Pierre splijt Breda
Door MARCEL VAN DER KRAAN
BREDA - Het nakende vertrek van Pierre van Hooijdonk naar Feyenoord heeft NAC en de stad Breda ondersteboven gezet.
Zowel intern als bij aanhang en sponsors heeft de beslissing van het clubidool halverwege het seizoen op te stappen voor veel beroering gezorgd.
,,De mensen zijn verdeeld,’’ zegt Ad van de Bemt, voorzitter van de officiële supportersvereniging. ,,Van de een mag hij opdonderen, de ander vindt het een drama dat we onze clubicoon zo kwijtraken.’’
De algemene conclusie is dat het vertrek van ‘Pi-Air’ louter verliezers oplevert. In sponsorkringen is met verbazing gereageerd op het feit dat bestuur en directie van NAC niet in staat zijn geweest de grote plannen die de club met de Oranje-international afgelopen zomer had, ten uitvoer te brengen.
Volgens Van de Bemt, die namens de fans spreekt, heeft oud-speler John Karelse (nu assistent van coach Cees Lok) met zijn harde kritiek recentelijk de spijker op zijn kop geslagen. Karelse, die een spreekverbod heeft, zei dat de hele structuur in de top van de club tegen het licht moest worden gehouden en dat het binnen de clubleiding en directie ontbreekt aan visie en ervaring op voetbaltechnisch vlak. Hij pleitte voor de komst van mensen met meer ‘know how’.
,,Met dat verhaal was niets mis, Karelse verwoordde het goed,’’ zegt de preses van de supportersvereniging. ,,Het is dramatisch als je ziet hoe NAC zich het afgelopen half jaar heeft geprofileerd. Niet alleen sportief is de club in verval. Op alle fronten zijn we in Breda negatief in beeld. Het wordt echt te gek.’’
Gisteren was het rond het trainingsveld bij het Rat Verlegh-stadion een drukte van belang. De internet-sites van NAC haalden nieuwe bezoekersrecords met als grootste vraag waar Van Hooijdonk zou gaan voetballen. Van de Bemt: ,,Als hij er voor kiest terug te gaan naar Rotterdam, dan ligt dat gevoelig. Er is een stevige rivaliteit tussen de aanhang van NAC en die van Feyenoord. Ik ga het woord verraad niet in mijn mond nemen, maar veel fans zullen het als een grote teleurstelling ervaren als hij daar zijn carrière afsluit. Het was toch de doelstelling Pierre dat hier te laten doen?’’
Geert Brusselers is als oud-voetballer van NAC verbonden aan IFSP Sports, een bedrijf dat onder meer de clubmerchandising doet. Zijn bedrijf schaarde zich een jaar geleden achter de revolutionaire plannen van een aantal zakenmensen met Van Hooijdonk als kopstuk een nieuwe weg in te slaan. De speler moest eerst als speler, later als commerciële of technische man een grote rol gaan vervullen.
,Vanuit de sponsorhoek bekeken is dit een nederlaag,’’ zegt Brusselers. ,,Voor ons bedrijf is het vervelend, omdat we nogal wat activiteiten met Pierre op de agenda hadden staan. Maar door mijn band met de club denk ik verder. Voor het ‘product’ NAC betekent het een waardevermindering.’’
Brusselers is blij dat hij de hele merchandising-lijn rond Van Hooijdonk nog geen gestalte had gegeven. ,,Daar waren wel plannen voor. Als we voor 30.000 euro aan spullen in de winkel hadden gehad, was de schade nog groter geweest.’’
De oud-speler vermoedt dat het imago van Van Hooijdonk in Breda ‘wel een deuk zal oplopen’. Maar volgens Brusselers komt dat wel weer goed als de mensen vroeg of laat het hele verhaal over de ’affaire’ te weten komen.
,,Wat ik het allerergste vind is dat Nederland het enige land ter wereld is waar we de heldenstatus binnen een paar maanden afbreken. Ik heb het bij Michael Mols gezien toen hij terugkeerde bij FC Utrecht en ik zie het bij Pierre. Ik heb me vorig jaar afgevraagd of hij het NAC-shirt wel moest aantrekken. Het ging hem niet om geld of status. Dat heeft hij allebei al. Het ging hem om de club. Nu gaat hij gedesillusioneerd naar Feyenoord, want niemand moet denken dat hij hier plezier aan beleeft. Dit doet Pierre geweldig veel pijn.’’
Klik om te vergroten...