100% = vermenigvuldigen met 1
60% = vermenigvuldigen met 0.6
Afname van 40% = 60% blijft over = vermenigvuldigen met 0.6
Toename van 40% = 140% in totaal = vermenigvuldigen met 1.4
Zie je de lijn hierin? Deel dat percentage door 100 en je krijgt een factor.
Hoho! Nee, geen faculteit. Faculteit is gedefinieerd als
dit, jij bedoelt een
combinatie.
Ik weet niet hoe jij de vraag definieert.
- Bedoel je dat het slot achtereenvolgens 3 letters en dan 10 letters bevat? Dan heb je dus een code van 13 karakters. Voor de eerste 3 zijn er steeds 26 mogelijkheden (26 letters immers) --> het aantal combinaties is dan 26*26*26=26^3.
Vervolgens heb je 10 cijfers. Er zijn toevallig ook tien verschillende cijfers mogelijk iedere keer, dus dan heb je 10^10 combinaties.
Die twee reeksen kun je combineren: (26^3 ) * (10^10)
- In de vorige vraag heb ik gesteld dat je in de code éérst drie letters krijgt en dan pas 10 cijfers --> De volgorde ligt daarmee dus vast. Stel dat is niet zo. Dan ga je
de functie ncr gebruiken. We hebben een reeks van 13 en daarin staan 3 letters op een willekeurige plaats. Daarom moeten we de uitkomst van de vorige vraag nog vermenigvuldigen met het aantal volgordes die kunnen voorkomen:
(13 over 3 ) * (26^3 ) * (10^10)
(13 over 3 ) is een benaming voor wat je in je GR intikt als 13ncr3 --> 13 plaatsen, 3 dingen om te plaatsen.
(( Extra: De "combinatie" functie (NCR dus) is symmetrisch in het geval van twee mogelijkheden (getal of letter). 13ncr3 is daarom hetzelfde 13ncr10. Het aantal mogelijke volgordes van 3 dingen in een reeks van 13 is hetzelfde als het aantal mogelijke volgordes van 10 (=13-3 ) dingen in die reeks
- De derde mogelijkheid, dat is hoe ik je vraag eerst interpreteerde, is dat ieder karakter in de code is ofwel een cijfer ofwel een van drie letters.
Dan zijn er per karakter dus 36 mogelijkheden (26 letters + 10 cijfers).
Gelijk aan de eerste uitleg geld dus dat je machtsverheft tot het aantal karakters in de lengte van de code. Kortom:
(aantal mogelijke karakters) ^ (rijlengte) ==> 36^13
(ik definieer zelf de lengte als 13, om te kunnen vergelijken met de vorige vragen. Dit volgt dus nergens uit, het is puur een keuze)
Wat is het verschil met de vorige vraag? Er kunnen nu immers weer cijfers en letters op een willekeurige plaats staan. Maarrr, bij de vorige vraag hadden we het aantal combinaties beperkt tot enkel die rijtjes met precies 3 letters. Nu kunnen er ook 6 letters voorkomen. Of geen of ze kunnen allemaal letters zijn!
Klik om te vergroten...