Dramaqueen, ja. Ajax is Blind, Poulsen en De Jong kwijtgeraakt. De Jong was afgelopen seizoen de helft van de tijd er niet bij, Poulsen vond ik enorm wisselvallig (soms erg goed, soms erg slordig) en Blind heb je 18 miljoen voor gekregen, terwijl het i.m.o. echt geen speciale speler is. Hij was belangrijk als opbouwer op de CVM, zeker waar, maar onder druk vond ik het niet zoveel. In de PL zal hij nog zwaar genoeg krijgen op het middenveld qua concurrentie en qua tegenstanders, ik hoop dat hij me verrast daar. Als linksback zal hij het nergens gaan maken in de top.
Het was voor Ajax inderdaad beter geweest om in íeder geval een nieuwe controleur te halen i.p.v. Blind. Dat is waar. Maar Poulsen en De Jong ga je niet echt missen, denk ik. Zimling is hoogstwaarschijnlijk geen topaankoop, maar wellicht kan hij de rol van Poulsen prima overnemen als ervaren middenvelder. Verder krijg je nu El Ghazi, Viergever, Zivkovic en Milik erbij en kunnen Kishna en Fischer ook weer terugkomen in vorm.
Oftewel, zoveel anders dan vorig jaar is het niet, en vorig jaar werd je weer makkelijk kampioen. Net als dit jaar, waarschijnlijk. Niet omdat Ajax een fenomenaal CL-waardig team heeft, maar gewoon omdat het beter de zaakjes op een rijtje heeft dan de overige Nederlandse 'top'-clubs. Twente is poep en heeft met Tadic en Promes z'n beste spelers verkocht, Feyenoord is alles behalve vooruit gegaan (al is Toornstra wel leuk) en bij PSV blijft de verdediging een enorm zwaktepunt. En daarnaast: PSV is de afgelopen zes jaar al zo wisselvallig als de pest en heeft totaal geen automatismen in het voetbal. Dit jaar? Precies hetzelfde. Bovendien krijgen we ontiegelijk veel kansen tegen, maar hebben we ook gewoon geluk dat er tot dusver weinig gescoord wordt.
Dus je zo overduidelijk in die compleet onterechte underdogrol te verwanen, vind ik wel dramaqueengedrag, ja.
Ajax gaat gewoon weer eerste worden of (max) tweede.
Klik om te vergroten...