Nederlandse toparbiter genoemd in matchfixingzaak
De Nederlandse topscheidsrechter Serdar Gözübüyük wordt genoemd in een grote Duitse strafzaak rond matchfixing. Volgens verdachte Paul R. was hij betrokken bij het manipuleren van wedstrijden. Dat blijkt uit documenten in het strafdossier, die in het bezit zijn van de Volkskrant.
De arbiter heeft vrijdag een verklaring naar deze krant gestuurd, waarin hij alles ontkent: 'Voor de zekerheid zeg ik het één keer: ik ben zuiver. Het is juist mijn rol ervoor te zorgen dat de twee teams elkaar eerlijk en sportief bestrijden. Hoe beter ik dat doe, hoe beter dat is voor de wedstrijd en het publiek. Dat is mijn uitdaging als sportman en mijn enige drijfveer om scheidsrechter te zijn.'
Gözübüyük (29) is volgens kenners een van Nederlands beste scheidsrechters. In maart 2008 debuteerde hij als jongste arbiter in het nationale profvoetbal, twee jaar later deed hij hetzelfde in de eredivisie. Hij wordt geregeld aangesteld voor topwedstrijden en fluit eveneens internationale duels. Vanavond staat hij ingepland voor PSV-Heerenveen, de vermoedelijke kampioenswedstrijd.
Openbare rechtszaak
De beschuldiging zal worden besproken tijdens de openbare rechtszaak tegen de Nederlander Paul R., die dinsdag begint in Bochum. 'Rooie Paul', is volgens de Duitsers een hoofdrolspeler in een grote matchfixingzaak. Zijn handlangers zijn al eerder veroordeeld. Via R. zetten criminelen forse bedragen in op de Aziatische sportgokmarkt. Zelf zou hij allerlei duels hebben gefixt, in binnen- en buitenland. Nadat hij begin januari werd uitgeleverd aan de Duitsers is hij gaan praten, in de hoop op strafvermindering.
'Ik ben geschokt dat mijn naam in dit verband wordt genoemd door iemand die ik niet ken en dat het voor zo iemand zo makkelijk is iemand publiekelijk imagoschade toe te brengen', aldus Gözübüyuk. 'Dit is iemand die ik ook niet wil kennen. Dat ik mij moet verantwoorden voor uitlatingen van deze persoon, voelt onrechtvaardig. De KNVB en de UEFA beoordelen mij op mijn sportieve prestaties en zij hebben vertrouwen in mij, dus dat is het enige waar ik me op focus.'
De voetbalbond steunt hem: 'Voor de KNVB staat de integriteit van scheidsrechter Serdar Gözübüyük niet ter discussie. Net als bij de KNVB staat Gözübüyük ook bij de UEFA goed aangeschreven. Hij krijgt internationaal mooie aanstellingen, zoals onlangs de finale van de UEFA Youth League. Daaruit blijkt het vertrouwen in hem.'
Pokersessies
Het is niet voor het eerst dat Gözübüyük in opspraak raakt. In 2011 deed de integriteitseenheid van de KNVB onderzoek naar anonieme beschuldigingen over nachtelijke pokersessies met eredivisiespelers. De betrokkenen ontkenden, het liep met een sisser af. Een jaar later wekte hij de schijn van belangenverstrengeling door een bijbaan te accepteren bij een shirtsponsor van FC Utrecht en werd hij op de vingers getikt vanwege zijn partnerschap met een omstreden kredietverstrekker.
Wat Gözübüyüks precieze rol zou zijn geweest, blijft vaag
In januari dook de naam van de scheidsrechter op in verhoren van Paul R. De verdachte werd toen ondervraagd over twee eerstedivisieduels die Gözübüyük leidde in september 2009: Veendam - Helmond Sport (0-0) en Fortuna Sittard - Cambuur (1-2). Dat de Duitse politie die wedstrijden verdacht vindt, op basis van telefoontaps, is een tijd geleden al uitgelekt. Voor de KNVB was het toen reden om deze duels te laten onderzoeken door de Europese voetbalbond UEFA. Het leverde niets verdachts op, maar dat zegt weinig; het zogeheten fraudedetectiesysteem is bij lange na niet onfeilbaar.
Wat Gözübüyüks precieze rol zou zijn geweest, blijft vaag. Volgens de verdachte is er fors ingezet op beide wedstrijden en heeft dat te maken met de leidsman. De teams verschilden, alleen de arbiter was dezelfde. 'Het kon dus alleen de scheidsrechter zijn die manipuleerde.'
Persoonlijk contact
R. weet meer dan hij hier prijsgeeft, denken de verhoorders. Ze vermoeden dat hij persoonlijk contact had met Gözübüyük: 'Die informatie hebben wij gekregen van de Nederlandse opsporingsautoriteiten. U bent ergens gezien waar ook deze scheidsrechter kwam, namelijk in het clubhuis van Young Boys. Het is niet uit te sluiten dat u elkaar kent.'
Dit is pikante informatie, want het clubhuis van Young Boys is eind 2011 gesloten omdat zware criminelen er illegale pokertoernooien organiseerden. Dat R. het clubhuis bezocht, is verklaarbaar; hij was beroepsgokker. Deze krant heeft Gözübüyük gevraagd of hij daar ook was, en waarom. Die vraag is niet beantwoord.
'Ich bin sicher, das dieser Schiedsrichter krumm ist.' Oftewel: hij is omgekocht.
R. houdt vol dat hij de scheidsrechter nooit heeft ontmoet. Zijn handlanger Daniël (Danny) van 't H. had volgens hem wel contact met Gözübüyuk, via een Turkse gokker. De contactpersoon zette via R. in 2009 een hoog bedrag in op een gefixt eerstedivisieduel. Enige tijd daarna deed hij dat opnieuw. R. gokte mee, op Van 't H.'s advies: 'Er waren twee of drie wedstrijden die ik van Danny kreeg, waarvan ik wist dat die gemanipuleerd waren. De persoon die bij Danny dat hoge bedrag inzette, had contact met die scheidsrechter.'
Meer wil R. er niet over zeggen. De politie moet het doen met zijn stellige conclusie over Gözübüyük. 'Ich bin sicher, das dieser Schiedsrichter krumm ist.' Oftewel: hij is omgekocht.
Geen signaal
De voetbalbond hoopt dat de beschuldigingen geen eigen leven gaan leiden. 'Wij betreuren het dat een verdachte in hechtenis, over wiens betrouwbaarheid geen duidelijkheid bestaat, met deze uitlatingen een dusdanig podium krijgt. Het risico daarvan is dat Gözübüyük publiekelijk veroordeeld wordt, zonder dat daar een feitelijke onderbouwing voor is. De KNVB benadrukt dat het tot op de dag van vandaag geen signaal van politie, justitie, Openbaar Ministerie of welke andere officiële instantie dan ook heeft gekregen over Gözübüyük in relatie tot het manipuleren van wedstrijden.'
Het Nederlandse Openbaar Ministerie is al maanden op de hoogte van R.'s verklaringen over de scheidsrechter, zegt een bron bij de politie in Bochum. Het is aan de collega's in Nederland om nader onderzoek te doen naar de beschuldigingen en informatie te delen met de KNVB, vindt hij. 'Dat valt buiten onze bevoegdheid. De Duitse strafzaak is nu rond, wij zijn geen Europese- of wereldpolitie.' Het functioneel parket wilde vrijdag niet ingaan op vragen over deze kwestie, 'in het belang van lopend onderzoek'.
Klik om te vergroten...