voorbereid, goed leest en logisch nadenkt.

    Kijk heldere uitleg. Lijken mij inderdaad wel technieken die je vanzelf toe gaat passen (maar gaat goed dat moet nog blijken).
    En dat je blijft leren, dat lijkt me nu juist het leuke van motorrijden. Heb je met autorijden ook wel, maar in mindere mate lijkt me.
     
  16. Speedy NL

    Speedy NL Guess Who's Back ?

    Berichten:
    266
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ga de nieuwe derbi gpr aanschaffen.. twijfel tussen de nude en de racing..

    derbi is het beste merk wat betreft schakelbrommers toch?
     
  17. Mikeeey681

    Mikeeey681 Active Member

    Berichten:
    203
    Leuk Bevonden:
    0
    Ze hebben een goede reputatie opgebouwd ja.

    Toch vind ik zelf dat Aprilia erg goed is zijn, ze brengen veel mee van hun 125cc motoren naar hun schakelbrommers.
    Ik zou ook naar de RS50 kijken, vooral het 2008 model is erg strak en rijdt super.
     
  18. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Is de RS50 niet hetzelfde als de GPR50 geworden? Ten minste, kleine verschillen maar van binnen het zelfde?

    Derbi is tof hoor en ik zou zelf de nude nemen, zit lekkerder, is origineler, vind hem zelf ook mooier en minder snel schade en dergelijke. Bochtjes neem je ook veel leuker.
     
  19. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Ook leuk.. volgens mij moet ik nu een Informatie Eigen Verklaring opsturen naar het CBR, wat dus weer tijd gaat kosten met goedkeuring etc..
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2008
  20. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    Idd frame,remmen, wielen t is voor het grootste deel een 125 fiets op het motorblok na. mijn bromfiets ( suzuki tsx) is ook op 125 basis gemaakt maar met een licht blok eronder.

    Schakelen die AM6 bakken trouwens al een stuk beter tegenwoordig ?, want ik vond de TZR van 2005 niet echt lekker schakelen... je moest m echt in de versnelling trappen of hij schoot eruit ( niet leuk als je voluit in zn 5 overschakelt naar 6 en hij knalt in een dood gebied ' neutraal ' )
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2008
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina