Mmmm… Ik snap alle reacties wel, en het lijkt op aandachtvragerij dat een aantal Islamieten zo heftig reageert op die spotprenten… Een relatief klein deel zal inderdaad bezig zijn met een vorm van aandachtvragerij…
Maar vergeet niet dat de Islam in een aantal landen nog cultureel op het niveau staat als dat wij ooit hadden, zo’n 100 of misschien wel 200 jaar geleden… Misschien wel langer… Dat maakt die mensen niet achterlijk, maar ze lijken wel achter te lopen in vergelijking met de Europese cultuur… Ik benadruk dus dat ik ze niet achterlijk vindt, integendeel…
Ik geloof in geen enkele godsdienst, ik ben mijn eigen paus, kerk en volgeling… Ik zoek mijn eigen weg liever dan achter andermans religieuze vlag aan te lopen… Ik beschouw het boeddhisme nog immer als de religie die het minste moorden op zijn naam heeft staan, maar toch wil ik ook met die godsdienst liever niets te maken hebben… Ik zie religie en godsdienst als een belemmering…
Terug naar de culturen die nog sterk gerelateerd zijn aan godsdienst, in dit geval de Islam… De heersende politiek daar is verweven met godsdienst, precies zoals we hier in Europa vroeger dus ook hadden… Kerk en staat waren hier in vroeger tijden ook met elkaar verweven en werd je ook vermoord als je heiligschennis of godslastering beoefende…
Geloof of godsdienst maakt meer kapot dan je lief is… Helaas is dat de waarheid in deze wereld… Maar nogmaals, de schreeuwers die de straat op gaan om de Deense spotprenten in de ban te doen zijn mensen van wie hun god is beledigd, dus nemen ze dat persoonlijk op… Het geeft hen in dit geval mijns inziens het gevoel alsof zij zelf beledigd worden… Want waarom zouden ze anders zo reageren?
Laatst bewerkt: 3 feb 2006