sorry sjorrit.....
tis net ff anders wat je plaatje tevens ook aangeeft.
backfires komen 9 van de tien keer in het inlaattraject doordat "inlaatkleppen" niet goed sluiten wat 45 verschillende oorzaken kan hebben.......daarom heet het ook een "backfire"
dit probleem komt overigens erg weinig bij motorfietsen voor en is echt iets voor auto's die met name op lpg rijden.
lange inlaatspruitstukken nemen soms een slok lpg op dat daar dan ook ontbrand en zodoende je hele luchtfilterhuis eraf doen rammen.
deze vorm van backfires kunnen op langere termijn schadelijk zijn voor je kleppen.......maar het inlaattraject/spruitstuk of luchtfilterhuis geven dan al 10 keer eerder de geest.
als je uitlaatje plof zeg(wat idd dan vreemd genoeg ook een backfire heet) is het is het niets meer dan wat onverbrand mengsel en geeft totaal geen gevaar voor kleppen of ook maar iets van het draaiende gedeeldte in het motorblok.
let wel...........we gaan er dus vanuit dat er geen afterburner praktijken aan de achterkant plaats vinden.
is dit wel het geval dan idd even langs de afstelboer.
tis schier onmogelijk dat dit mengsel wat tot ontbranding in de einddemper komt koolaanslag veroorzaken zou op kleppen en klepzetels.
de uitlaat zou nog eerder in een baan om jupiter gebracht worden dan motorschade 
ik snap je punt,maar zo hard zal het allemaal niet lopen met een plof en een enkel vlammetje uit je uitlaat.
Laatst bewerkt: 19 aug 2009