Ongeloof bij Van Basten en Coronel
Door MAARTEN WIJFFELS
AMSTERDAM - In de bestuurskamer van jeugdcomplex de Toekomst vraagt Uri Coronel om de afstandsbediening. De voorzitter van Ajax heeft net gehoord dat er op teletekst staat dat Klaas-Jan Huntelaar is verkocht aan Real Madrid.
Uri Coronel legt vaderlijk zijn hand op de schouder van Klaas-Jan Huntelaar. FOTOARCHIEF PRO SHOTS
Nieuwsgierig wacht hij tot op het televisiescherm aan de muur pagina 608 in beeld verschijnt. Hardop leest Coronel de kop van het nieuwsbericht voor: ‘Huntelaar naar Real Madrid’. En dan meteen: ,,Wat een onzin zeg! Er is op dit moment geen deal en we zitten deze avond ook niet in de afrondende fase van een deal.’’
De voorzitter, 60-plusser en gepokt en gemazeld in het voetbal, heeft zijn conclusie snel klaar: dit is een drukmiddel, zoals hij er in al die jaren al zoveel voorbij heeft zien komen, vooral vanuit Spaanse clubs en Spaanse media. Rond de Sneijder-deal van twee jaar geleden werden dezelfde trucs uit de kast gehaald om Ajax voor het blok te zetten. In eerste instantie kon de club die druk weerstaan, maar toen Real nog een tweede poging waagde en Sneijder zelf mee ging drukken, was er geen houden meer aan.
Dus voorziet Coronel zijn stellige ‘onzin’, meteen zelf van een nuancering. ,,Omdat het nu onzin is, zeg ik niet dat het op termijn niet tot een transfer kan komen. Maar laat één ding duidelijk zijn: Ajax bepaalt en niet Real Madrid of de media.’’
Aan de bar heeft Ajax-coryfee Sjaak Swart ook meegelezen. De genoemde transfersom van 20 miljoen euro deed mister Ajax op zijn barkruk al meteen in de lach schieten. ,,Nou Uri, daar moet toch minstens 10 miljoen bij.’’
Verderop in de bestuurskamer gaat net het wedstrijdformulier over tafel van het duel van de Ajax-beloften met De Graafschap. Daarvoor waren Coronel, Swart en nog honderden andere belangstellenden eigenlijk naar de Toekomst gekomen. Maar het bericht dat Huntelaar verkocht zou zijn en Real hem vandaag al presenteert, beheerst uiteraard al snel de gemoederen.
Ook Marco van Basten kan daar niet aan voorbij. Als hij acht minuten voor tijd naar zijn auto stiefelt, is de hoofdtrainer annex technisch eindverantwoordelijke man net zo stellig in zijn ontkenning als de voorzitter. ,,Er is vandaag niet onderhandelt over Huntelaar. Ik heb dus niets te melden,’’ zegt Van Basten.
Hij maakt van de gelegenheid gebruik om meteen ook een statement af te geven. ,,Als het aan mij ligt, maakt Klaas-Jan nog steeds het seizoen af bij Ajax. Precies zoals we dat ook afgelopen zomer zeiden toen er al volop werd gespeculeerd over zijn vertrek.
,,Ik sta er nog hetzelfde in. Alleen besef ik natuurlijk ook dat alles uiteindelijk zijn prijs heeft. En dat Huntelaar komende zomer een contract heeft dat nog slechts één jaar doorloopt. Maar we zitten nu pas in de winter en dus is het zo dat Ajax bepaalt.’’
Luttele minuten voor Van Basten heeft ook Danny Blind zich telefonisch gemeld vanuit Denemarken. De technisch manager weet ook al van geen deal met Real, bezweert hij stellig. ,,Ja, ook wij horen van alles, maar het gaat altijd om de vraag: wordt iets wel of niet concreet. En dat is in het geval van Huntelaar nog niet het geval geweest. We wachten rustig af.’’
Blind is in Denemarken voor het afhandelen van formaliteiten in de transfer van een Deens talent dat Ajax onlangs al vastlegde. Maar op de achtergrond
Klik om te vergroten...