1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De DNA-(Databank)

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Danger, 23 mrt 2006.

  1. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben voor de DNA-Databank. Tegenwoordig wordt 1 op de 8 misdaden waarvan aangifte is gedaan opgelost, ik denk dat dit door de invoering van de DNA-Databank dit er veel meer kunnen worden. Inleveren van een beetje privacy boeit me niet, ik heb toch (nog) niks te vrezen :+. Alleen dat als er een DNA-Databank zou komen moet er wel heeeel streng toezicht op gehouden worden.

    Zijn jullie voor of tegen de DNA-Databank? En WAAROM!
     
  2. Raven Shield

    Raven Shield Active Member

    Berichten:
    543
    Leuk Bevonden:
    0
    IK ben er voor!Met zo DNA bank kan je veel misdrijfen oplossen.En van mij zouden ze me DNA wel mogen hebben.Ik ben toch geen ex-crimineel ofzo:pIk ben er voor omdat er de laatste jaren zoveel gebeurd en wat niet opgelost kan worden, dat de DNA bank een uitkomst kan zijn voor dit.Maja met zo DNA bank gaan denk ik criminelen bijv handschoenen dragen enz waardoor je geen DNA kan vinden.
     
  3. masterninja

    masterninja Active Member

    Berichten:
    606
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben er tegen beetje bij beetje lijkt je privacy en alles te worden afgebroken.
    Het gaat heel langzaam en steeds leveren we meer in voor je het weet heb je niks meer over.
    Ik ben tegen misdaad dat wel maar je moet gewoon ook ergens een grens trekken.
     
  4. Tript

    Tript Levensgenieter

    Berichten:
    459
    Leuk Bevonden:
    0
    jaaah voor!! voor mijn toekomstwerk zou het heel goed van pas komen..

    in 2002 had de regering een wet aangenomen dat daderprofielen van misdrijven in de databank komen, eerst bestond de databank uit zon 350 mensjes waarvan de meeste nog van het NFI waren, gelukkig loopt het nu (hard) op, en kunnen we er zelfs wat mee,

    ze gaan ( wat ook in het artikel staat) binnenkort ook onopgeloste zaken in nederland, waar ze wel een DNA profiel hebben gevonden vergelijken met de buitenlandse databanken in de EU, en andersom natuurlijk ook,.
    zodat ook bvb moorden die in het buitenland zijn gepleegd door nederlanders die hier in de databank staan ook worden opgelost.
    DNA gaat gewoon een steeds grotere rol spelen, dus moeten we ook een beetje privacy opofferen
     
  5. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    ik ben op zich ook wel voor omdat ik niets te verbergen heb, maar het is wat masterninja zegt.....op een gegeven moment wordt het te veel en zijn we dan nog in staat om "nee" te zeggen?
    DNA data bank is goed, maar het moet niet te ver gaan, dat we straks met zijn allen 1 groot big brother avontuur zijn voor de politie......
     
  6. Daddy Snow NL

    Daddy Snow NL Ijskoud de lekkerste

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben ook voor het aanleggen van een DNA-Databank. Zolang je niets uitvreet heb je tenslotte niks te vrezen. Echter moeten er wel aanvullende eisen gesteld worden bij een eventueel politie-onderzoek waar DNA sporen bij worden aangetroffen. Het mag tenslotte niet zo zijn dat iemand straks louter op DNA sporen word veroordeeld, er moeten ook andere bewijzen naast zijn die iemand zijn (on)schuld aantonen. Verder denk ik niet alleen dat het aanleggen van zo'n DNA-Databank effect zal hebben op het aantal misdrijven dat opgelost kan worden maar ook dat het een afschrikkend effect kan en zal hebben. Mensen zullen zich misschien wel 2 keer bedenken om een misdrijf te plegen als ze weten dat de kans dat ze opgespoort aanmerkelijk vergroot is.
     
  7. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Voor, ik vind veiligheid belangrijker dan privacy. Bovendien, in welk opzicht schendt een databank je privacy?
     
  8. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    als je vreemd gaat :+
     
  9. xtreme-gamer

    xtreme-gamer EMAGDNIM

    Berichten:
    355
    Leuk Bevonden:
    0
    Mensen die zitten te zeuren om hun Privacy,'StierenPoep' Ze kunnen van alles uit je DNA halen tot aan je uiterlijk. Maar wat je denk, wat je gaat doen. Waar je bent. Nee dat kunnen ze er niet uit halen.

    Je naam staat en adres genoteerd met een DNA code er achter. Maar dat is toch geen probleem, ofwel? Nee in je Gemeente staat dat ook allemaal genoteerd. Behalve (nu nog) je DNA code niet.
     
  10. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Ze kunnen a.h.v een DNA-profiel echt niet zien wat voor kleur haar en ogen je hebt.
     
  11. masterninja

    masterninja Active Member

    Berichten:
    606
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee maar kijk het feit alleen al dat je verdacht word als ze een haartje van je vinden kan al grote gevolgen hebben voor je leven.
    Stel iemand werkt bij de kapper en hij wil een moord plegen hij pakt een paar haartjes van z'n werk en na de moord legt strooit ie ze op het lichaam van het slachtoffer.
    Dan halen ze het door zo'n DNA databank en hupla je bent verdacht of je dan veroordeelt word of niet het zal grote gevolgen hebben voor je leven.
    Vrienden gaan aan je twijfelen enz stel je hebt een vriendin wat zal zij denken.
    Maar ja zolang het jouw leven niet is die door zoiets verwoest word maakt dat beetje privacy wat je opoffert niet uit zeker?
    Er moet gewoon een goede balans zijn tussen privacy en veiligheid en daar waren we een tijdje terug al wat mij betrefd.
    Internet word ook steeds meer privacy van opgeofferd het gaat gewoon allemaal te ver.
     
  12. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    DNA bewijs mag nooit alleen bewijs op zich zijn. Bovendien is het vaak redelijk makkelijk om aan een alibi te komen als je iets écht niet gedaan hebt.
     
  13. Sebass

    Sebass Schizz Artist

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    0
    (dubbel post)
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2006
  14. Sebass

    Sebass Schizz Artist

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    0
    Tegen omdat, het te gemakkelijk word om misbruikt te worden door corrupte mensen van de overheid (die dus over de data bank gaan) Hoe streng ook alles is te koop. Iedereen gaat er vanuit dat de regering zo heilig is, maar daar geloof ik niet meer in.

    --------------------------------------------------------------------------------
    Gelukkig maar.

    De overheid hoeft echt niet alles van me te weten hoor, en al helemaal niet hoe mijn bouwtekening eruit ziet (dat weet ik zelf nieteens)
    en btw waar het voornamelijk voor gebruikt word is misdaad, en slechts een bepaald percentage is misdadiger in Ned, waarvan ze de dna nodig hebben. IIg ik ben tegen.

    Gr. Sebass
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2006
  15. masterninja

    masterninja Active Member

    Berichten:
    606
    Leuk Bevonden:
    0

    Nee maar als je onterecht verdacht word kan het ook je leven al ruineren mijn broertje zijn vader werd onterecht verdacht van de verkrachting van mijn beste vriend zijn jongere zusje een paar jaar terug.
    Hij had alibi's genoeg want het zou zogenaamd gebeurt zijn op mijn verjaardag ik was rond de tijd dat het gebeurd zou zijn in mijn kamer.
    Die kamer was tegenover die van mijn moeder en mijn broertje zijn vader waar het plaatsgevonden zou hebben.
    Die deur was nooit dicht behalve als mijn moeder en mijn broertje zijn vader gingen slapen.
    We hadden dus meer dan 20 mensen in huis ik mijn beste vriend en mijn broertje waren in mijn kamer en zij dat zusje van mijn beste vriend was er echt niet alleen met mijn broertje zijn vader.
    Maar ja maanden erna had ze tegen iemand gezegd dat hij haar verkracht zou hebben toen had de politie hem opgepakt mijn broertje was helemaal overstuur.
    Toen ie een dag of twee later werd vrijgelaten was er maandenlang niks dan ruzie en uiteindelijk gingen mijn moeder en hij uit elkaar.
    Een jaar of twee later gaf ze dus toe dat hij helemaal niks had gedaan maar ja de schade was al gedaan.:{

    Dit heeft dus niks te maken met een DNA databank maar wel waarom ik dus zelf niet zoveel risico wil lopen om onterecht verdacht te worden.
    En met zo'n DNA databank lijkt het risico gewoon veel groter te worden
     

Deel Deze Pagina