Ik heb nog geen top 10, maar ik weet wel dat deze albums wel in mijn top 10 staan:
GZA/Genius - Liquid Swords
Voor mij is dit het beste album dat het kamp van de Wu-Tang Clan heeft voortgebracht. De rauwe, maar toch harmonieuze beats zijn echt geweldig. Dat in combinatie met de intelligentie in de teksten van GZA en zijn geweldige unieke stem en flow maakt dit één van de best albums die ik heb. het album is uitstekend in balans en dat vind ik een belangrijk aspect.
A Tribe Called Quest - The Low End theory
De productie op The Low End Theory is geniaal in zijn eenvoudigheid. Het is echte Hip Hop met een sterke maar toch subtiele invloed van Jazz. De mooie bas en af en toe saxophoon zorgen hiervoor. De teksten van Q-Tip en Pfife zijn nooit echt diep, maar heel erg vertegenwoordigend voor de samenleving. Er worden serieuze onderwerpen aangesneden op een intelligente maar ook luchtige manier. Het is hartstikke vermakelijk om naar dit album te luisteren, maar tegelijkertijd zit The Low end Theory heel erg goed in elkaar.
Nas - Illmatic
De productie is niet speciaal of echt geweldig, maar het doet zn werk en dat is de prestaties van Nas ondersteunen. Hij blijft dicht bij de straten van Queens, maar combineert dat met zijn intelligentie. Hij presenteert zijn teksten echt op een enerverende manier.
Dr. Octagon - Dr. Octagonecologyst
Dr. Octagon alias Kool Keith gaat echt helemaal los op dit album. Zijn flow en stem worden zo naar voren gebracht dat het net een afzonderlijke instrument lijkt. Dit album staat echt vol met humor, wat je moet kunnen waarderen, maar het valt niet te ontkennen dat het gewoon heel erg goed in elkaar steekt.
Verder staan deze albums er mssn ook wel in:
OutKast - Aquemini
Black Star - Black Star
Talib Kweli - Quality
Gang Starr - Step in the Arena
Common - Like Water for Chocolate
Reflection Eternal - Train of Thought
Blackalicious - Blazing Arrow
Aceyalone - All Balls Don't Bounce
Prince Paul - A Prince Among Thieves
Edit: zoals wel te zien is, luister ik nu nog vooral naar Rap, dus dit zijn albums die in mijn top 10 van Rap muziek staan. Af en toe luister ik wel naar Soul en Jazz, maar nog niet zo heel vaak dus. Kind of Blue van Miles Davis is wel een top 10 waard.
Laatst bewerkt: 29 nov 2007