Krajicek geeft op in hitte Melbourne
Uitgegeven: 21 januari 2006 06:52
Laatst gewijzigd: 21 januari 2006 10:11
MELBOURNE - Michaëlla Krajicek heeft zaterdag wegens de extreme hitte in de derde ronde van de Australian Open op moeten geven. De als derde geplaatste Française Amélie Mauresmo had in een bloedhete Rod Laver Arena net de eerste set met 6-2 op haar naam geschreven.
"Ik kan niet verder spelen", zei Krajicek tegen scheidsrechter Roland Herfel, nadat ze door de medische staf was onderzocht. Daarna barstte de 17-jarige Nederlandse debutante in tranen uit en verliet het centre court. De huilbui, vertelde ze naderhand, was het gevolg van maag- en hoofdpijn. "Ik had het gevoel dat ik moest overgeven. Ik kon de bal niet eens meer zien, doordat mijn ogen zo brandden."
Temperatuur
De temperatuur op Melbourne Park was tijdens de wedstrijd opgelopen tot boven 35 graden celsius. Op het moment dat het Nederlandse talent opgaf, na welgeteld 31 minuten, nam de wedstrijdleiding de beslissing om op buitenbanen wegens extreme hitte geen nieuwe wedstrijden te beginnen. De regels willen echter dat partijen die al begonnen zijn, afgemaakt moeten worden.
Uitdrogingsverschijnselen
Krajicek begon slecht aan haar wedstrijd en stond al snel met twee breaks en 4-0 achter. Ze brak Mauresmo echter knap terug. Uiteindelijk trok de Franse tennister de set toch vrij eenvoudig naar zich toe. Meteen daarna bleek dat niet zozeer de gespierde Franse tennisster maar de hoge temperatuur - rond het middaguur wees het kwik ruim 38 graden aan - Krajicek te veel was geworden. Ze werd naderhand behandeld wegens uitdrogingsverschijnselen en werd gekoeld met ijs.
Meteen na het voortijdig beëindigen van de partij werd het dak van de Rod Laver Arena dichtgeschoven. "Het was verschrikkelijk", zei Mauresmo over de omstandigheden op de baan, "kennelijk voor haar nog iets meer dan voor mij. Ik heb in die korte tijd zo'n twee liter water gedronken. Maar toch vinden sommigen het niet erg onder deze condities te moeten spelen. Ze zeggen 'ik ben fysiek sterker, dus het kan voor mij een voordeel zijn'."
Mauresmo, die in de voorgaande ronden tegen Sun Tiantian en Emilie Loit niet geweldig speelde, vertelde ook nog dat ze graag wat langer op het centre court had vertoefd. "Aan de ene kant wil je zo snel mogelijk weg uit die hitte, maar aan de andere kant stond ik goed te tennissen, veel beter dan in mijn eerste twee partijen. Dus dat wilde ik nog wel even zien vast te houden. Maar het is niet anders. Ik hoop voor haar dat ze snel herstelt."
Dubbelspel
Daar zag het wel naar uit, zodat de kans groot is dat Krajicek doorgaat in het dubbelspel. Ze vormt een koppel met de Hongaarse Agnes Szavay. In de derde ronde wachten de als tweede geplaatste Cara Black (Zim) en Rennae Stubbs (Aus).
Mauresmo treft in de vierde ronde van het enkelspel de Tsjechische Nicole Vaidisova, die de Italiaanse Flavia Pennetta versloeg. Bij winst wacht Anastasia Miskina of Patty Schnyder in de kwartfinale.
In de reglementen van de Australian Open staat een bepaling over extreme warmte, vanaf 35 graden. Die regel bepaalt wel dat partijen die al zijn begonnen, moeten worden afgemaakt. Ook gaan in de twee hoofdstadions de daken pas dicht als wedstrijden zijn afgerond.
Het spel werd ook vrijdag al tijdelijk stilgelegd. Toen liep de temperatuur in de middag op tot 40 graden celsius. Fransman Fabrice Santor bekritiseerde de wedstrijdleiding vrijdag nadat hij een uitputtende vijfsetter had gewonnen. Volgens de tennisser zou de regel niet pas bij 35 graden, maar al eerder in moeten gaan.
Hingis
Martina Hingis, dank zij een wildcard bezig aan een opmerkelijke comeback, raakte niet door de hitte bevangen in Melbourne. Ook haar Tsjechische opponente Iveta Benesova vormde geen enkele belemmering. De Zwitserse kon snel de koele kleedkamer opzoeken: 6-4 6-1. Benesova nam nog wel de leiding in de eerste set, maar Hingis herstelde zich en bleef uiteindelijk eenvoudig op de been.
In de volgende ronde moet de drievoudig kampioene van de Australian Open het opnemen tegen de winnares van de partij tussen Samantha Stosur uit Australië en de Oostenrijkse Sybille Bammer. Het is voor het eerst sinds 2002 dat Hingis, die lang met blessures kampte, weer in Melbourne tennist.
Miskina
De hitte was eveneens geen belemmering voor Miskina, die afrekende met de Zweedse Sofia Arvidsson: 6-3 6-1. Ze werd daarmee de vijfde Russin bij de laatste zestien.
Reacties op dit bericht? Mail de redactie.
Klik om te vergroten...