Als eerste, gefeliciteerd \o/: b: Lekker om het op zak te hebben, geniet ervan!
"1 of 2 jaar" op een 25kw motortje? Wil je na een jaar de begrenzing er uit trekken?
Zat er zelf pas aan te denken (was nét 21 toen ik eindelijk geslaagd, tóch beperkt rijbewijs), maar toch maar niet meer gedaan.
Wat is er toch met een GS500 / CB1? Zag van de week ook een topic op MF over precies deze motoren (volgens mij had iemand anders het topic geopend).
Even niet alles gelezen, waar wil je je motor voor gebruiken?
Vooral woon-werk/school verkeer?, korte/lange ritten, vakanties? Of van alles wat?
Ik rijd zelf een CB1 (op 25kw dus). Heb hem nu sinds april 2010 en al een dikke 16000km op zitten.
Een lichte motor, je kan er heerlijk mee (leren) sturen.
En wat betreft dat leren ben ik nog lang niet klaar met deze motor, het kán allemaal nog platter, maar goed dat je moet kunnen/durven.
Zelf ben ik 1.70m (met iewat tekort afgesneden benen ), waardoor deze ook nog eens ideaal is qua hoogte.
Qua zithouding zit het voor mijn gevoel tussen sportief en toer in (je zit niet zo rechtop en ontspannen als op bv een CB500).
Dat ligt misschien ook een beetje aan de grootte van de motor, is dus ook nogal afhankelijk van je lengte of je je er "opgevouwen" op voelt.
Maar je kan er wel prima rustig mee rijden (ja dat kan wel eens niet anders ) zonder last te krijgen van bv je polsen.
Langzaam aan kan ik steeds langere ritten aan (van 100km, naar 180km, naar 360km op een dag).
Merk wel dat ik last krijg van mijn knieën en gespannen beenspieren (hoewel dat ook aan mijn "lichte" lichamelijke beperking liggen).
Daarnaast is dit op sportievere motoren nog erger.
Verder is het wel echt een hoogtoerige motor is en moet je, zeker met 25kw, de motor flink in zijn toeren houden.
Dat moet je wel "leuk" vinden of aan wennen . Op de snelweg met een gangetje van 120km draait het blokje zo 9500 toeren.
Ow en wat betreft kosten/onderhoud.
Ik heb mijn CB1 voor €1250 aangeschaft. Inmiddels heb ik het afgelopen jaar aan onderhoud minstens ditzelfde bedrag uitgegeven.
Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de staat van de motor, het aantal KM die je rijdt en of je een aantal onderhoudsklussen zelf kunt uitvoeren.
Bij mij zaten er ook een paar dure klussen in, bv. vervangen van de achterbruglagers.
Dit heeft veel tijd gekost aangezien de achterbrugas behoorlijk verroest was.
Daarbij kom ik meteen op nog 1 dingetje:
De meest gangbare onderdelen zijn gewoon met een normale levertijd te krijgen (denk aan ketting), maar zoals die achterbrugas dus niet.
Deze moest in Japan gemaakt worden en zou een paar maanden duren voordat die in NL was.
Deze heb ik tweede hands kunnen vinden.
Veel blabla over mijn ervaringen, wellicht kun je er wat mee!
Laatst bewerkt: 28 jul 2011