Spelen met 3 controleurs. Dat noem ik geen kleine nuance en ik ken geen enkele aanvallende ploeg die dat doet. Je creëert een situatie waarin veel ruimte liggen tussen de linies. Met name tussen het middenveld en de aanvallers, die op een eiland staan. Vervolgens worden er pogingen gedaan om dat eiland te bereiken en mogen ze het daar uitzoeken. Als het moment en de ruimtes weg zijn is de tijd er eindelijk om aan te sluiten, om vervolgens weer dat tikje terug of breed te doen op het middenveld omdat alles inmiddels helemaal volstaat.
Ajax moet gewoon met een hoge defensieve lijn spelen, klein veld, linies dicht op elkaar, hoge druk, snel de bal terug veroveren. De tegenstander geen rust geven. En al helemaal niet die zeeën van ruimte die ze nu krijgen.
Als je blijft spelen zoals we nu spelen geef je elk team dat het veld komt met de intentie om te voetballen al een 1-0 voorsprong. Dan moet je dat met toevalsvoetbal recht gaan breien en als Suarez en Mounir het dan af laten weten is er geen weg terug. Pas als het te laat is wordt er dan een poging gedaan om het in een extremis toch nog om te draaien. Voetballende spelers komen er vervolgens in en kunnen ook geen kant op.
Je kan dit alleen veranderen als het collectief meewerkt. je kan wel in je eentje gaan jagen, maar dan komen er alleen maar meer gaten. Bovendien is elk moment van balverlies levensgevaarlijk, omdat de tegenstander zeeën van ruimte heeft om zelf te gaan counteren, in plaats van het feit dat er meteen iemand direct achter zit. De huidige speelwijze moedigt het balletje breed dus ook aan en werkt de bravoure, het lef en de mogelijkheid om een actie te maken juist tegen.
Dat mag je toch echt de trainer verwijten wat mij betreft. Vorig jaar was het ook toevalsvoetbal, maar toen zat het in het begin mee en durfden teams ook niet meer te voetballen. Nu doorziet iedereen het en als we op deze voet doorgaan is ook dit seizoen verloren, weer rond november/december zoals gewoonlijk.
Laatst bewerkt: 7 nov 2010