Frank de Boer laat in een uitgebreid interview met NU Sport zijn licht schijnen over alles wat er bij Ajax aan de hand is. Blessures, Cruijff vs Van Gaal, resultaten of opschoning, De Boer heeft overal een antwoord op. ‘Ik blijf hoor. Ben nog niet klaar.’
De coach blijft dus, maar moest wel afscheid nemen van heel veel mensen bij de club. Volgens hemzelf een logische kwestie. ‘De laatste weken is het extreem. Maar de mensen die er nog wel zijn, zoals Edwin Goedhart, ken ik al zolang dat ik weet dat ze het heel goed willen afsluiten. Het doet je wel wat, maar ik beslis niet. Althans niet alleen. Ik vind dat we een duidelijk richting hebben gekozen. Dan vind ik dat we die ook moeten handhaven. Geen concessies doen. Niet half-half, nee, vól die richting ingaan. Een frisse wind kan heel goed werken.’
Cruijff vs Van Gaal
De Boer benadrukt dat Cruijff de macht moet krijgen, maar ziet ook liever dat de grote man zich vaker laat zien. ‘Hij was anderhalve week geleden op De Toekomst. Toen heb ik vier uur met hem, Dennis Bergkamp en Wim Jonk gepraat over zaken zoals de selectie van volgend seizoen. Cruijff is al vaker geweest dan het jaar ervoor. Maar ik denk dat het frequenter kan. Het is alleen maar goed voor Ajax als hij er vaker is.’
Ondanks het schamele fysieke optreden van Cruijff staat De Boer voor honderd procent achter hem. ‘Ik vind dat Cruijff carte blanche moet krijgen. Althans, op voetbaltechnisch gebied. Kijk, als je dat niet doet, dan zal hij als het misgaat kunnen zeggen: ‘Ik heb nooit carte blanche gekregen, dus vind je het gek dat het nu misgaat.’ Geef hem die kans.’
Louis van Gaal wordt door de coach dan ook vooral gezien als iemand die de plannen van Cruijff een half jaar onnodig dwarsboomde. ‘Ik vond het niet erg voor Van Gaal hoe het is gegaan. Volgens mij kon je op je klompen aanvoelen dat zijn komst dit teweeg zou brengen. Ik geloof nog steeds in de goede intenties van ‘m hoor. Zoals ik ook in die van Cruijff geloof. Zij willen allebei het beste voor Ajax. Maar soms gaan dingen niet samen en dan moet je een kant kiezen.’
De Boer koos voor Cruijff en verwijt Van Gaal dat hij toch instapte. ‘Ik zei meteen al: dit is een bommetje. Ik vond het eerlijk gezegd niet gepast dat hij er instapte. Hij had ‘t Cruijff moeten laten doen. Nu hebben we toch weer een halfjaar verspild.’
Blessures
De vele blessures bij Ajax zorgen voor koppijn bij De Boer die niet wil spreken over pech. ‘Sigthórsson en Boerrigter is wel pech, de rest waarschijnlijk niet. Boerrigter heeft springschenen gehad. Moest alles op zestig procent doen, dus zijn voorbereiding viel in het water. We hebben ‘m steeds vroegtijdig gewisseld. Ook met Sigthórsson zijn we heel voorzichtig geweest. Maar die spierblessures bij anderen zullen komen doordat we waarschijnlijk toch te hard hebben getraind.’
Toch vindt De Boer nog steeds dat het trainingsniveau harder kon. ‘We zijn de trainingsintensiteit per oefening gaan bekijken en sta je er weleens versteld van wat een pass-trap-oefening of positiespel met een lijf doet. Ik had het gevoel dat we juist eerder te weinig deden in de voorbereiding. Dat denk ik eigenlijk nog steeds. Dat we dáárdoor nu teveel op onze tenen lopen. Anderen zeggen: het is te zwaar geweest. Ik trek me dat aan. Het is iets van de hele staf. Maar ik ben eindverantwoordelijk.’
De trainer wijdt het spel wel degelijk aan het blessureleed. ‘De ideale opstelling is er nooit gekomen door al die blessures. Uiteindelijk maken je wisselspelers je kampioen. Maar als ik naar de reservebank kijk, denk ik niet altijd: die zullen het verschil gaan maken. Dat kun je van achttienjarigen ook niet verwachten. Als je er een keer één of twee moet inbrengen, dan kunnen ze zich wel vasthouden aan de rest. Maar bij ons waren het er telkens drie, vier of vijf die weken achtereen moesten spelen. Neem Davy Klaassen. Fantastisch talent, maar nog steeds een jongetje.’
Janssen
Over routinier Theo Janssen is veel gezegd. Volgens De Boer is er van alles aan de hand. ‘We kwamen vorig seizoen steeds in de problemen wanneer ploegen gingen drukken. Als je een goede voetballer op de plek van controlerende middenvelder hebt staan, moet je daar steeds uit kunnen komen. Mede daarom is Theo gehaald. Toen ploegen ietsjes terugzakten en we de bal vaker voorin verloren, moet je op die plek een verdedigend sterk type als Enoh of Anita hebben.’
‘In sommige wedstrijden kun je hem zo wél goed gebruiken’, vervolgt hij. ‘En hij kan ook nog linkshalf staan of op nummer tien. Het lijkt nu net of hij geen goede wedstrijd bij ons heeft gespeeld en zo is het natuurlijk niet. Ik vond wel dat hij zich dominanter moest opstellen doe bal moest opeisen van zijn medespelers. Dat vond hijzelf ook.’
De laatste weken werkt Janssen hard aan herstel. Dat heeft De Boer weleens gemist. ‘Als hij opendraait, wil ik lopende mensen zien. Zoals zondag Lorenzo Ebecilio goed deed bij de 4-1. Een eerder Boerrigter. Dan komt hij in zijn kracht. Daar zijn we al een tijdje mee bezig. Daar zal hij ook zelf keihard aan moeten werken. Dat heb ik weleens gemist. Dat heb ik ‘m ook gezegd.’
Jonkies
De jongelingen bij Ajax worden belangrijker. De Boer ziet daarin positieve en negatieve punten. ‘Lodeiro zat op een dood spoor, maar heeft keihard gewerkt en is uiteindelijk voor zijn inspanningen beloond. Heel knap. Blind moet juist beseffen wat het inhoudt om prof te zijn. In vind dat hij nog te lang een jongetje is. Terwijl hij al voor het derde jaar bij de selectie zit. Als je het verschil ziet tussen Vertonghen en Alderweireld nu en drie jaar geleden; dat is immens. Daarin had Blind al veel verder kunnen zijn.’
Ebecilio en Aras Özbiliz lijken de boodschap wel begrepen te hebben. ‘Lorenzo is snel opgekomen, deed het meteen erg goed, maar heeft daarna niet als een prof geleefd. Hij moet nu beseffen waar het om draait. Özbiliz was precies hetzelfde verhaal. Nu zie ik pas de Aras die ik ken van de A-junioren. Uitstekende speler. Maar de kop moet goed blijven.’
Vertonghen
‘Ik heb het gevoel dat hij verder wil’, zegt De Boer over zijn aanvoerder. ‘Kan ik me goed voorstellen. Hij is klaar voor de volgende stap. Als het juiste bedrag en de juiste club komen, zal hij gaan. Voor Gregory van der Wiel geldt hetzelfde. Er zal iemand anders op moeten staan. Siem de Jong zou dat moeten kunnen. Toby moet daaraan gaan werken. Zelfs Christian Eriksen. Theo sowieso.’
De coach heeft nog veel werk te verrichten, maar heeft vertrouwen. ‘Ons publiek verwacht dat we elke wedstrijd winnen. Nog met mooi voetbal en veel goals ook. Ik denk wel dat ik de tijd krijg om door te bouwen.’ Ondanks dat komt er veel op het bordje van de beginnend trainer. Toch heeft hij veel geleerd. ‘Zeker, en ik heb gelukkig brede schouders.’
Klik om te vergroten...