Ik ben grotendeels wel ‘fan’ van Mourinho, want hoewel ik het voetbal soms niet om aan te gluren vind, doet hij tactisch nooit heel schokkend domme dingen. Ik begrijp vrijwel altijd de beslissingen die hij neemt.
Bij een Wenger destijds, een trainer die het soort voetbal speelde wat we willen zien en ook veel aandacht besteedde aan jong talent, allemaal positieve dingen, was dat ook een coach die regelmatig (tactisch) onbegrijpelijke beslissingen nam, en ook vaak te lang wachtte met omzetting, wat dan vaak ook nog de verkeerde beslissingen waren.
Wanneer het plan A van Wenger werkte dan was dat mooier, leuker en maybe ook beter dan Mourinho’s voetbal, maar plan A van een Wenger was ook vaak naïef en werkte ook vaak NIET, terwijl het plan A van een Mourinho saaier was, maar wel stukken makkelijker en (dus) stabieler, en wanneer het dan alsnog niet liep, dan maakte hij ook vaak wel de logische beslissingen om het alsnog te corrigeren.
Alleen bij Man Utd en Tottenham was ik het eigenlijk tactisch ‘oneens’ met Mourinho, omdat hij ook daar conservatief probeerde te spelen, terwijl een team van Tottenham, met die spelers, gewoon lekker vrijuit moet spelen met leuk voetbal. Daar hebben/hadden ze de voetballers voor, en dat was jaren leuk om te zien, maar nu zakte dat creatieve een beetje door een ondergrens, en ze hadden niet de kwaliteit om er echt resultaat mee te halen in de league, dus dan heb je EN geen leuk/mooi voetbal, EN geen resultaat.
TLDR; Het voetbal van Mourinho is redelijk ‘simpel’ en conservatief, dus makkelijker om in te bouwen in een team om het stabiel te krijgen qua opdrachten en uitvoeringen, en als dat goed uitgevoerd wordt door de spelers, dan zijn dat lastige teams om van te winnen. Vervolgens vertrouwt hij op de individuele klasse van de aanvallende spelers ok vervolgens het verschil te maken. Niet erg leuk en innovatief om te zien (afhankelijk ook van de spelers), maar het is wel intelligent en realistisch.
Klik om te vergroten...