1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Deense spotprenten over Islam

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 3 feb 2006.

  1. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11


    Deze cartoon zit nog zover niet naast de waarheid , en wat gaan de fundamentalisten nu doen , enkele onopgeblazen exemplaren per trein , vliegtuig en bus naar denemarken sturen .
    En nu hebben ze er hier wéér een reden bij om zich verongelijkt te voelen en kunnen ze hier weer gaan rel schoppen .
    Er verschijnen dagelijks honderden spotprenten over het katholieke geloof , het koningshuis en over zowat alle mogelijke figuren uit de wereld van de politiek , sport en tv-vedetten, waar iedereen eens mee lacht en er verder geen haan meer over kraait .
    Nu is allah eens een keer aan de beurt , en het kot is te klein ,en krijgen we weer een stelletje kleinzerige fundamentalistische oproerkraaiers over ons heen , die zich weer uiterst beledigd en verontwaardigd voelen en weer met van alle mogelijke dreigementen gaan zwaaien in de naam van hun geloof .
     
  2. Technoob

    Technoob You're depressing

    Berichten:
    376
    Leuk Bevonden:
    4
    Nee ik ben verre van gelovig en dom met regelmaat maar ongeacht of dingen echt zijn of onecht, iets wat je heilig is zal je verdedigen. Waarom mag je bijv. wel zeggen dat je steun hebt aan bepaalde muziek terwijl dat ook niet "echt" is, waarom zou het wel normaal moeten zijn dat je iemand op zijn bek slaat omdat hij je "kluppie" beledigt.
     
  3. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    Iets wat je heilig is moet je ook verdedigen, het is belangrijk voor je. Dat betekend daarom niet meteen als een kip zonder kop paniek te gaan lopen zaaien. De dingen die ze nu doen om een paar cartoons zijn ronduit idioot en echtwel extreem te noemen, daar moet je het mee eens zijn. Ze noemen in die cartoons Allah een terrorist, erg onbeschoft, maar hoe lossen ze dit op? Door doodsbedreigingen de deur uit te doen en een potje te gaan lopen rellen...kommop...das toch wel erg dom dan of niet?
    Jammer dat je niet snapt dat de meeste burgers in dit landje het ook niet normaal vinden dat je iemand op zn bek slaat voor je kluppie, daarom zijn daar ook wetten tegen ;).
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2006
  4. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Los van het feit of het nou wel of niet beledigend is, de reacties van de moslims zijn enorm overdreven.

    Ook al ben je beledigd, leuk! Dan voel je je lekker beledigd en ben je het de volgende dag weer vergeten. Maar nee, zij vinden het nodig om er weer zo'n kabaal over te maken. Bommeldingen, de straat op, enzovoort. Blijkt maar weer wat voor temperamentvolle mannetjes daar in het Midden-Oosten zitten, geen wonder dat het daar een puinhoop is. Eén keer roepen dat Mohammed stinkt en je hebt meteen een jihad aan je broek.
     
  5. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Misschien is het wel fout om de moslims zo te provoceren, dan nog is de reacties van de moslims enorm overdreven. Bommeldingen en boycots slaan gewoon nergens op.
     
  6. KeaveXL

    KeaveXL Feelin' Funky

    Berichten:
    533
    Leuk Bevonden:
    0
    @Eagle

    Dat zal allemaal best maar dat vind ik dus het meest foute van geloven. Mijn ene helft van mijn familie is gelovig en eigenlijk vind ik het allemaal een stel kut nerds om het zo maar even te zeggen. Kijk een "god" bedanken voor het lekkere eten, ok , ookal heb je er zelf voor gewerkt en heeft mams het voor je gebakken. Maar dat moeile gedoe van geen sex voor het huwelijk etc, lekker boeiend als je wilt neuken dan moet je dat doen. En het meest irritante is nog dat altijd iedereen mee moet gaan in het geloof, dat vind ik net zo irritant als meeroken en weet ik veel wat. Het is niet het geloof waar ik een hekel aan heb maar de mensen die er "misbruik" van maken. En als jij dus de boel op stelten wilt zetten omdat je "geloof" is aangetast dan vind ik dat je eventjes hard moet nadenken waar je dan in gelooft? Een of andere Hooligan die Allah heet of een Heilig iemand die zich Allah noemt....

    @Technoob

    Zelfde verhaal als hierboven, iemand die echt van muziek houd gaat naar zijn feessie voor de muziek en de gezzeligheid, niet om "zijn" muziek te aanbidden... En een echte voetbal suporter hoort zich ook gewoon klem te zuipen en hun kluppie aan te moedigen, alleen de zielige mannetjes gaan lopen knokken op een voetbal wedstrijdje.

    En dat heb je met geloof dus ook, er zitten altijd rotte appels tussen. En Denemarken zit dus blijkbaar vol met rotte appels.
     
  7. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Kom , niet overdrijven he humor verwarren met provocatie .
    Ik vind het al erg genoeg dat een tekenaar als kamagurka die zowat alles en iedereen erdoor sleurt in zijn cartoons hier in de krant openlijk bekent dat hij zulke cartoons zelf niet zou durven maken uit schrik dat hem er vanuit fundamentalistische hoek uit iets ergs zou kunnen overkomen .
    Hier in europa heerst de vrijheid van meningsuiting op elk gebied , ook op dat van humor en als met er het katholieke geloof hier mag doorsleuren net zoals het koningshuis ,dan geldt dit ook voor de islam .
    Dat zij ginds maar eerst eens beginnen met de woorden mensenrechten , vrijheid van meningsuiting en respect voor alle andere religies om te zetten in daden en zo hun volk naar een betere toekomst te leiden , in plaats van hun onderdanen met fundementalistische interpretaties van de koran en voorzien van een rugzakske af te sturen op zij die er een andere levenswijze op na houden .
    Dat is voor hun toch het hoogst bereikbare , jezelf opblazen in de naam van allah en daarbij zoveel mogelijk "christenhonden "mee in de dood te nemen .
    Zo verwarren die extremistische fundamentalisten het woord terrorist met martelaar.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2006
  8. XiroKe

    XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.070
    Leuk Bevonden:
    26
    Slechte vergelijking.

    Deze tekeningen maken een mening/standpunt duidelijk dat ook daadwerkelijk ergens op gebaseerd is en heeft niet als doel beledigend te zijn (wel provocerend). Oftewel het uitten van een mening.

    Een persoon "stinkhoer" noemen heeft niet met een mening te maken, eerder met een gebrek aan fantasie en intelligentie. ;) Daarnaast heeft het geen enkel doel behalve te beledigen.

    Dit is juist een uitstekende manier om taboes te doorbreken. Het enige dat kinderachtig is aan deze situatie is een aantal honderduizenden moslims die een spotprent als een soort van oorlogsverklaring zien. Zelfs al zien ze er de humor er niet van in, begrijpelijk want ze zijn geen kritiek gewend, dan is deze reactie geheel overtrokken.

    Het dikgedrukte gedeelte uit de quote slaat een stuk meer op de moslims die blijkbaar niet tegen kritiek kunnen dan de makers van de spotprent. Althans, ik neem maar aan dat je hiermee de tekenaars bedoelde.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2006
  9. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    Inderdaad , en aangezien ze dit niet kunnen laat dan zien hoe die verdraagzaam die extremistische fanatiekelingen tegenover de hele wereld zijn.
    Met die bomaanslagen in Madrid en Londen had hier de westerse maatschappij ook veel harder kunnen reageren indien we zo´n enge fundamentalistische visie zouden hebben als dat zooitje ongeregeld in het verre oosten .
    Maar laat ons het voordeel hebben dat we over de grenzen van het geloof heen kunnen kijken , en er eens een keer kunnen mee lachen als zowel het katholieke als het islamitische geloof weer eens een keer over de hekel gehaald worden.
    Dit plaatst ons als mens zijn op een véél hoger niveau dan die verdomde extremisten omdat wij nog in de woorden vergeven en vergeten geloven en bijgevolg niet bereid zijn om nog omwille van wat wij geloven anders gelovigen om het leven te brengen in zinloze zelfmoordacties met alleen het doel andersgelovige onschuldigen om het leven te brengen, en dit om dat wij ons niet beter voelen dan de rest van de wereld.
     
  10. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm… Ik lees dat tekenaars van de Volkskrant zijn bedreigd, vanwege het feit dat deze krant spottekeningen over profeet Mohammed heeft gepubliceerd. Dit waren de tekeningen die afkomstig waren uit de Deense krant Jyllands-Posten. De Volkskrant schijnt een e-mail te hebben ontvangen met daarin het dreigement dat er bij de redactie donderdagmiddag een bom zou ontploffen. Uiteraard heeft men aangifte gedaan.

    Inmiddels hebben kranten in Frankrijk, Zwitserland, Noorwegen, Duitsland, Nederland en Spanje de omstreden cartoons gepubliceerd. Ik heb hierboven al geprobeerd aan te geven dat het Europese denken niet altijd maatgevend kan zijn, ook al denken wij dat vaak automatisch wel. Het getuigt eigenlijk van weinig respect om omstreden karikaturen die toch al kwaad bloed zetten ook nog eens in alle kranten van een aantal landen in Europa te publiceren. Maar dat is de "kracht" van de media, ze plaatsen in principe gewoon alles ongeacht wat de reacties zijn. Als ze dat niet zouden doen, plegen ze censuur ten opzichte van zichzelf...

    De schaduwzijde daarvan is dat de mensen die al over de rooie zijn gegaan over de spotprenten alsmaar kwader en kwader worden. Dat is hun probleem, zou je er tegenin kunnen brengen, en dat is natuurlijk helemaal waar. Maar ik vind het toch een beetje een zwaktebod dat die karikaturen nu opeens in alle kranten moeten staan. Maar ja, je houdt het blijkbaar niet tegen, want nieuws is nieuws… Bij fanatieke moslims kan het publiceren van de spotprenten overkomen als respectloos, zo van: zie je wel, ze zijn nu allemaal tegen ons.

    Dat dit blijkbaar een reden is voor een aantal lui die denken dat ze weer een aanleiding en een kans hebben om bommeldingen af te gaan roepen over de media of anderszins, dat is natuurlijk eigenlijk van de zotten. Dat zou betekenen dat een aantal woestelingen het Westen het liefst onder de voet willen lopen omdat er een paar tekeningetjes zijn geplaatst die aanstootgevend zijn. Maar kennelijk is er veel kwaad bloed gezet, en de overtrokken reacties rieken misschien naar nog meer achterliggende haat tegen het Westen? Helaas wordt er al sinds mensenheugenis tegen elkaar gevochten, de christelijke wereld tegen de moslims, de geschiedenisboeken staan er bol van. En we zijn er nog steeds niet mee klaar, het lijkt wel alsof de tegenstellingen soms escaleren omwille van iets waarvan wij denken dat het eigenlijk niet de moeite waard zou moeten zijn om je druk over te maken.

    Maar een bommelding tegen de Westerse media heeft nogal wat impact, want dat betekent dat je altijd zou moeten overwegen of je bepaald nieuws wel zult kunnen plaatsen in je krant. En de concurrentie plaatst het tóch, dus je moet bijna wel meedoen om je krant er tussen te krijgen. Uiteraard heb je als medium ook een keuze, maar ik geef alleen het mechanisme aan wat er voor zorgt dat dingen vaak zo snel mogelijk op de voorpagina worden gegooid om de aandacht van de burger te trekken. Want die burger koopt de krant, en dat brengt dus geld op. Zo grijpt alles in elkaar als een systeem, en staat niets op zichzelf.

    Toch hoop ik dat de meerderheid van de moslims die wel normaal kunnen denken een stel fanatiekelingen in toom kan houden, en op den duur zelfs de kop in kan drukken. Hoewel ik niet geloof dat je religieus fanatisme helemaal kunt uitschakelen. Er zijn altijd weer lui die zich voor een dergelijke vrijwillige hersenspoeling lenen, door wat voor een aanleiding dan ook (vaak is dat armoede en andere ellende) en vergeet niet dat religieus fanatisme ook binnen het christendom bestaat… 8)
     
  11. Technoob

    Technoob You're depressing

    Berichten:
    376
    Leuk Bevonden:
    4
    Het is bekend dat afbeeldingen van Allah of Mohammmed niet mogen en als uiterst beledigend wordt gezien. Als men met die kennis dan toch spotprenten maakt dan ben je dus doelbewust beledigend bezig en probeer je niet een taboe te doorbreken.
     
  12. pacboyslim

    pacboyslim jump for joy

    Berichten:
    1.961
    Leuk Bevonden:
    10
    Tsja, ik kan me vooral ergeren aan de beelden van een nederlandse imaan gisteren. In plaats om het proberen een beetje goed te praten gaat deze man aan een zaal vol moslims nog eens benadrukken dat het voor een moslim erger is dat de profeet beledigd word dan de moslim zelf.
     
  13. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    precies, je moet mensen op hun eigen niveau zien.
    als er mensen in het midden oosten zijn die wat minder ontwikkeld zijn als wij hier dan moeten we er niet vanuit gaan dat ze net zo denken als wij.
    ze zijn nu eenmaal wat sneller kwaad en kennen geen vergeving of genade ofzo.
    ik bedoel ermee te zeggen dat je niet van een blinde kan verwachten dat hij kan zien en van een dove kan verwachten dat hij kan horen.
    maar de mensen uit europa zijn zo ontzettend dom dat ze denken dat de mensen daar die gewoon minder hebben kunnen ontwikkelen even ontwikkeld zijn als hunzelf!
    zij zijn hier de echte onderontwikkelden, de media en allen die zich niet in een andere cultuur kunnen indenken en niet snappen wat het voor de mensen in het midden oosten betekend.
    wow, jij snapt echt niets van geloven...
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2006
  14. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe kom je er bij dat mensen in het Midden-Oosten minder ontwikkeld zouden zijn? De Islam is een erg rijke cultuur, vergis je niet... Maar je bedoelt blijkbaar dat een aantal mensen mogelijk minder informatie hebben dan wij, en dat hun cultuur anders is...

    Verder schrijf je dat ze nu eenmaal wat sneller kwaad zijn en geen vergeving of genade zouden kennen. Hoe kom je daarbij? Volgens mij weet je weinig over de Islamitische cultuur en de Koran... Hun heilige geschriften kennen ook Abraham, Isaac, Jacob, Mozes, etc. Zelfs Jezus is een van hun profeten...

    Je stelt bij je verhaal een uitspraak die afkomstig is van Jezus, want die zei dat je niet van een blinde kan verwachten dat hij kan zien en van een dove kan verwachten dat hij kan horen. Ik vind dat nogal neerbuigend naar de Islamitische cultuur en hun geloof, alsof ze blind en doof zijn in hun doen en laten... Wie is hier dan degene die kan "zien" en kan "horen"? (Dat is dus een christelijke uitspraak die figuurlijk bedoeld wordt). Met alle respect, ik vind dus dat je de Islam wel heel wat tekort doet... :D
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2006
  15. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    tja misschien, maar aan de andere kant neem ik het voor hun op door te zeggen dat je hun niet de dingen aan moet doen die wij hier misschien wel tolereren...
    ik zie de islamitische cultuur niet zozeer als een minder ontwikkelde cultuur, maar ik zie de mensen uit het midden oosten wel als een minder ontwikkelde bevolkingsgroep en vaak geloven ze in de islam ja, al stelt hun geloof in de islam totaal niets voor, maar dat is weer een ander verhaal...
     
  16. MORPHEUS

    MORPHEUS SNAKE

    Berichten:
    726
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja oké , maar die kennen ze niet in het midden-oosten en zullen ze ook komen te kennnen. Die spotprenten gaan regelrecht de krant in en dus de hele wereld over...
     
  17. Lucca

    Lucca Bored

    Berichten:
    823
    Leuk Bevonden:
    0
    Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje simpel van de Denen, en van alle andere spotprent-tekenaars die de Islam in overgrote schaal gebruiken voor hun tekeningen. Iedereen weet dat de Islam heel gevoelig ligt in het Midden-Oosten, waarom zou je dan nog even wat extra trappen geven? Je kon voordat je die prenten uitbracht al verzinnen dat die niet geliefd zouden zijn..

    Taboe doorbreken? Onzin, het is gewoon een zoveelste poging om te spotten met de Islam, want hoe je het nu went of keert, de Westerse wereld blijft spot drijven met de Islam en zijn gebruiken. Humor is misschien een perfect middel om problemen op te lossen, maar dan moet diegene die humor gebruikt wel de problemen begrijpen. Veel tekenaars pikken iets op en nemen dat als doelwit voor de volgende tekening, zonder na te denken of ze ook maar gedeeltelijk bij het recht eeind zitten.

    Natuurlijk zijn bedreigingen, extreme reacties en uitgeslagen protesten de verkerde manier om te reageren, maar het is een neerwaarste spiraal. Is het niet eens tijd dat we de Islam gaan helpen met ombouwen, in plaats van het te bestrijden? Hoelang heeft het geduurd dat het Christendom geen doden meer met zich meenam, toch ook tot ver in de 17e/18e/19e eeuw?

    Opzich is de reactie van de volgelingen van de Islam best te begrijpen, dit is de zoveelste keer dat de Islam mikpunt is en een emmer kan een keer overlopen.

    Edit:
    Over die columnist, het is misschien zijn recht om dingen/mensen/andere dingen te bekritiseren, maar als datgene waarin je gelooft keer op keer (dan bedoel ik niet alleen de afgelopen 5-10 jaar) wordt afgekraakt, hoe zou jij dan reageren?
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2006
  18. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Iedereen drijft de spot met iedereen in deze wereld. Belgen met Nederlands, Nederlanders met Belgen, christenen met moslims, moslims met christenen, enzovoort. Hoe vaak krijgen christenen het wel niet voor hun kiezen in dit land? Of in andere landen? Hoe vaak wordt de VS wel niet belachelijk gemaakt?

    Als iedereen zo overdreven zou reageren als die moslims zou het echt geen rustige wereld zijn. :{
     
  19. Lucca

    Lucca Bored

    Berichten:
    823
    Leuk Bevonden:
    0
    Er is een verschil tussen alle belgen dom noemen en alle Moslims terroristen noemen, daarnaast zijn alle Belgenmoppen geen probleem omdat er geen enkele problemen tussen Belgen en Nederlanders zijn. Maar om alle Moslims voor terrorist uit te maken, dan ben je zout in open wonden aan het gooien...
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2006
  20. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja pff, zo zijn er nog wel duizend verschillende beledigingen te bedenken richting Belgen en moslims (zonder hoofdletter) te bedenken. Er is ook een verschil tussen alle Duitsers nazi's noemen en moslims dom noemen. _0/ Het gaat er niet om 'wat' erger is: het gaat erom dat er zoveel mensen belachelijk gemaakt worden, en niet alleen moslims. Maar alleen de moslims reageren alsof ze geen beschaving kennen.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2006

Deel Deze Pagina