1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Deense spotprenten over Islam

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 3 feb 2006.

1. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Ik vind dat niet kunnen. De Amerikanen zouden ook is op moeten houden met hun ass kissing atm, en samen met de VN sancties aan de landen opleggen waar dat gebeurd.
    Let wel; een ambassade is grondgebied van het land dat de ambassade vertegenwoordigd. En het in de brand steken van zo'n ambassade is een regelrechte oorlogsverklaring jegens dat land en diens bondgenoten. Laat ze gewoon per direct economische sancties toeleggen op de landen waar dit gebeurd. Kijken of hun eigen regering dat stelletje ongeregeld in de hand kan houden. Straks moet iedereen naar de mouwen van die lui dansen. :{

2. Lucca

Lucca Bored

Leuk Bevonden:
    0
    Geloven is meer dan een voorgeschreven boek volgen, misschien moet je je daar maar eens in verdiepen, vandaar mijn opmerking: 'kortzichtig'. Maar goed, dan drijven we heel erg af.

Wanneer snappen mensen nou eens dat in zulke grote wereldwijde situaties je niet kan spreken van één schuldige en een slachtoffer. Zowel de westerse samenleving als de islamitische wereld is schuldig en slachtoffer. Ik geloof plechtig dan als 'wij' ons anders en meer open hadden opgesteld er een compleet andere situatie was ontstaan. Dat is echter niet gebeurd, waardoor de huidige situatie is ontstaan.

Het is een neerwaarste spiraal en het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat die spiraal een keer doorbroken moet worden wil er iets veranderen. Wanneer gaan mensen nou eens snappen dat als ze willen dat er iets moet veranderen dat er eerst na jezelf gekeken moet worden, waarom blijven wijzen naar de ander?

True, er wordt beter op gereageerd, maar bijna elke Belgenmop is met een knipoog gegeven, aan elke grap over Moslims zit daar niks van in.

3. rikkel

rikkel Umm Kulthum

Leuk Bevonden:
    1
    Wel denigerend over de arabische landen. Laat ik het duidelijk maken dat sommige arabische landen meer macht hebben dan welk land in europa dan ook. De Bushes kussen al jaren hun arabische arse, kijk maar hoe ze Saudie-Arbië behandelen. Noem eens 1 economische sanctie tegen Saudie-Arabië, VEA of Koeweit.Niet eens hebben ze kritiek geuit op hun en manier van regeren.

Desondanks is het verbranden van ambassades dom.

Laatst bewerkt: 5 feb 2006
  4. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2
    Ach ja die prentjes...

Het ging allemaal zo vreedzaam tot nu toe. De prentjes werden gepubliceerd. Sommige Moslim landen maakten zich druk erover. Wat uiteindelijk heeft geleid tot de excuses van de Deense krant in kwestie voor de gekrenkte gevoelens van sommige Moslims.

Geen vuiltje aan de lucht, zou je zeggen, maar ondertussen zijn blijkbaar de prentjes een eigen leven gaan leiden. Als Hans Teeuwen roept, "Allah met zijn dikke lul", merken alleen wij Nederlanders daar iets van, maar als je een prent eenmaal zet op internet kijkt de hele wereld mee blijkbaar.
    Veel Moslims denken nu eenmaal, dat het westen bezig is met een War on Islam en niet een War on Terror en als die decadente westen ook nog eens gaat schoppen tegen zo'n beetje alles wat heilig is voor hen. Dan kan ik het wel begrijpen, dat er sommigen zijn die vlaggen en ambassades in de fik gaan steken. Hoewel je bij die ambassades wel moet kijken waar het gebeurt, namelijk Libanon (Hezbollah country) en Syrie (mogelijk de volgende in de hitlist van de VS).

Ik vind de mensen, die roepen dit is ons land wij bepalen lekker zelf wel waar we de spot mee drijven errug kortzichtig. We leven nu eenmaal in een Global Village. De planeet is zo klein geworden, dat we het niet meer kunnen veroorloven om zo simplistsch te denken en niet effe de moeite willen nemen om enige respect te tonen voor mensen, die blijkbaar anders dan ons tegen bepaalde dingen kijken.

Al die kranten, die zogenaamd voor de vrijheid van meningsuiting opkomen, moeten zich afvragen of het allemaal wel waard is om nog meer olie op het vuur te gooien. Ik lees HIER net dat een Italiaanse priester is doodgeschoeten in Turkije :{ Mocht dit naar aanleiding van de hele heisa zijn, dan vraag ik me af: Was het het leven van deze man waard? Was het het waard, dat Theo van Gogh de film Sumission maakte? enkelt om Hirsi Ali te bevredigen?

In het westen zijn er net zoveel mensen als in het oosten, die de clash of civilazations graag zien plaatsvinden en voor je het weet zitten we er midden in.

5. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Jaja en dat moeten ze vooral doen , als ze zo kortzichtig zijn om hierover een klacht te gaan indienen worden die gasten er alleen populairder mee , niet doen dus .
    Het is nu al zover dat er hier in brussel vandaag zo´n 1000 tal moslims betoogd hebben tegen deze spotprenten die in deense en franse dagbladen afgedrukt zijn .
    Nu mijn vraag , waarom betogen dat stelletje fundamentalische zooitje ongeregeld eigenlijk in de hoofdstad van een land waar géén enkele cartoon over mohammed gepubliciteerd is .
    Gaan ze niet beter betogen daar waar dit gepubliciteerd is en met name in denemarken en frankrijk , of zou het ook kunnen dat ze ons niet respecteren om wie we zijn en dat ze daarbij denken dat ze hier alles mogen.

6. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Dus als ik jou groot begrijp moeten we maar niks doen, geen huisjes omver schoppen en gewoon alles maar laten gebeuren. We moeten het accepteren dat vrouwen nog steeds achtergesteld worden en dat er zelfs in Nederland eerwraak plaatsvind... Het zijn juist mensen als van Gogh die deze zaken aan de kaak stelde. Als niemand dat zou doen zouden we nooit zijn gekomen waar we nu zijn. Tegenwoordig zijn mensen echter te bang geworden en laten we liever iedereen zijn eigen gang gaan. Vandaar dat hier zoveel verboden organisaties goed hebben kunnen gedeien, hier mag het allemaal.

Ik ben totaal niet gelovig maar mits die oorlog er komt weet ik wel aan welke kant ik sta... Het is mij in ieder geval duidelijk dat die landen totaal niet staan te springen om vreedzaam in deze wereld samen te leven.

7. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm... Volgens mij is er nog een verschil tussen denken en doen... Maar blijkbaar zijn de gemoederen behoorlijk hoog opgelopen, de oproerpolitie van met name Libanon kan haar eigen volk niet in toom houden, dat geldt mede voor een aantal geestelijken aldaar die de verhitte oproerkraaiers proberen te sussen... Wat een afgang dat de Libanese arm der wet haar eigen burgers niet aan kan... De minister van Binnenlandse Zaken is zelfs afgetreden naar aanleiding van deze ramp... Die lui lachen zich een ongeluk, want ze hebben het gevoel dat ze gewonnen hebben... Ik ben van mening dat je desnoods het leger actief moet inzetten om te voorkomen dat een ambassade in rook op gaat (en niet alleen wat wegen laat afsluiten zoals is gebeurd), maar het kwaad is al geschiedt... In Turkije heeft ook een woedende menigte afgelopen zondag een tocht naar het Deense consulaat te Istanbul georganiseerd. De Turkse politie heeft gelukkig kunnen voorkomen dat de menigte het Deense consulaat zou bereiken...

Opvallend is dat het gespuis wel roept dat de Deense regering moet ingrijpen ten opzichte van degenen die de omstreden spotprenten hebben gepubliceerd... Maar als hun eigen regering hun tegen wil houden, dan lopen ze de oproerpolitie omver en steken de Deense ambassade in brand... Ik vraag me dan af: welke wet respecteer je dan wel? Je luistert niet eens naar je eigen leiders...

Ik merk dat veel Nederlanders in gedachten al de messen lopen te slijpen ingeval er oorlog zou uitbreken... Maar denken is nog geen doen... Het zou toch al te krankzinnig voor woorden zijn als er oorlog uitbreekt omwille van een paar tekeningetjes... Aan de andere kant zij er wel oorlogen uitgebroken om minder...

Ik snap wel wat Glue hier zegt... Ik heb in de voorgaande pagina's van deze topic ook al aangegeven dat de wereld een systeem is en dat niets op zichzelf staat... Door alle communicatietechnologie leven we in een Global Village ja... Het is de vraag of je vrijheid van meningsuiting zover moet drijven, dat je anderen desnoods zal beledigen... In hoeverre ben je dan "vrij"... Begrijp me goed, ik ben ook voor vrijheid van meningsuiting, en ik vind dat alle oproerkraaiers moeten worden bestraft die Deense ambassades bestormen... Dat geldt tevens voor geestelijke leiders die mensen lopen op te ruien dat de Denen een doodszonde hebben begaan... Dat moet sowieso ophouden... Maar het is gewoon een feit dat er meer doorsijpelt naar meer landen dan bijvoorbeeld vroeger het geval was... In de Middeleeuwen deed je er maanden over om ergens te komen, nu stap je in het vliegtuig en ben je binnen een uur ter plaatse... Door de moderne communicatietechnologie heb je zelfs binnen 1 seconde het wereldnieuws op je netvlies... Ik herhaal dat je je niet zomaar de mond moet laten snoeren, maar je moet je als land, natie en gemeenschap wel goed realiseren hoe snel bepaalde informatie ergens ter plaatse is, dus ook aan de andere kant van de wereld... Dit is een nieuw probleem, en daarvoor moet je eigenlijk nieuwe oplossingen bedenken...

Maar goed, de wereld is blijkbaar een smeltkroes van tegenstellingen... En dat die tegenstellingen soms grimmiger worden is duidelijk... :D

Laatst bewerkt: 6 feb 2006
  8. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Klopt, het zou namelijk niet in de Koran staan dat het verboden zou zijn, maar in extra geschriften van de profeet Mohammed. Net zoals je bij het Christendom ook dingen hebt die door delen wel geaccepteerd worden en door anderen niet.

9. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Waar maken die figuren zich toch druk om zeg.

Hoevaak hebben die figuren het christendom (en andere geloven) de grond in getrapt en dingen gezegd dat westerse mensen ongelovige christense honden zijn? En dat Maria een hoer was?

Stonden er toen mensen met brandende fakkels bij Islamitsche gebouwen om ze in de fik te steken? Stonden wij toen allemaal vlaggen te verbranden?

Waar gaat het nou om? Om een paar tekeningen! De gasten die die dingen hebben gemaakt hebben hun excuses al aangeboden, voor mij zou in dit geval de zaak dan af zijn, zoiets heet respect voor elkaar, maar voor hun niet. Ze lopen meteen weer onrust te stoken, mensen te bedreigen en steken gebouwen in de fik.

Sorry hoor, maar op zo'n manier krijg ik geen respect voor dat soort mensen. Ze gedragen zich alsof ze nog in de middel-eeuwen leven.

Stelletje idioten.

10. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Ik vind het vooral onbevattelijk dat er door een paar tekeningetjes al zo lang voor wereldnieuws gezorgd wordt. En dan zal nog wel even zo blijven. Echt ik kan er niet bij.

Irritant ook dat het binnen zo'n korte tijd weer een 'wij' 'zij' verhaal is. En dan heb ik het niet alleen over Nederlandse reacties. Er worden nu allemaal mensen in dit verhaal meegsleurd die er niets eens wat mee te maken (willen) hebben. Strontvervelend.

Opgeblazen ellende. :'-(

Yup, same here. Maar nee hoor, in de brand d'r mee! Want dat helpt! Eigen rechter spelen! Want dat helpt!

*zucht*

11. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Precies, om deze manier zullen er juist steeds meer mensen zich tegen hun keren. Steeds meer mensen zullen een haat tegenover deze groep ontwikkelen.
    Zoals ik al zei, volgens mij leven ze nog in de middel-eeuwen.
    Zo van: he, hij spreekt ons tegen (of ons geloof), in de brand ermee of onthoofden.

Wij moeten wel respect voor hun en voor hun geloof tonen, maar respect voor ons of voor ons geloof, ho maar.
    Dan heb ik ook van, ja bekijk het maar hoor.

12. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2
    Leuk, dat je zo creatief omspringt met mijn woorden :+

Problemen aan de kaak stellen in de maatschappij steun ik, maar het was mij nooit opgevallen dat "Theo" daarmee bezig was.

Leuk, dat jij ook al bezig bent met het slijpen van je mes |:-

Over die honden, dat zal wel, maar een Moslim zou Maria nooit een hoer noemen, omdat zij de moeder was van een de profeten van de Islam, namelijk Jezus.
    Moslims hebben zelfs meer respect voor Maria dan sommige Christenen, die zeggen dat de onbevlekte geboorte van Jezus, waar de Bijbel het over heeft, dat je dat niet zo letterlijk moet nemen. In de Islam staat de onbevlekte geboorte van Jezus niet ter discussie.

13. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm… Ik ga het over een andere boeg gooien, waarschijnlijk zal onderstaand verhaal me mogelijk niet in dank worden afgenomen, maar dat moet dan maar... Nu hebben we een groot aantal pagina’s in deze topic waarin iedereen zo zijn verontwaardiging en mogelijk zelfs woede heeft kunnen uiten… De boze moslims hebben op hun beurt ook hun verontwaardiging en woede afgereageerd op diverse Deense ambassades… Aanleiding waren die omstreden spotprenten, reactie was onder andere het in de fik steken van diverse gebouwen, gevechten met de oproerpolitie, de politiek in rep en roer en ga zo maar door…

Wat heeft men bereikt? Niets… Er zijn alleen beschuldigende vingers, en die wijzen naar elkaar… Ik ben hier erg rechtlijnig in nu… Het lijkt allemaal wel een beetje op een kinderspeelplaats, waar moslims en christenen bij elkaar zitten met blokkendozen… Een verkeerde tekening wordt gemaakt, en men gooit elkaar meteen met blokken… Of met woede en verontwaardiging, want dat zijn uiteindelijk ook projectielen… Als de blokken op zijn, zitten ze met de brokken… Al het speelgoed kapot… Wat nu? Er zijn geen ouders die nieuw speelgoed voor ze kopen, het heelal blijft totaal onverschillig…

Ik ga niet zeggen wie goed en kwaad is, want opvallend is dat beide partijen elkaar met de vinger wijzen… Dit is een typische menselijke eigenschap: iedereen denkt altijd dat de ander het fout doet… Maar doordat men elkaar blijft wijzen met de beschuldigende vinger, komt er dus nooit een oplossing… “Maar zij zijn begonnen!” hoor ik al iemand zeggen… Uiteraard begint het ergens, maar actie geeft reactie en weer actie… Hoe deze keten van aanzwellende agressie doorbreken? Kan iemand daar eens een serieus antwoord op geven? Of blijven we doorgaan met het bestrijden van wat de ander doet of laat… Of geven we aan dat als we niet op zullen treden, we op den duur onder de voet gelopen zullen worden? Wat voor een gevoel is dat dan? Wie dus een serieus antwoord weet, mag het zeggen… :)

14. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Christenen? Wie zegt dat dit over Christenen gaat. Het is meer 'moslims en niet-moslims' ;)

Best dat mensen op fouten worden gewezen. Maar nu worden mensen gepakt die er niets mee te maken hebben en gebouwen worden afgebrand. Gaat veel te ver dus.

Respect? Tolerantie? 'Fouten' bespreekbaar maken ipv in de (tegen)aanval schieten?

15. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Okee, mooi antwoord Goiz... Wie heeft er nog meer een antwoord?

(P.S. Ik heb in het verhaal geschreven Christenen en Moslims, maar je kunt ook lezen inderdaad Niet-Moslims en Moslims... Of Westerse mensen en Moslims... Er zijn meerdere mogelijkheden...)

16. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Misschien kan ik er ook maar beter "bepaalde moslims" van maken, want ook hier kunnen we natuurlijk niet over alle moslims praten.. Er zijn er zat die dit gedoe ook afkeuren (terecht;) ).

17. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    ik zou het antwoord echt niet weten....het gaat hier om mensen die totaal niet (meer) voor rede vatbaar zijn. Imo gaat dit ook echt niet meer om de spotprenten, maar puur om het rellen zelf. Het lijkt wel of die mensen kompleet geherenspoelt zijn. Zelfs een krant in Jordanie heeft de prenten afgedrukt met de mededeling: Wat is nu slechter voor de naam van de Islam, deze prenten of uit naam van je geloof jezelf opblazen bij een bruiloft of een persoon onthoofden voor de tv?
    Het gaat hier echt om een kern van gestoorde personen die het aansturen en (dit klinkt hard) de enige manier om ze tot inkeer te brengen zal helaas met geweld zijn...luisteren doen ze niet meer....begin met de geestlijke leiders die het volk aan het opjutten zijn.

Bron: Nu.nl
    Met als gevolg :

18. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Prima Nusti... Dat is dus jouw antwoord... Let wel: ik ben hier bloedserieus in, dit is geen flauw grapje of zo... Door naar antwoorden te vragen...

Wie volgt? ;)

19. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Toen destijds de eerste gastarbeiders in belgie opdoken , namelijk de italianen ,spanjaarden en turken waren er helemaal géén problemen mee aangezien die groepen de moeite deden om zich op een vlotte manier in te burgeren in belgie door de taal te leren en hun vlaamse buren als dusdanig te respecteren , zodat zij ook het nodige respect van hun vlaamse medemensen terugkregen.
    De ellende is begonnen met de grote toestroming van islamitische origine , met hier voornamelijk van marokkaanse oorsprong , waarvan de eerste generatie nooit de moeite gedaan heeft om door het leren van de plaatselijke taal het inburgeringsproces te versnellen .
    De grote meerderheid van die eerste generatie spreekt na zovele jaren nog steeds geen fantsoenlijk nederlands .
    Het volgende feit is dat zij nooit de moeite hebben gedaan om onze cultuur te respecteren laat staan het begrijpen en waarderen en die waarden door te geven aan hun kinderen , het gevolg hiervan is dat groepjes allochtone jongeren hier in mijn stadje niets liever doen dan vlaamse meisjes en vrouwen uit te schelden voor hoeren als ze in de zomer gekleed in een zomerkleedje over de straat lopen .
    En hoe kunnen we zulk gedrag dan noemen , provocatie , omgekeerd rascisme of islamitisch macho gedrag , waar blijft hun respect voor onze cultuur en onze levenswijze , tenslotte zijn zij nog altijd te gast in onze landen.
    Kunnen wij hier zulk gedrag blijven tolereren , absoluut niet als je ziet dat kleine allochtone crimineeltjes door het gebrek aan ouderlijk toezicht uitgroeien tot rasechte topgangsters , die zich niets van onze wetten aantrekken en belgie beschouwen als een rijke dis waaruit ze ongestraft mogen meegraaien wat ze willen .
    En nog , die deense consulaten die in brand gestoken zijn, zijn een véél erger delict dan het plaatsen van enkele cartoons en hier laat het fanatisme achter de islam zijn ware gezicht zien dat elk icident dat er ook maar gebeurd altijd aanleiding is tot gewelddadige provocaties en geplunder vanuit islamitische hoek.
    Nou is het maar wachten tot ze een onschuldige deense burger in hun handen krijgen , en zal je de ware aard van hun extremistisch fundamentalisme wéér op de al jazeera tv kunnen bekijken als ze hun slachtoffer kelen in de naam van hun geloof.

20. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2

Deel Deze Pagina