Ik snap het probleem wel, de oplossing van Cito echter niet
Dat ding gaat van het zonnestelsel naar die Aldebaran (of hoe het ook heet , geen zin om dat nu op te zoeken). Hij wordt tegelijkertijd door zowel de zon als door Aldebaran aangetrokken. Hoe dichter hij bij een van beide sterren is, hoe sterker hij daardoor wordt aangetrokken.
Formule die hierbij hoort:
Fg = (massa ster x massa pioneer x gravitatieconstante) / (afstand ster-pioneer in het kwadraat)
Die Fg wordt gebruikt om de pioneer te versnellen volgens F=m x a.
Verder is nog gegeven dat de massa van Aldebaran 25 (of was het 50?) keer groter is dan die van de zon.
In het begin van de reis is die Pioneer dichter bij de zon, waar het zich van af beweegt. Hierbij wordt hij dus afgeremd. Er komt een punt in de reis (zou je kunnen uitrekenen door Fg van de zon gelijk te stellen aan de Fg van Aldebaran) waar beide Fg's gelijk zijn. Na dat punt wordt de Fg van A groter dan de Fg van de zon, waardoor hij dus versneld wordt.
Antwoord Cito:
In het begin wordt hij afgeremd, zodat hij gedurende het grootste deel van de reis met de afgeremde snelheid voortbeweegt en Vgem kleiner is dan 2,6 AE/jaar.
Mijn beredenering:
Hij wordt aan het begin afgeremd, maar doordat hij al zo ver weg is van de zon, is die vertraging erg miniem. Tevens is het punt waar de Fg's gelijk zijn relatief snel in de reis. Het grootste deel van de reis zal hij dus (licht) versneld worden. Volgens mij zal Vgem heel dicht bij de 2,6 AE zitten. Ik had voor groter dan 2,6 AE/jaar gegokt, aangezien ze het feit Massa Aldebaran > Massa zon naar mijn mening wel erg naar voor lieten komen in de tekst.
Ik zou eigenlijk wel de gehele correcte beredenering met bijbehorende uitleg willen horen.
Edit: over 0 motivatie: ik ben blij dat ik de afgelopen dagen al Latijn hebben lopen leren. Heb er nu echt totaal geen zin meer in.
Klik om te vergroten...