Eerder te simpel gedacht vanuit jouw perspectief. Je benadert het enkel vanuit financieel perspectief. Niet vanuit een (top)sportgedachte. PSV en Twente zijn in eerste instantie gewoon voetbalclubs en je opmerking doet nu vermoeden dat het beleid is geweest vanuit de leiding van PSV om de EL sportief te laten varen. Beslissingen gebaseerd op zulke overwegingen zijn volgens mij altijd riskant.
Vanuit de financiële continuïteit, zeker bij PSV is dat toch urgent, kan ik me voorstellen dat je de prioriteit legt bij het kampioenschap. Het ene moet het ander echter niet uitsluiten. Ajax speelde vorig seizoen ook de bekerfinale. Dat hadden ze dan maar moeten laten lopen? Je moet als voetbalclub ieder jaar proberen zoveel mogelijk prijzen te pakken. *mompelt iets met wedden op 1 paard*
Een EL winst telt bovendien echt wel mee. Dat is echt een hoofdprijs, zeker voor Nederlandse clubs. Of je er nu financieel veel mee wint of niet. Alhoewel die premies ook oplopen naarmate je verder komt in de EL, maar dat terzijde. Sportief gezien zou die urgentie / of wil om in ieder geval ver te geraken in de EL er toch wel moeten zijn.
Daarnaast presteert PSV sowieso wisselvallig en dat ligt echt niet aan de EL deelname. Zeker als je, zoals je zelf zegt, je er minder voor inzet. Het laten lopen van het EL toernooi geeft echt geen grotere garantie op het kampioenschap. Sterker nog, ik denk dat ver geraken in een dergelijk toernooi juist een impuls kan zijn op weg naar een evt. kampioenschap, zoals bij ManU - Ajax vorig seizoen. Na die wedstrijd zette Ajax de reeks van 14 overwinningen neer.
En bovendien, het is indirect aan die instelling van PSV en Twente te danken dat we uberhaupt maar 1 club direct naar de CL mogen sturen. Natuurlijk is dit enigzins gechargeerd, maar ze maaien wel het gras voor de eigen voeten weg op deze manier. Simpel as that.
Laatst bewerkt: 5 dec 2012