Wel is het zo dat ze bij Ajax veel meer verschillende doelpuntenmakers hebben rondlopen. Het is niet alleen de spits die de doelpunten hoeft te maken. Sulejmani is topscorer met 11 doelpunten en toch hebben ze in totaal al 63 doelpunten gemaakt. Oftewel, 52 doelpunten door verschillende doelpuntenmakers, waarvan er niet één een groter aandeel heeft dan Sulejmani. Per wedstrijd scoren andere mensen en dat vind ik wel bemoedigend.
Ik heb de statistieken er gelijk maar even bij gezocht:
http://www.vi.nl/Teams/Ajax.htm?dbid=343&typeofpage=84139
2 van de 63 doelpunten waren een eigen goal, de overige goals zijn gemaakt door:
Sulejmani 22 gespeeld, 11 goals
Bulykin 15 gespeeld, 8 goals
Siggy 8 gespeeld, 5 goals
Eriksen 24, 5
Janssen, 20, 5
Siem, 19, 5
Vertonghen, 21, 5
Boerrigter, 13, 4
Ebecilio, 15, 4
Lodeiro, 12, 2
Vd Wiel, Alderweireld, Ozbiliz, Ooijer, Lukoki, Klaassen en Anita hebben er allen 1 gemaakt.
Kortom een elftal aan doelpuntenmakers. Ze zijn dus niet echt afhankelijk van de spits voor de goals. Natuurlijk komt dat ook door alle blessures, want we hebben dit seizoen volgens mij alleen nog niet Ooijer in de spits gezien.
Ajax moet in de zomer een buitenspeler (Narsingh) aantrekken en een goede verdediger. Meer is er niet nodig.
Als je naar Twente kijkt daarentegen: van hun totaalaantaal van 65 zijn er al 30 gemaakt door Janko (10) en L. de Jong (20). Ben benieuwd of ze nog steeds zo productief zijn als L. de Jong bijvoorbeeld wegvalt door een blessure. Dan is het leuk dat je volgend seizoen Tadiç en O. John en Verhoek hebt, maar dan zal er toch ook een vervanger moeten zijn voor L. De Jong. Dat is Plet zeker?
Klik om te vergroten...