Én dat kan ik beamen. Ik heb de laatste weken flink geïnvesteerd in mijn relatie met mn vrienden van justitie. Ik was al stilstaande aangehouden door een undercover auto voor in eerste instantie een papier controle. (Even voor de duidelijkheid, ik heb geen enkele overtreding gemaakt of de maximumsnelheid (40) overtreden). Ik had natuurlijk al mijn papieren netjes bij me en ze konden niks vinden om me op te "pakken". De ene agent maakte bij mij een hele aardige indruk en die had zoiets van hij heeft keurig zijn papieren op orde, we hebben verder geen enkele aanwijzing dat hij iets fout doet of heeft gedaan dus zullen we hierbij houden collega? De collega vond dat mijn brommer er behoorlijk snel uit zag en dus hadden ze me maar bij gebrek aan betere klussen even meegenomen naar de rollerbank. Daar scoorde ik 73 KM/H (Agent had de 6de versnelling gemist
). Met correctie dus 68 km te hard. Dat is een overschrijding van 18 KM/H vanaf de maximale constructie snelheid (50). Tot en met 15 KM/H krijg je een boete van €50. Ik heb in deze situatie een MISDRIJF gepleegd en ik word verdacht van "een strafbaar feit". Boete word dus bepaald door de Officier van Justitie. Wat een feest! Verder moet ik ook zorgen dat mijn brommer niet harder rijd dan 50KM/H binnen een tijdsbestek van 4 weken. Anders zou hij doorgaan voor herkeuring bij het RDW en werd mijn kenteken ongeldig verklaard. Een deel van mijn kentekenbewijs was ingevorderd, dus ik mocht niet rijden, verkopen of wat dan ook.
2 dagen na mijn MISDRIJF krijg ik een brief van het RDW op de deurmat. Hierin staat dat mijn kenteken ongeldig is verklaard en hij gekeurd moet worden bij één van de RDW keurstations. Ik kan bellen voor een afspraak. Na 4 weken pas een herkeuring bij het RDW volgens de agent en nu is opeens mijn kenteken ongeldig verklaard en moet ik hem herkeuren bij het RDW. Beetje tegenstrijdig niet?
Na 2x op het bureau te zijn geweest, ze me niet konden vertellen wat die brief te betekenen had en ik uiteindelijk zelf het antwoord op internet gevonden te hebben wist ik waar ik aan toe was. De brommer moest binnen 4 weken nogmaals de rollerbank op en hij moest onder de 50 km/h scoren. Hij hoefde dus niet naar een betaalde RDW keuring en de brommer hoefde ook niet te voldoen aan de RDW eisen (o.a. emissie eisen etc). Dus kon ik naar de brommerzaak. Nu schijnt het afvoeren heel wat lastiger te zijn dan het opvoeren. Het heeft de brommerzaak veel zweet en moeite gekost om hem af te voeren en mij een hoop geld.
Vandaag heb ik de brommer opgehaald en ben ik terug gereden van Zoetermeer naar mijn woonplaats. Mijn perfect rijdende brommer rijd nu als een opgevoerde scoot-mobil. Ik kan nu ongeveer 4000 toeren maken. Even ter vergelijking, ik schakelde (toen hij nog goed reed) op ongeveer 7000 toeren. Vervolgens ik naar de rollerbank, kreeg ik een motoragent die het schakelen niet helemaal snapte bij mijn brommer. Hij probeerde in zijn vrij snelheid te maken. Uiteindelijk gaf hij het op bij 20 KM/H. Nadat hij hem in zijn 2 had gezet. Conclusie, als ik diezelfde motoragent had gehad en mijn brommer niet had laten afvoeren was ik er waarschijnlijk ook doorheen gekomen.
Wat heb ik ervan geleerd? Mijn brommer word deze maandag weer opgevoerd!
Edit: Het word tijd voor een motor (rijbewijs)...
Klik om te vergroten...