1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De grote PDA thread

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Darkwing, 29 mrt 2003.

1. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Ik zou voor de Tungsten gaan. Erg mooie, functionele apparaten, en kwalitatief uitstekend. De Clié is ook leuk, maar een camera op zo'n ding heeft voor mij niet echt bepaald veel meerwaarde, en een toetsenbord ook niet, tenzij je van plan bent enorme lappen tekst te gaan typen, maar dan kun je beter een laptop kopen ;) Ik heb me altijd prima gered met het onscreen keyboard of Graffiti (handschrift). Grootste nadeel van de Clié vind ik zelf dat ie werkt met de Sony Memorysticks, die duurder zijn dan de SD-kaartjes die in de Palm gaan en minder compatible zijn (tenzij je bijv. al een Sony camera hebt, dat verandert de zaak :)).

Qua design zou ik zeker weten voor de Tungsten gaan, en qua functionaliteit eigenlijk ook. De Tungsten wordt sowieso meer verkocht dan de clié.

Weet je zo het prijsverschil?

2. VinZ

VinZ Guest

Ik heb zelf ook een Tungsten en ben uitermate tevreden... Helaas is het geen T3, maar een T1, maar dat mag de pret niet drukken :9

Feit is dat ik de Palm altijd fijner heb gevonden dan de Sony.

Ik zal het wel niet mogen plaatsen hier, dus PM me maar voor een link met veel proggies voor PalmOS en PocketPC ;)

3. Eastmaster

Eastmaster .nl

Leuk Bevonden:
    2
    ik zou voor eentje gaan die bluetooth en Wlan heeft...

Met bluetooth kan je dan emailen internetten in de trein via gprs.... en als je thuis bent of op je werk/school kan je via Wlan je email bijhouden of msn'en:) Bovendien maakt bluetooth het synchroniseren van je agenda ook een heel stuk makkelijker, als ik geen zin heb om me pda mee te nemen, synchroniseer ik mijn agenda met die van me telefoon:)

Als klap op de vuurpijl, kan je je pda ook als handfreeset gebruiken in de auto.... je kan namelijk headset profielen aanmaken zodat je die kan parren met je mob. zo hoef je niet meer naar je telefoon te grijpen als je aan het autorijden bent:)

Ik heb zelf de 5550 van ipaq, maar de 4150 is eigenlijk ook heel goed.

4. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    @Darkwing
    Ik vind de Tungsten qua design ook mooier als de Sony:9.
    Goed dat je even opmerkte dat de Memorysticks duurder zijn!
    Ehm.. bij Correct is de Sony €296,- en de Tungsten T3 €451,-.
    Maar de T3 heb ik ook voor €378,- gezien op een internet winkel.

@Eastmaster
    Dat is idd wel fijn ja:).
    Maar met gprs hé, dan heb je toch je mobieltje nodig?
    En hoe gebruik je dat Wlan dan precies? Dat klinkt nogal aantrekkelijk!.

@VinZ
    Als ik er'n heb, dan zie je vanzelf de pm'etjes verschijnen:cool:.

Is er trouwens nog een merkbaar verschil tussen Palm OS en Windows Pocket PC 2003? En dan bedoel ik in bediening eigenlijk.

5. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Das een flink verschil. Maar de Sony is zeker wel een stuk ouder dan de Tungsten, die net nieuw is.

Voor GPRS heb je idd een mobieltje nodig dat GPRS ondersteunt, daarnaast heb je bij de meeste providers een aanvullend GPRS abonnement nodig om te kunnen internetten op je PDA.
    Voor Bluetooth geldt ook dat dat op je GSM moet zitten, en dat is bij veel toestellen nog niet zo.

WLan is in principe gewoon draadloos netwerk/internet. Om daarvan gebruik te kunnen maken, moet je allereerst een PDA hebben met Wlan ondersteuning (voornamelijk Pocket PC), daarnaast moet je in de buurt zijn van een Access Point. Sommige daarvan zijn openbaar (Schiphol bijvoorbeeld, en veel hogescholen/universiteiten), je kunt natuurlijk ook zelf een draadloos netwerk aanleggen.

Daar zit zeker verschil in. De interface van Pocket PC voelt wat vertrouwder aan, dat heeft er natuurlijk alles mee te maken met het feit dat je Windows al gewend bent. Hetzelfde geldt voor de applicaties (Word, Excel, Internet Explorer, MSN Messenger, Outlook, Media Player, Patience ;)). Palm OS is naar mijn weten wel wat stabieler. Zelf vind ik de invoer van tekst bij Pocket PC wat fijner (meer mogelijkheden), bij Palm zit je bijna vast aan het onscreen keyboard of Graffiti, Palms eigen handschrift wat je jezelf eerst aan moet leren.

Over het algemeen kun je stellen dat Palm OS wat meer zakelijk gericht is, en Pocket PC meer op multimedia en internet.

6. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Ontzettend bedankt voor de uitleg DD:cool:.
    Ik heb besloten om voor een Pocket PC te gaan.
    Zag een hele leuke actie op deze site: klikker de klik.

Is volgens mij een koopje:eek:?
    Zie em namelijk overal voor ruim €500,- staan.

Laatst bewerkt: 5 feb 2004
  7. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Das geen geld voor zo'n ding! En de HP Ipaq 2210 is ook nog eens een heel stoer apparaatje. Heb zelf ook een HP Ipaq, en het zijn echt geweldige dingen.

Als die site een beetje te vertrouwen is, zou ik daar zeker voor gaan.

Tip: let wel op garantie en service: hoe het geregeld is mocht ie het ooit eens begeven. Dat is bij internetshops namelijk wel eens een probleem :eek:

8. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Hmm één jaar fabrieksgarantie:{.
    Zal ze morgen wel'ns even bellen:).

Welke Ipaq heb jij dan btw?
    Owja heb deze ook nog gevonden: Dell.
    Deze kan ik wel met korting krijgen (géén BTW:cool: ).

9. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Ik heb de Ipaq 1915, een eenvoudiger model dan de 2210. Eén jaar garantie is standaard, maar het gaat erom dat je geen moeilijke procedures moet doen om hem gerepareerd te krijgen mocht dat een keer nodig zijn. Zou ik wel ff checken als ik jou was.
    Met Dell heb ik zelf geen ervaring, maar ik vind het wel een lelijk ding :p

10. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Vraagje, wat doe je er eigenlijk mee?

Want ik vind het heel interessant etc, en stond eerst ook op het punt er 1 te kopen, maar kwam toch tot de conclusie dat ik niet zeker wist of ik het langer dan 2 weken zou gebruiken..

Dus waar gebruiken jullie hem voor, en wat betalen jullie daarvoor? (zoals gprs, dat kost geld per maand)

11. Eastmaster

Eastmaster .nl

Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb zelf een T610, die ondersteund BT en GPRS.... De kosten daarvoor is heel erg provider afhankelijk, bij telfort en orange zijn de kosten geloof ik het laagst.....

binnenkort neem ik een extra orange abbo er bij speciaal voor gprs.. er is namelijk een sim-only actie van orange waarvoor je slechts 3 euro per maand betaald, maar wel 20 euro per maand beltegoed krijgt...

bij orange zijn de kosten voor gprs rond de 2 euro per mb, als je gewoon wat msn't en af en toe wat sites bezoekt, blijf je makkelijk onder de 10 mb, waardoor je niet extra hoeft te betalen....

ohja en wat ik er allemaal mee doe,

in eerste instantie heb ik hem gekocht voor autonavigatie. daarnaast gebruik ik hem nu als agenda, speel spelletjes en hou ik met een database wat persoonlijke collecties bij..

Door de Wlan vergeet ik nooit een een notule of agenda van een vergadering, als ik het namelijk niet bij me heb, download ik hem snel ff van me email

12. LYNX

LYNX easy to peel, sweet.

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben van plan een 2de hands ipaq 3630 te kopen, iemand ervaring met dit toestel? en is het mogelijk om er films op te kijken, en zo ja hoeveel geheugen zouden jullie dan aanraden?
    :)
    plaatje : [​IMG]

13. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Tnx voor je antwoord eastmaster!

En ja een vraag die ik ook had, kan je er films op afkijken?

14. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Ik zag laatst iemand in de trein die een aflevering van The Simpsons aan het kijken was op z'n Ipaq :D

Dus ja het kan wel. Pocket PC is daarvoor het beste, en er zijn speciale DivX-players voor Pocket PC te krijgen. Hele speelfilms wordt lastig, maar een aflevering van een serie past bijvoorbeeld wel op 128 mb. Je moet daarvoor natuurlijk wel speciale software hebben om films om te zetten naar DivX in de resolutie van je PDA-scherm. En een snelle PDA is aan te raden, bijvoorbeeld de nieuwste PDA's met Pocket PC 2003 en minstens 400 mhz.

Ik heb zelf een Ipaq met maar 200 mhz, en ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om films af te spelen. Ik denk dan ook dat die 3630 daar ook moeite mee zal krijgen.

15. Metal Mark

Metal Mark VIP Dino XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    454
    m'n broer heeft ook een PDA en die ken er ook foto's meemaken :p en hij heeft de simpson er ook op....Raalte ligt dat in groningen??

16. slicer

slicer iech bin de beste

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb een ipaq 3970 met tomtom2 navigatie
    ik gebruik dit apparaat best vaak
    ik heb er een gamegear ,nes en gameboy emulater op zitten

films kan je kijken maar heb ik zelf nog niet gedaan
    ik weet wel dat je op een kaart van 128 mb een film kunt zetten ,
    maar dan moet je wel de film flink comprimeren en stereo geluid eruit halen en de film moet niet langer zijn dan 90 min

de dingen die je kunt met een pda zijn eindeloos
    kijk waar je hem voor wil gebruiken
    en koop daar naar
    ik heb de 3970 gekocht omdat die van de hele reeks het beste scherm heeft zelfs beter dan de duurdere 5550

17. slicer

slicer iech bin de beste

Leuk Bevonden:
    0
  18. nielsracing

nielsracing My vinyl

Leuk Bevonden:
    1
    Ik kan niet meer zonder m'n PDA, ik heb een HP Ipaq en ben er zeer tevreden mee.
    Ik gebruik 'm voor allerlei dingen, agenda (niet de standaard agenda maar Agenda Fusion)
    Word, Excel bestanden voor school
    TV Gids (ik kan niet meer zonder)
    Routeplanner
    AvantGo (s'morgens ff syncen en whoplaa in de trein 't laatste nieuws)
    MP3 Speler, heb er een 256MB kaartje voor gekocht zodat ik overal MP3's kan beluisteren
    Pocket TV, vooral series van Friends zijn prima te bekijken in de trein :)
    Dava, picture viewer
    Woordenboek Engels-Nederlands-Spaans en Duits
    En spelletjes, vooral voor als je onder college niks te doen hebt. FF Age of Empire'ren, Tennissen, Golfen etc.
    Als laatste heb ik op m'n Todayscherm een plugin met shortcuts en het weer (voorspelling etc.)

Voor als mensen geinteresseerd zijn in sommige proggies, PM me dan even...

19. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Ik heb hem.. maar de batterijen zijn snel leeg .. je kan beter sparen voor een nieuwer model ;) ... Ik had hem gekocht toen hij geintroduceerd werd ... dus ik ga binnenkort een nieuwe kopen

20. LYNX

LYNX easy to peel, sweet.

Leuk Bevonden:
    0
    Ik had al zoiets gehoord , dat een gemiddelde 36xx maar 1 tot 2 uur met een batterij doet. :{ Ik kan nu echter vrij goedkoop aan een ipaq 1915 komen.. iemand die em hier heeft? leek me ook wel een mooi dingetje.

Deel Deze Pagina