ZUTPHEN - De dreiging van escalatie hing al vanaf de eerste minuut in de lucht. Het duel tussen PSV en Sivasspor, zaterdagmiddag op het veld van Be Quick in Zutphen, was nog maar nauwelijks begonnen of Danko Lazovic kreeg een vliegende tackle van verdediger Faruk Bayar te verwerken.
Een dik half uur later zaten alle spelers in de kleedkamer. Na twee rode kaarten, beide voor spelers van Sivasspor, voelde scheidsrechter Kevin Blom zich bedreigd door spelers en toeschouwers, waarna hij besloot het duel te staken.
Opmerkelijk was de rol die Ibrahim Afellay speelde. De speler van PSV sleurde Blom letterlijk van het veld af. "Dat was een goede actie van Afellay", vond Blom. "Hij riep 'kom op, lopen' en trok me de catacomben in."
De organisatoren van het duel in Zutphen sloeg de schrik om het hart. "We hebben ons zes weken bewusteloos vergaderd. Als we nu geen horeca-inkomsten binnenhalen, gaan we er met boter en suiker in", vreesde een woordvoerder een financiële catastrofe.
Blom weigerde aanvankelijk het duel voort te zetten. Na enige druk van de organisatie, beide trainers én van de politie, die verdere spanningen op de tribunes vreesde, veranderde Blom van gedachten. Hij liet zich ervan overtuigen dat over zijn veiligheid gewaakt werd en begon aan de tweede helft. De wedstrijd duurde daardoor ongeveer tien minuten korter dan normaal. Tegen negen man kon PSV een voorsprong van 1-0 gemakkelijk uitbouwen tot 3-0.
Trainer Fred Rutten baalde van alle tumult. Hij zag een belangrijke testwedstrijd mislukken. "Ik had de wedstrijd liever met elf tegen elf uitgespeeld. Jammer dat het zo gelopen is", zei Rutten na afloop. Hij wilde zich zaterdag nog niet uitlaten over de vraag of PSV dit soort wedstrijden, tegen een ploeg die over tien dagen óók uitkomt in een Europese voorronde en scherp wilde spelen, op het veld van een amateurclub moet voetballen.
Binnen andere geledingen van PSV was het ongenoegen duidelijker merkbaar. " Hier moeten we maar eens goed over praten", bromde directeur Jan Reker. " We wilden heel graag tegen een goede tegenstander oefenen. Dit was voor PSV geen commerciële deal, het sportieve belang prevaleerde. Dan is de uitkomst wrang."
Manager veiligheidszaken Frank Wijnveld van PSV was evenmin vrolijk: "Volgens mij is het sinds 1913 altijd goed gegaan en we moeten ook niet in de emotie reageren. Maar het is duidelijk dat we hier maandag op terug zullen komen. Over dit soort locaties moet je wel nadenken, natuurlijk. Een stadion biedt met hekken, camera's en personeel alle garanties op een veilig verloop van een wedstrijd. Die heb je hier niet. "
De UEFA wedstrijdmakelaar van dienst, Atalay Mutlu, vond dat hij geen andere keuze had gehad dan het duel bij een amateurclub te laten spelen. "Als ik voor zo'n wedstrijd een stadion moet afhuren, kost dat twintigduizend euro." Hij had naar eigen zeggen 'drie weken gesmeekt om een vergunning' teneinde het duel in Zutphen gespeeld te krijgen. "Ik heb nergens spijt van", betoogde Mutlu. "Ik organiseer al tien jaar vriendschappelijke wedstrijden. Dit jaar heb ik zeven Turkse clubs in Nederland ondergebracht. Er zijn nog nooit problemen geweest."
De vraag welde op of Blom zonodig rode kaarten had moeten trekken voor beide Turkse spelers. Mutlu: "Hij had gewoon geel kunnen geven en de trainer kunnen zeggen dat hij de betrokken spelers moest wisselen."
Een van de overtreders was zich van geen kwaad bewust. Pieter Mbemba, afgelopen seizoen nog een half jaar lang speler van FC Eindhoven en eerder onder contract bij KV Mechelen, vertelde in keurig Vlaams dat hij zijn tegenspeler Ola Toivonen niet wilde blesseren. " Ik ging voor de bal. Misschien zat er wat been bij, maar ik tackelde niet om hem te kwetsen."
Mbemba was 'doodziek' van de rode kaart, die hij 'heel erg belachelijk' noemde. "Over twee weken spelen wij in de voorronde van de Champions League tegen Anderlecht. Die wedstrijd moet ik nu waarschijnlijk missen door een schorsing." Datzelfde geldt vermoedelijk voor Ibrahim Dagasan, die een elleboogstoot zou hebben uitgedeeld aan Balázs Dzsudzsák. Als Blom beide rode kaarten op het wedstrijdformulier vermeldt, is de KNVB verplicht daarvan melding te maken aan de UEFA. Die kan een schorsing uitspreken voor wedstrijden die de Europese voetbalbond organiseert.
Voor PSV was er geen andere schade dan het mislopen van een serieuze test op weg naar de nieuwe competitie.
Klik om te vergroten...