Elia: Munsterman maakt mij kapot
Door MAARTEN WIJFFELS
ROTTERDAM - Eljero Elia meldde zijn werkgever FC Twente gisteren officieel dat hij aanspraak maakt op een verdriedubbeling per direct van zijn salaris.
afbeelding vergroten Eljero Elia in de thuiswedstrijd tegen Ajax. FOTO PRO SHOTS
De aanvaller kan een nieuw jaarinkomen van bijna twee miljoen euro claimen op basis van een contractuele afspraak die afgelopen winter is gemaakt.
,,Eén van de jongste spelers in de selectie die veruit het meest gaat verdienen. Het slaat nergens op,'' zegt de 22-jarige Elia. ,,Het is ook totaal niet mijn intentie om nu geforceerd in deze positie te komen tegenover ploeggenoten. Maar wat kunnen wij anders doen om af te dwingen dat Twente zich hopelijk toch nog aan eerder gedane beloftes houdt?''
Eljero Elia is boos, teleurgesteld en stilaan ook gefrustreerd door de opstelling van Twentes voorzitter Joop Munsterman. Ajax en Hamburger SV zagen biedingen op de aanvaller deze week opnieuw van tafel worden geveegd. Ajax wil acht miljoen euro betalen. De Duitse topclub zit inmiddels iets hoger, omdat HSV volgens Klaus Vink, één van Elia's belangenbehartigers, bereid is 'bepaalde verplichtingen van Twente jegens Elia' over te nemen.
,,Maar Joop blokkeert gewoon alles en ik word met de dag bozer over hoe dit allemaal gaat,'' zegt Elia zelf. ,,Het was Munsterman die me afgelopen winter persoonlijk heeft overgehaald de rest van het seizoen te blijven. In ruil voor zijn medewerking bij een transfer in de zomer. En dat mocht naar een club van mijn keuze zijn. Dat heeft Joop destijds letterlijk gezegd. In de tweede helft van het seizoen is hij daar nog vaker op teruggekomen. Als we een grote wedstrijd wonnen, bijvoorbeeld in de UEFA Cup, dan knuffelde hij me en zei: 'Nu help jij Twente en in de zomer helpen wij jou een mooie transfer te maken'.
,,De geest van de afspraak is dat Eljero weg mocht en dat Twente dat niet zou bemoeilijken,'' vult Klaus Vink aan. ,,In letterlijke zin staat er in het contract níet hoeveel Twente maximaal aan transfersom mag vragen. Wij hebben met instemming van Twente wel afgedwongen dat er voor de club een aansporing tot verkopen in staat. Dat is die verdriedubbeling van het salaris. Die zou ingaan op het moment dat Twente een bod weigert dat hoger ligt dan een in het contract van Elia vastgelegde som. Nu Ajax en HSV daar zelfs allebei overeen zijn gegaan met hun biedingen, vinden wij dat Joop Munsterman in de geest van de afspraken moet handelen.''
Dat Joop me nu niet naar Ajax laat gaan, daar wil ik uiteindelijk nog begrip voor opbrengen,'' zegt Elia. ,,Geen transfer naar een rechtstreekse concurrent, dat kun je een plaats geven. Maar dat hij me ook niet naar het buitenland laat gaan en er bijvoorbeeld met HSV niet wilde uitkomen, daar ben ik ziek van.
,,Ja, waar Joop mee komt is Perugia. Maar ik wil niet naar Perugia. Er zijn andere, grotere clubs die interesse hebben en die acht miljoen willen betalen. Twente heeft mij twee jaar geleden voor nog geen 200.000 euro gekocht. Hoeveel méér rendement wil je maken?''
,,Wat ik ook zo teleurstellend vind: als ik Joop nu bel, neemt hij zijn telefoon niet op. Maar in de pers doet hij ondertussen allemaal stoere uitspraken over mij. Ik word gebeld door onze trainer (Steve McClaren, red.) die me probeert rustig te houden.
,,Mijn gevoel is dat Twente me wil houden tot na de Champions League-voorronden. Om me - als we het hoofdtoernooi niet zouden halen - vlak voor de transferdeadline nog te verkopen aan een club die zij bepalen. Ik meld me morgen uiteraard keurig voor de eerste training na mijn vakantie die vooral stress heeft gebracht. Binnen een paar weken hoop ik ook nog vader te worden. Hoe moet dat, als je totaal niet weet waar je aan toe bent? Ik trek dit allemaal niet veel langer. Op deze manier maakt Munsterman mij kapot.''
'Onverstandig'
FC Twente-voorzitter Joop Munsterman noemt de opmerkingen van Eljero Elia ‘zeer onverstandig’. ,,We zijn op een nette manier bezig hem naar HSV te brengen’’, zegt hij, ,,en het zou best kunnen dat we vandaag tot een akkoord komen, maar met dit geregisseerde verhaal saboteert hij zijn eigen transfer. ,,Dat ik hem na een goede UEFA Cup-wedstrijd zou hebben gezegd dat wij hem zouden helpen, is onwaar. Zoiets kun je toch niet beloven?’’
Klik om te vergroten...