Ja , ik begrijp overigens je punt wel ,jullie zien alle interventies van het westen als bemoeienissen in moslimzaken .
Maar als jij het democratisch vindt dat een terreurcel zoals hamas er een is , met tientallen terroristische acties gepaard met honderden doden op het actief verkozen wordt door het volk heb ik toch mijn grote twijfels over of die de weg naar vredevol democratisch beleid zullen voeren ,of van hun machtpositie in palestina zullen misbruik gaan maken om het vuur daar nog wat op te stoken.
En overigens trek jij de zaken in afrika weeral helemaal uit verband en haal je er iets héél anders bij namelijk de etniciteit tussen de volkeren onderling binnen één landsgrens ,aangezien er eeuwenlang al een rivaliteit geweest is tussen de hutu en tutsi-stammen en onder belgisch koloniaal bewind was daar niets aan de hand .
De miserie is daar begonnen , toen de negers hun onafhankelijkheid opeisten en na een korte en zware strijd ook kregen .
Vanaf dat moment is de neergang in een ooit zo rijk land aan grondstoffen begonnen toen de gasten zoals mobutu enkel alleen aan zichzelf en hun famillie te verrijken en dank zij dit en de grote corruptie bij de ambtenaren en de nationalisatie van de grote fabrieken waardoor het kapitaal én de werkgelegenheid wegvluchten , waardoor het land verviel in chaos door de voortdurende strijd tussen de congolese en de verscheidene rebellenlegers die allebei het liefste onschuldige dorpjes uitmoorden omdat ze ofwel voor de andere kant waren of tot een andere stam behoorden.
Midden de jaren zeventig heb ik als soldaat het bittere voorrecht gehad om deze waanzin tijdens humanitaire acties om belgische landgenoten uit zaire de evacueren meegemaakt met inbegrip van al het geweld en nodeloze doden in verschillende gevechtssituaties er bovenop.
In 1994 was er daar het hoogtepunt met de genocide in Rwanda waar hondderduizenden mensen zijn afgeslacht met inbegrip van 10 ex-collega´s van mij die in volle strijd verwikkeld het bevel kregen van de canadese opperbevelhebber van de vn-strijdkracht om hun over te geven daar hij dacht dat hij zo de strijd zou kunnen bedwingen .
Resultaat was dat deze tien kerels door de rebellen langzaam gedood zijn door middel van martelingen , en de oorlog ondanks de poging van die canadese idioot gewoon verder ging. en o ja hier hebben we het over christelijke bevolkingsgroepen.
En wat afghanistan betreft , al die troepen die er nu zijn , zijn daar gewoon nodig om bin laden te kunnen opjagen .
Indien de vn - strijdkrachten zich daar terugtrekken valt het land daar binnen de kortste keren wéér in handen van de fundamentalistische taliban én van bin laden , en krijgen we dat hele gezeik daar weer overnieuw.
Laatst bewerkt: 7 feb 2006