1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De Grote Voetbaldraad [Deel 20]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Cookie, 24 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mr. Dekkers

    Mr. Dekkers Guest

    Dat zeg ik toch ook?

    Oké, maar ik begrijp niet dat je een "warm gevoel" bij een buitenlandse club kunt hebben. Maarja, als dat echt zo bij jullie is, dan respecteer ik dat. Ik blijf het echter raar vinden. Mooi einde van de discussie, of niet dan?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2009
  2. Marruk

    Marruk hallo

    Berichten:
    434
    Leuk Bevonden:
    8
    Ja, ik ga ervan uit dat de stad met de meeste inwoners ook de meester supporters heeft. 8)

    Als je het op dee manier zegt kwam het vrij sarcastisch over.

    En als je dat dan echt denkt, dat slaat toch nergens op? Newcastle is maar een klein plaatsje, en toch heeft het een van de grootste supportersverenigingen in Engeland. Dan klopt het toch niet om alleen de mensen die uit Newcastle of omgeving komen als echte supporters te bestempelen en de rest maar wannabe's, terwijl ze net zoveel met de club hebben als de rest.
     
  3. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Je kunt het ook omdraaien:

    Het feit dat je fan bent van een club die zich niet om de hoek bevindt getuigt ervan dat je JUIST clubliefde als motiverende factor hebt, en niet de plaatsgebondenheid. Als je blijkbaar voor een club bent vanwege de afkomst ben je eerder trots dat de club jouw omgeving vertegenwoordigt, dan dat je fan van de club bent om de bijzonderheden die het DIE club maken.

    Als iemand uit Groningen voor PSV is, ondanks dat hij er nog nooit is geweest en ook niet met z'n opa op 12-jarige leeftijd naast het trainingsveld stond, vind je het wél een echte supporter, aangezien het nog binnen de zelfde landsgrenzen is. Dat is toch raar 8)
     
  4. Mr. Dekkers

    Mr. Dekkers Guest

    Waar heb ik dat gezegd?

    Ik ga trouwens slapen. Het is alweer 1:00 geweest. :eek:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2009
  5. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
  6. Mr. Dekkers

    Mr. Dekkers Guest

    Wat is hier zo raar aan? Ik gaf een paar posts terug toch ook aan dat als ik in Amsterdam zou wonen en hetzelfde opgegroeid was, ik waarschijnlijk toch ook gewoon PSV-supporter was geweest? Ik gaf ook aan dat het alleen heel erg onwaarschijnlijk is dat je als Amsterdammer opgroeit zoals ik ben opgegroeid. In die quote zeg je trouwens ook dat je Liverpool een mooie club vindt, maar maakt je dat gelijk een supporter? Ik dacht het niet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2009
  7. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Omdat je in eerste instantie zei dat het vreemd is om voor een ploeg in het buitenland te zijn omdat je er geen binding mee kunt hebben (dus niet met je opa naast het veld staan, niet af en toe naar het stadion, enzovoorts) maar het niet vreemd vind als je uit Groningen komt en voor PSV bent. Het enige wat varieert is de landsgrens. Daarmee probeerde ik aan te geven dat je mening krom is én daaruit blijkt dus dat je het er mee eens bent dat het 't clubgevoel is dat de doorslag geeft, en niet de plaats, stad of 't land waar de club vandaan komt.

    Jawel. Ik volg Liverpool wanneer mogelijk (dat wil zeggen: als Ajax of Inter niet tegelijkertijd speelt, want die heb ik iets dichter bij het hart), ben blij als ze winnen en vind het kut als ze verliezen. M'n pa nam toen ik een jochie van een jaar of 3/4 was een sjaaltje voor me mee uit Liverpool omdat ik volgens hem altijd lachte als Liverpool op TV was (hij is zelf meer Mancunian, dus er was geen sprake van beïnvloeding :+). Maar toch verkies ik Ajax en Inter altijd boven L'pool. Maakt dat me dan minder fan volgens jou? Wat is trouwens het verschil tussen fan en supporter? Lijken me synoniemen...
     
  8. Mr. Dekkers

    Mr. Dekkers Guest

    Argh, dat zeg ik helemaal niet! Dat geef ik toch ook gewoon duidelijk aan. Als een Rotterdammer hetzelfde zou opgroeien als ik dan zou ik het niet raar vinden als hij zichzelf PSV-supporter zou noemen, maar het is alleen heel onwaarschijnlijk dat een Rotterdammer hetzelfde opgroeit als een Eindhovenaar!

    Ik heb m'n post ook al aangepast. Je kan iets hebben met Liverpool en alle wedstrijden volgen via de televisie, maar je bent pas écht een supporter als je ook daadwerkelijk opgegroeid bent met de club en af en toe het stadion bezoekt om ze toe te juichen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2009
  9. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Nu snap ik er geen fuck meer van...
     
  10. Mr. Dekkers

    Mr. Dekkers Guest

    Oké, voor de laatste keer dan.

    Wat ik wil duidelijk maken is dat ik opgegroeid ben met PSV (woonplaats, trainingen, wedstrijden) en daarom ben ik een PSV-supporter. Een Rotterdammer groeit waarschijnlijk op met Feyenoord, niet dan? Hij woont in de stad waar Feyenoord voor staat en die "support" hij. Nu kan je als Nederlander wel voor een Italiaanse club zijn, maar hoe komt dat? Oké, je vindt ze leuk voetballen, je vindt dat ze mooie shirtjes hebben, maar verder? Wat heb je met de stad Milaan? Ik snap gewoon niet dat je een band kan hebben met een club waar je zó ver vandaan woont en daar blijf ik blij.

    Einde discussie.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2009
  11. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Dat was dus ook precies waar ik op doelde. Ik ben fan van een club omdat de club me nauw aan het hart ligt, niet omdat een club mijn regio vertegenwoordigt.

    Vandaar ook het voorbeeldje van Groningen=>PSV-supporter t.o.v. Nederlander=>supporter buitenlandse club. In beide gevallen is de 'fan' niet opgegroeid in de directe omgeving van de club, maar toch vind je het niet raar (of minder raar) als een Rotterdammer voor Ajax is (Cookie) dan wanneer een Nederlander voor Inter is (dat zei je althans).

    Het enige verschil is dus de landsgrens. Snappie? Dat vind ik krom. En dat geeft tevens aan dat je (waarschijnlijk onbewust) het er mee eens bent dat de liefde voor een specifieke kenmerken (manier van voetballen, spelers, liederen, shirts, 'gevoel') van een club en niet de regio het belangrijkste zijn ;)
     
  12. Mr. Dekkers

    Mr. Dekkers Guest

    Oké, maar ik vind wel dat een supporter van een club met de club moet zijn opgegroeid en daarmee bedoel ik dat je wel eens naar een wedstrijdje gaat of eventueel een training, zodat je laat zien dat je ook echt een supporter bent. Als je alleen maar thuis zit en alle wedstrijden via de televisie volgt ben je in mijn ogen niet echt een supporter.

    Als je me nou eens uitlegt wat jij precies met Inter hebt. Misschien dat ik je dan beter begrijp. Waarom geeft Inter je bijvoorbeeld dat "warme gevoel" waar Conquistador het over had?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2009
  13. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Hoe moet ik dat uitleggen? Ik kan echt niet exact benoemen waarom ik voor Inter ben. 't Is het totaalplaatje waar ik me verbonden mee voel.
     
  14. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat ik voor een andere club zou zijn dan die uit mijn stad (de stad waar je bent opgegroeid).
    De mensen uit Alkmaar, de sfeer die rond de club hangt (waarvan ik vind dat je die alleen kan voelen als je in het stadion bent).
    Als supporter wil je ook wedstrijden bezoeken. Want bij teletekst en samenvattingen krijg ik iig een stuk minder warm gevoel. Als ik dat zou doen zal ik het eerder over sympathie voor een club hebben.

    Wat nerazzurri en pascal hebben is gewoon een andere manier van supporten, die niet minderwaardig is ofzo. Ze tonen grote liefde voor hun club en zo hoort het.
     
  15. Mr. Dekkers

    Mr. Dekkers Guest

    Juist, dat bedoel ik.

    Oké, dat zal dan wel, maar ik vraag me of hoe je die liefde kunt tonen als je zo ver van de club vandaan bent. Maar ach, we houden er nu over op. ;)
     
  16. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    wat boeit het nou dat ie zover van de club vandaan woont ? ik woonde zelf eerst in amsterdam en nu Zaandam wat er net boven ligt maar ben nog amper in de ArenA geweest. Ben ik nu ook geen 'echte' supporter?
     
  17. Mr. Dekkers

    Mr. Dekkers Guest

    Dat is het. ;)
     
  18. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Exact, mijn liefde (en die van Conquistador, Pascal en alle anderen) voor Inter gaat over grenzen, ik volg alles wat er gebeurt, zie iedere wedstrijd en ben begaan met het lot van de club.

    Wie heeft er dan meer clubliefde? Degene die ondanks alle obstakels toch fan is van die ene club, of degene die voor de club is om de hoek, ongeacht of dat PSV is, of in jouw geval van Amsterdam: Ajax (je zei dat je waarschijnlijk Ajacied was geweest als je in A'dam had gewoond).
     
  19. Mr. Dekkers

    Mr. Dekkers Guest

    Jongen, ik heb toch al een paar keer duidelijk gezegd dat ik ben opgegroeid met PSV? Waarom denk je dat bijna elke Eindhovenaar PSV-supporter is en elke Amsterdammer Ajacied? Gewoon, omdat ze ermee opgegroeid zijn en iedereen in hun omgeving er hetzelfde over denkt. Je hebt er echter altijd een paar tussen zitten die dan weer voor een andere club moeten zijn.

    By the way, Conquistador's liefde voor de club gaat niet over grenzen. Hij woont in Spanje, man.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2009
  20. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.329
    En? Dan had hij net zo goed voor Ajax / PSV / Feyenoord kunnen zijn.

    Maargoed, nogmaals ... zoals Cookie zegt :

    "Deze discussie is nutteloos! Back on topic people!"

    Of iets in die richting ...
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina