‘Ajax geen Europese top’
Door RENZE LOLKEMA
AMSTELVEEN - Je bent op televisie als leugenaar neergezet nu je je contract bij Ajax niet uitdient. Henk ten Cate: ,,De televisie heeft mijn uitspraken uit zijn verband gerukt en gemanipuleerd.
afbeelding vergroten Henk ten Cate
Toen ik sprak over indianenverhalen en nonsens, reageerde ik op het nieuws dat ik al rond was met Chelsea. Dat was dus niet waar. Ik heb trouwens nog steeds geen contract getekend. Op televisie deden ze het voorkomen alsof ik de interesse van Chelsea voor mij ontkende. In diezelfde persconferentie heb ik gezegd dat ik gevleid was door de belangstelling. Ik heb dus nooit ontkend dat Chelsea interesse had. Maar dat is toen niet uitgezonden.’’
Ajax laat je gaan. Daarmee ben je de zesde trainer in negen jaar tijd die zijn contract niet uitdient. Behalve het winnen van de beker heb je weinig succes gehad.
,,Het verwachtingspatroon bij Ajax is onevenredig hoog. De buitenwacht heeft hetzelfde ambitieniveau als tijdens de periode Louis van Gaal, toen Ajax de Champions League won. Dat is nooit bijgesteld. Als je realistisch bent, weet je dat Ajax geen deel meer uitmaakt van de Europese top. Maar niemand kan zeggen dat Ajax geen stap vooruit heeft gemaakt. De eerste doelstellingen uit het beleidsplan zijn waargemaakt. Als je ziet waar we vandaan kwamen, is dat al heel wat. De bedoeling was aanlokkelijk voetbal spelen, veel goals maken en jonge spelers zich laten ontwikkelen. Alleen is het zogenoemde doorselecteren moeilijker gebleken dan gedacht. Ik bedoel daarmee: mindere spelers laten vertrekken en spelers van een hoger niveau daarvoor terug krijgen. Topspelers zien vaak geen uitdaging in de Nederlandse competitie of vinden het salaris te laag. Daarbij komt dat Ajax altijd de beste jeugdspelers had. Dat is niet meer. Elders in Nederland wordt ook fantastisch opgeleid. Het is niet meer zo dat automatisch de beste talenten naar Amsterdam komen. De lichting Van der Vaart, Heitinga, Sneijder, Stekelenburg, De Jong was heel goed. Maar daarna zijn slechts Emanuelson en Maduro gekomen. Toen is het opgehouden. Iedereen zeurt over aankopen als Colin en Delorge, maar zelfs Ajax moet zelfs dergelijke spelers halen als breedte-investering. Die lopen er momenteel in Amsterdam niet rond.’’
Met Edgar Davids in de basis was Ajax onverslaanbaar. Hij brak zijn been in de seizoensvoorbereiding omdat hij geen scheenbeschermers droeg. Dat is een dure blessure nu Ajax de Champions League is misgelopen en niet Europees overwintert. Heb jij toen gezien dat hij zonder scheenbeschermers het veld inging?
,,Nee. Daar let je niet op. In principe is het de taak van de assistent-scheidsrechter. De mijne in elk geval niet.’’
Stel dat je het had gezien, zou je er dan wat van gezegd hebben tegen een ervaren speler als Davids?
,,Als ik dat zou zien, zou ik gezegd hebben: ‘joh, ben jij niet wat vergeten?’ Maar ik vind dit niet mijn fout. Volgens mij is het dragen daarvan zelfs verplicht. Nu is het inderdaad een hele dure blessure gebleken. Ik heb toen Davids wegviel direct gepleit voor de komst van een nieuwe middenvelder. Daarna ben ik de fout ingegaan door daar geen voldoende druk op te zetten. Men vond Schilder-Vertonghen een goed alternatief. Ik niet. Als klap op de vuurpijl werd Sneijder verkocht en kreeg Gabri last van zijn meniscus. Mijn hele middenveld viel in één keer weg.’’
Je had Kenneth Perez nog altijd achter de hand. Toch geen slechte, blijkt dit seizoen bij PSV.
,,Ik heb nooit gezegd dat hij geen goede voetballer is. Alleen eiste Perez een basisplaats. Dat is een rare vraag in de topsport, vind ik. Een basisplaats dwing je af, die krijg je niet. Ook niet nadat Babel en Sneijder werden verkocht.’’
Speelde mee in je afweging dat Perez vorig seizoen in opspraak raakte toen hij een gekleurde grensrechter uitschold voor ‘******neger’ omdat jezelf ook een donkere huidskleur hebt?
,,Onzin. Perez heeft volgens mij vorig jaar 45 keer in Ajax 1 gestaan. Trouwens, ik heb dat incident nog gebagatelliseerd. En dat is het wrange. Dit horen wij donkere spelers ons hele leven al. Het doet ons niets meer. Je bent eraan gewend. Maar wat Perez betreft, ik heb zelfs zijn excuusbrief geschreven en gedicteerd aan David Endt, de teammanager. Bovendien heb ik Kenneth aangeraden een clinic in de Bijlmer te geven, ter goedmaking.’’
Olaf Lindenbergh moest weg omdat hij een vriendje van Perez is?
,,Aan die jankerd wil ik geen tijd besteden. Ieder woord hierover is er een teveel.’’
Aan jouw manier van motiveren moesten spelers als Huntelaar en Stekelenburg erg wennen.
,,Klaas Jan heeft een grote kwaliteit: hij is dodelijk in het zestienmetergebied. Maar ja, je bent niet altijd in de zestien. Dus wilde ik hem anders laten voetballen. Daar geloofde hij niet in, ook gevoed door zijn omgeving. Maar gezien de ontwikkeling van Ryan Babel en Wesley Sneijder is Klaas Jan tot inkeer gekomen. Hij doet het nu goed en kan een hele grote worden. En wat betreft Maarten Stekelenburg: hij werd getraind door Fred Grim, net als Maarten ook introvert. Toen Fred wegging heb ik Carlo l’Ami gevraagd keeperstrainer te worden. Een extravert persoon dus. Dan hoop je dat dat werkt. Ik denk het wel.’’
Je wordt bij Chelsea veldtrainer, de assistent van Avram Grant. Ligt zo’n rol bij een topclub, ook gezien je geschiedenis bij Barcelona, je beter dan eindverantwoordelijke bij een topclub?
,,Mijn reputatie wordt nu opgehangen aan twee mislukte Europese wedstrijden. Daar ga ik dus maar niet op in. Ik zie niet in waarom ik geen hoofdtrainer kan zijn. Het enige vervelende van die baan is dat ik moet praten met mensen als jij. Met journalisten dus. Ook bij Chelsea zal ik me met de opstelling gaan bemoeien, net als bij Barcelona. Mijn assistenten bij Ajax bemoeiden zich daar trouwens ook mee. Maar het is heerlijk dat ik daar voor de buitenwereld geen verantwoording meer voor hoef af te leggen.’’
Klik om te vergroten...