1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De grote PDA thread

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Darkwing, 29 mrt 2003.

1. systemerror14

systemerror14 Sonic Deaf Monkey

Leuk Bevonden:
    0
    kunnen jullie pda kenners even zeggen wat je allemaal met zo'n ding doet zelf? of hebben jullie het als hebbedingetje, want om nou "on the go" websites te bekijken en daar dan 300€ voor te betalen...

2. da_master_chief

da_master_chief Morrowind Master

Leuk Bevonden:
    0
    ik gebruik het om mijn huiswerk (zit op 4 vwo), afspraken en telefoonnummers in te zetten. Gewoon als een (school)agenda. Als je goedkoop (rond de 100 euro) een goede agende wilt hebben kun je het beste de zire kopen. Het is niet luxe, maar alles wat je nodig hebt zit er gewoon op

3. systemerror14

systemerror14 Sonic Deaf Monkey

Leuk Bevonden:
    0
    ik dacht eraan om zo'n zire te kopen, maar elke keer als ik zo iets bedenk krijg ik op een gegeven moment zo'n gevoel van: als ik dit toch doe, doe het dan goed" dus zo'n dell opcketpc lijkt me leuker, die zou je toch ook als schoolagenda kunnen gebruiken

4. da_master_chief

da_master_chief Morrowind Master

Leuk Bevonden:
    0
    Kan ook, maar ik had niet zo'n groot budget en wilde er graag een hebben. Dus een Zire

5. GustavSan

GustavSan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    PPM --> over de sd card van 128 mb, ik hoor het wel van je heb er geen haast mee.

Verder over je vraag hoe je de bestanden klein krijgt.
    Tja, daar zijn handleidingen voor op de ppcclub site. Het komt er in grote lijnen op neer, dat je een divx met het programma virtual dub omzet naar een kleiner schermpje. Op de desktop pc wil je natuurlijk veel groter en scherper beeld dan op de pda nodig is. Dus kan een film van 700 mb, naar 100 mb of zelfs kleiner worden teruggebracht, zonder dat het echt ten kostte gaat van de kwaliteit. Een friends aflevering in divx van 90 mb wordt dan zo'n 20 mb bij mij.

Zo kun je ook in windows xp een divx of mpeg om laten zetten naar *.wmv bestanden. En wmv (windows media video) is nog beter te comprimeren. Alleen duurt het wat langer bij mij. Maar je kunt een friends episode echt naar 5mb halen, maar ik doe dat niet want de kwaliteit zuigt bigtime.

Met Windows Media Encoder zet je mp3 weer om naar wma. En wma is bij 64 bit op de pda ook nog best te doen, de muziek blijft redelijk goed, maar het bestand wordt ook dan weer met bijna de helft verkleint. Ja, en zo zijn er denk ik nog vele andere methoden om bestanden kleiner te maken. Met een pda is dat vaak wel echt handig, want bij deze gadgets is ruimte vaak een issue.

Echter, een beetje compaq flash kaart of SD kaart is niet meer enorm prijzig. Ik heb een aantal maanden terug nog 179 euro betaald voor een SD van 128 mb van transcend. Nu betaal je 100 euro voor een 256 mb SD kaart, dus dat probleem met ruimtegebrek op de pda wordt binnenkort verleden tijd.

succes..

m-X

6. majestik

majestik Gaming 24/7

Leuk Bevonden:
    0
    Kan iemand mij misschien vertellen wat je allemaal op zon ding kan zetten, me pa heb een mitek ofzo geloof ik met zon aangepaste Windows versie.
    Ik heb er helemaal geen verstand van, maar er zit ook msn op kan je dan via een draadloos kaartje van een laptop erin proppen om te interneteen?

7. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Ik heb mijn palm destijds gewonnen, anders had ik er misschien nooit een gekocht, maar nu ik hem heb, wil ik nooit meer iets anders. Een "ouderwetse" agenda van papier komt er bij mij niet meer in :)

Ik gebruik hem dus voornamelijk als agenda, maar ook als adressenbestand, kladblok, en game-boy (lekker patiencen in de trein, en iedereen maar denken dat je heel druk bezig bent op je pda :cool:).

Verder heb ik er nog een aantal handige proggies opgezet, bijvoorbeeld om wachtwoorden e.d. veilig op te slaan, een omrekenproggie dat alle meeteenheden e.d. kan omrekenen (kilometers naar mijlen, dat soort ongein), en nog een paar meer. In de vakantie zet ik er een woordenboek op, en/of een geldomrekenproggie. Echt ideale en multifunctionele apparaten dus.

Dat vind ik wel het voordeel van Palm OS, dat er zoveel programmaatjes voor te krijgen zijn. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het is er wel, en nog heel veel Freeware ook.

Voor de Palm-bezitters: download eens het spelletje Space-Trader. Errug verslavend!

8. Mr.blond

Mr.blond Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    ow bedankt,maar mijn eerste progje dat ik had gedownt deed dat toevallig niet,
    nu is het al paar keer gelukt,
    maar meestal down ik PDA software van ipaq, maar daar moet je codes voor geven, ik heb maar recht op 5 codes( kreeg ik bij aankoop PDA) maar binnenkort zullen die op zijn, waar kan ik dan best PDA progjes downen ( liefst gratis)

9. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Ik haal mijn proggies meestal van www.download.com
    Dat is palm OS, maar ze hebben ook een hoop software voor Pocket PC. Kijk hier maar eens. Ik heb voor de rest weinig ervaring met Windows CE software, dus ik weet niet of er wat bruikbaars bij zit.

10. GustavSan

GustavSan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    gewoon naar www.pocketpc-club.nl

Bij tips, maar ook op het forum wordt veel gepraat over freeware ppc programma's. Ik heb volgens mij ook handago, download.com en tucows.com en znet.com vermeld. Hier vind je ook veel programma's. Maar naar welke programma's zoek je specifiek dan??

Misschien kan ik je er wel aan helpen.

m-X

11. Mr.blond

Mr.blond Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    meeste heb ik intussen gevonden,
    maar nieuw vraagje:
    Ik geloof dat het mogelijk is MP3 te beluisteren via pocket pc, maar hoe krijg ik die MP3's op de pocket pc? Bij pocket pc prog moest je het maar instaleren, maar kan je gewoon MP3 downloaden en op pocket pc opslaan, zo ja, moeten dat speciale MP3's zijn

12. GustavSan

GustavSan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    hey, mr Blond,

De media player van de ipaq kan ook gewoon mp3 afspelen. Wat je meestal moet doen is het volgende.

*) Wanneer je een geheugenuitbreidingsmodule (sd card) hebt:
    - ga via de verkenner naar je mobile device
    - open de mappen structuur en ga naar storage device
    - maak in de root van je storage map (de kaart zelf) een map genaamd: My Documents
    - Verplaats de mp3's via de verkenner naar deze map, of maak binnen deze map nieuwe mappen aan voor media bestanden.
    - zodra deze map op de ipaq staat herkennen de programma's deze map en zullen ze hierin ook zoeken naar media, dus in de playlist van de media player verschijnen nu je mp3tjes
    - Met windows media encoder kun je mp3 omzetten naar wma, maar als je een geheugenkaart hebt is dat zonde van je tijd (voordeel: wel de helft zo klein)

*) zonder extra geheugen:

- Ga via de verkenner naar de mobile device
    - Ga naar My Documents in de root
    - Maak een media map aan
    - Zet je muziek daarin via copy paste.
    - en klaar is mr blond

Er bestaat ook een losse mp3 speler voor de ipaq, zoek maar op het ppc forum
    Verder is er ook een divx player voor de ppc, zoeken ....

succes

m-X

13. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Dude... denk na! :eek:
    Met mijn PDA kan je ook filmpjes en foto's bekijken, word en excel bestanden bekijken/wijzigen/maken en websites bekijken. Een reviewer zei een keer dat dat windows CE systeem 50% van z'n handschrift herkende, en palm OS 95%. Ik heb geen ervaring met CE, maar ik gebruik altijd gewoon het toetsenbord (is in elke applicatie in 1x op te roepen). Toetsenbord gaat 99% goed. De CLIÉ SL10 speelt geen MP3's, maar dat komt slechts door het gebrek aan een geluidskaart. Een palm speelt heus wel MP3's.

Euhm... wat waren de voordelen van windows CE ook alweer??? :confused: :confused:

14. GustavSan

GustavSan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het maakt niet uit of je ce of palm os koopt in de pda, het gaat er natuurlijk om wat je ermee wilt doen.

Ik wilde een pda, maar tevens een gadget.. En ce is vaak meer gadget...tuurlijk een clie is leuk, maar als je dan toch een modern ding wilt hebben koop dan windows ce...

Enne je hebt gelijk, handschrift herkenning vind ik ook klote, maar ik ken mensen die er geen problemen mee hebben.
    Verder is sony wat pda betreft niet prettig, want die memory stick is te beperkt... tenzij je een cybershotje hebt ofzo..

Ik heb er een routeplanner op...velen hebben een gps systeem aan de pda gekoppeld....ik weet niet of een palm dat ook allemaal kan, vast wel, maar ongetwijfeld minder mooi.

Verder ken ik zelf dus velen met een ppc en velen met een palm....en ik vind de ppc veel fijner...

en sjieker, en makkelijker, en damn, lijk wel een fanboy..
    enfin...prijsbewuste kopers die alleen een agenda willen kopen maar beter een palm....koop je een clie, dan had je in mijn ogen net zo goed een windows ce pda kunnen kopen..

mijn broertje heeft zijn clie na een week geruild btw....hij was jaloers op mijn oudere ipaq....:)

15. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    :mad:

Prijsbewuste kopers die een functioneel, snel, eenvoudig apparaat willen hebben (geloof me nou, qua mogelijkheden is er GEEN verschil! :{) kopen een Palm. Showers, patsers en graphics-h03ren kopen een ppc! :cool:

(Hoe je een betoog met een lichtjes aangepaste woordkeuze toch nog een hele andere kant op kan buigen! :+)

16. Mr.blond

Mr.blond Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    hoe goed werkt je GPS?
    Nogal veel keuzes voor de IPAQ 3970, allemaal nogal prijzig,

maar je kan ook een digitale camera op het ding zetten, maar is de kwaliteit dan nog te doen?

ik ben geen kenner, dus ik zou niet weten wat er nu het beste is, ik heb een pda en ben er blij mee, elke dag ontdek ik nieuwe mogelijkheden

het enige verschil lijkt mij gewoon een ander besturingssysteem

ik schrijf geweldig lelijk, ik weet het zelf, maar op pda lukt het aardig, bij het toetsenbord zit ik er meer naast dan erop, dus misschien koop ik wel nog zo'n uitklapbaar toetsenbordje, oftewel wat meer oefenen

17. GustavSan

GustavSan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    wel funny, dit soort gesprekken heb ik op mijn werk ook wel eens...altijd met dezelde status quo afloop..:)

Toen ik mijn ipaq kocht, was ik een shower een patser en een graphic-hoer. Maar na een jaar weet ik pas wat ik ermee kan....genoeg.

Eckie, kan jij btw linux op je palm laten draaien.?? Ik moet binnenkort een server remote kunnen beheren met ppc maar ook met palm :)

m-X

18. GustavSan

GustavSan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    hoho, ik heb zelf geen gps...werk achter een bureau en het is een kleine 20 minuten rijden...dus gps is overbodig :)

Enne, digitale camera...?? mwa...niet nodig...ik zou wel een gsm/gprs sleeve willen hebben...maar ook niet echt nodig.

Als je trouwens een gave sleeve van leer wil hebben...een nette geen sloeberleren hoes, dan moet je naar vaja cases gaan. Volgens mij www.vaja.com.. daar maken ze echt meesterlijke cases voor om je ipaq..

19. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Bwahaha Fanboy! 8) :+

Dit begint echt op een PDA-war te lijken :D

Mja, ik weet niet welke de beste is. Ik blijf ervan overtuigd dat Pocket PC meer mogelijkheden en gebruiksgemak heeft, omdat het de vertrouwde interface van Windows en haar programma's heeft (zoals Word, Excel, Internet Explorer, Media Player, Outlook Express, MSN, om er maar een paar te noemen). Ik heb nu een Palm, en ben er best tevreden mee, en Palm is ook zeker een goeie keuze, als je er tenminste niet al te veel eisen aan stelt. Toch blijf ik van mening dat Palm achterblijft op multimedia gebied.
    Goed, op de huidige generatie Palms kan dat ook wel, maar lang niet zo overtuigend als op Pocket PC. Die is daar gewoon beter op ingespeeld. Voor de priijsbewuste koper is Palm denk ik de beste keus, zoals al gezegd, Pocket PC heeft toch iets meer "gadget-waarde", waardoor kopers die net iets meer te besteden hebben eerder daarvoor zullen kiezen.

20. Mr.blond

Mr.blond Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb zonet weer inkopen gaan doen voor mijn ipaqje 3970
    wat heb ik gekocht?
    -radiootje: FM 201
    -Memorycardje van 256 MB
    -jacket met 2 grote slots ( waar radiootje in past, deze jacket heeft ook nog is extra batterij

maar kheb nu enkele vraagjes:

die extra batterij, moet die eerst worden opgeladen?
    mijn radiotje, kan dat ook werken zonder dat ie op netstroom zit, want telkens als ik netstroom adapter even uittrek valt radiootje ook uit ( misschien indien de extra batterij is opgeladen dat het dan wel gaat?)

edit:
    ik had een ander geheugenkaartje, ik dacht dat ik daarop savede, maar als ik dat er uithaal kan ik nog steeds mijn pas gedownde dingen gebruiken,
    kan het zijn dat dat op het intern geheugen werd gesaved?
    want hoe weet ik dan binnenkort welke dingen op welke kaart staan?
    edit: ik kan deleten, maar nu heb ik er iets op gezet dat ik eigenlijk al niet meer hoef, maar dat krijg ik er niet meer af, iemand tips?

Deel Deze Pagina