Heb afgelopen donderdag nog even gereden op de S1000RR (samen met m'n vader, de F800R hebben we ook geprobeerd) en dat schakelen was weer zooo fantastisch. Je kunt het gas gewoon open gedraaid houden en dan alleen je voet omhoog telkens, het klinkt dan ook echt bijna als 1 vloeiende lijn, prachtig.
De F800R waren we daarentegen snel klaar mee, het blok gaat enorm trillen bij 4 a 5000 toeren. Dus als je op de snelweg 120 aan het rijden bent, gaan na ongeveer 5 minuten je handen extreem in slaap vallen. Enorm vervelend. Het blok voelt heel steriel aan, het is ook een rotax stiekem. En de handling is gewoon niet wat je kan verwachten van een vrij lichte naked. Bij lage snelheden is de fiets wat log en het voorwiel voelt 'onzeker' aan. We waren er snel klaar mee in ieder geval. Ik hoop m'n vriendin dus ook gewoon op een Monster te praten, gaat ook wel lukken denk ik. Want gisteren heeft m'n vriendin de F800R opgehaald om een aantal dagen mee te proefrijden (haar vader is bekend bij de dealer, dus daar deden ze niet moeilijk over). Maar na een half uurtje snelweg zei ze al tegen me dat ik gelijk had, en dat de vibraties van dat blok idd niet te harden zijn.
Mooi, want ik heb afgelopen vrijdag ook gereden op de Monster 696 in een poging om de demping van een 1100 te kunnen voelen (zou vergelijkbaar moeten zijn). Na die ervaring denk ik toch misschien (weet het nog niet helemaal zeker) dat het een 1100S gaat worden, ligt toch wat strakker in de bocht. Met de S snij je gewoon je bochtje aan, gas d'r op, en je hebt er geen omkijken meer naar. Met de 696 was ik iets meer aan het corrigeren voor hobbels en dergelijke.
Maar dat is een relatief kleine klacht, want verdomme, wat een ontzettend chille fiets verder zeg! Die 696 is echt vederlicht, lekker laag. Echt super makkelijk
. En dat blok heeft evenveel, als niet net wat meer, power dan de F800R. Het is wonderlijk hoe motorfietsen zo kunnen verschillen. Die F800R liet me helemaal koud, maar de 696 was so much fun. Heb me er uitstekend op vermaakt.
Het is jammer dat ze die 696 niet met single-sided swingarm verkopen, want hij zou verder ideaal zijn voor m'n vriendin. Ze wil natuurlijk liever de 796, ivm de looks. Die is wel weer wat hoger, dus ik ben benieuwd of dat net zo moeiteloos en makkelijk rijdt (wat zithoogte betreft).
Ik heb gisteren nog een keer met de 1100S gereden, weer samen met m'n vader. Ik had er voor hem nog een Speed Triple 1050 bij gereserveerd, ook leuk. De 1100S wist me, zoals ik al gezegd heb, toch wel te overtuigen. Het enige probleem is dat het toch wel 2200 euro extra kost. Nou ben je dat op een gegeven moment ook wel weer vergeten, maar toch...
De Triumph was ook een aangename fiets, het stuur was wel wat hoger waarmee de houding voor mij iets minder ideaal werd (wat stuurwerk betreft). Wel kun je er iets fijner mee touren denk ik. Op een gegeven moment zaten we ook vast achter een vrachtwagen, maar dat was helemaal niet erg. Het was heerlijk weer en ik zat uitstekend. Tevens is de Triumph erg snel, stukje sneller dan de 1100S, en het blok klinkt alsof het uit 2050 komt, erg vet. Maar, ik had me al voorgenomen dat ik daar niet echt naar op zoek ben. Al die power ga je toch weer gebruiken en dat is niet handig. De Monster 1100 zit precies op de sweet spot denk ik, niet te snel, zeker niet te langzaam. Heerlijk koppel, top.
Minpuntje van de Triumph was dat we hem op een gegeven moment aan moesten duwen. De lampen branden nog wel, maar de startmotor gaf geen krimp. Niet echt goede reclame
.
Goedhart ging nog een keer nadenken over wat een 1100S met ABS moest kosten. Ik ga er woensdag nog een keer langs met m'n vriendin. Dan ga ik ook nog even rijden op de Hyper 796 en zij op de M696. Dus even kijken hoe het loopt.
De M1100 heeft wel een instelbare voorvork die volgens sommige recensies toch beter is dan wat er op de 796 en 696 zit, ik zou het gokje kunnen wagen. Maar als het dan toch niet goed is, had je toch net zo goed meer kunnen investeren. Al dat carbon op de S is ook niet verkeerd natuurlijk.
Anyway, ik hou jullie wel op de hoogte
Klik om te vergroten...