Koeman: Kuijt heeft rust nodig
ROTTERDAM - Dirk Kuijt zit bij Feyenoord tegen overbelasting aan. Daarom moet de karaktervolle aanvoerder van...
Dirk Kuijt dolblij. FOTO ANP
...de Rotterdamse ploeg van zijn trainer Erwin Koeman zoveel mogelijk rust nemen. ,,Dat heeft zijn lichaam hard nodig,’’ zei de oud-international zondag na de teleurstellende 0-0 tegen Roda JC in de Kuip.
De nooit versagende Kuijt (25) speelde tegen de Limburgse ploeg zijn 167e competitiewedstrijd op rij. Hij begon zijn indrukwekkende serie op 18 maart 2001 bij FC Utrecht. Geen speler in de laatste 25 jaar van het betaalde voetbal deed hem dat na.
Daarnaast speelde Kuijt nog tal van (Europese) bekerwedstrijden en interlands. ,,Commercieel heeft hij het ook drukker dan ooit. Daardoor herstel je minder snel,’’ meende Koeman.
Kuijt had vier minuten voor tijd de winnende treffer op zijn schoen. In vrijstaande positie miste hij evenwel jammerlijk. ,,Als Dirk 100 procent is, ramt hij die bal door het net,’’ gaf Koeman aan. ,,Hij is wel fit, maar niet scherp. Dat kun je aan alles merken.’’
Koeman: ,,Dirk traint doordeweeks al minder dan normaal. Maar hij heeft juist veel training nodig om helemaal scherp te zijn. Zijn manier van spelen vergt veel kracht. Hij voelt zelf ook aan dat hij niet top is. Alleen rust kan hem helpen. Anders blijft hij zich forceren om toch zijn oude niveau te halen en dat kan niet goed gaan.’’
Om Kuijt te ontlasten, wil Koeman dolgraag voor 31 januari, de dag dat de transfermarkt weer sluit, een extra centrumspits aan zijn selectie toevoegen. Zijn eerdere pogingen om Erik Meijer vanuit Aken naar de Kuip te halen, liepen op niets uit.
Koeman heeft nu al zijn hoop gevestigd op oud-topscorer Pierre van Hooijdonk, die bij NAC in ongenade is gevallen. ,,Ja, we zoeken nog een pinchhitter,’’ liet de Groninger weten. ,,Die hadden we in deze wedstrijd tegen Roda JC goed kunnen gebruiken. Kuijt zou dan ook wat meer rust kunnen krijgen. Op namen ga ik verder niet in. Ik ken Pierre persoonlijk en weet wat zijn kwaliteiten zijn. Daar laat ik het bij.’’ (ANP)
Klik om te vergroten...