Okee, weer twee antwoorden... Bedankt Svennies en Glue...
P.S. interessant artikel ja, Glue...
Ik had gevraagd om antwoorden, ik heb er reeds een aantal gezien… Ik wil allereerst zeggen dat ik niet de wijsheid in pacht heb, en ook niet de mooie psycholoog wil uithangen… Maar wat opvalt aan de antwoorden, en ook aan alles in deze topic, is dat het verdomd moeilijk blijkt te zijn om een oplossing te bedenken voor de impasse waar de wereld zich momenteel in bevindt…
Wij – daar hoor ik ook bij dus – hebben allereerst de neiging om de negatieve incidenten ook negatief te benaderen… Begrijp me goed: verontwaardiging en woede om wat er gebeurt is een logische reactie… Ik merk ook (in mijn directe omgeving) dat veel mensen schrikken (of zelfs angstig worden) van de in hun ogen overtrokken reactie van een aantal moslims…
Het verhaal wat ik schreef over de blokkendozen en de algemene neiging van de mens om de fout in eerste instantie te zien in de ander probeert aan te geven dat ik van mening ben dat geweld meer geweld oproept… Je schiet er niets mee op, ook niet met keiharde tegenreacties… Uiteraard kan de samenleving het volgens mij niet tolereren dat gebouwen in de fik worden gestoken en dergelijke… Daarom is het goed dat de politie ter plaatse optreedt… Ik vind wel dat moslims het recht hebben om verontwaardigd te zijn, want velen van ons zijn ook verontwaardigd over de gang van zaken… Je kunt protest mogelijk zelfs bedreigend vinden, maar wij mogen ook protesteren, dus waarom moslims dan niet… Ik ben van mening dat ze dat recht moeten hebben… Vooral ook vanwege het gegeven dat de meesten hier zeggen dat de vrijheid van meningsuiting moet worden gerespecteerd… Dan zul je de mening van protesterende moslims ook dienen te respecteren, mijns inziens… Maar vlaggen verbranden, ambassades invallen en in de fik steken, dat gaat te ver… Dat is tegen de wet… Het is ook logisch dat mensen daartegen zijn, ik ben er ook tegen…
Ik moet bekennen dat ik persoonlijk ook niet direct “de” oplossing weet voor de conflicten… Het antwoord moet ik schuldig blijven, ik vind wel dat het Westen iets meer invoeling zou moeten hebben met bepaalde Islamitische stromingen die verhit raken omdat wij zonodig onze “vrijheid van meningsuiting” willen waarborgen… Maar dat is dus MIJN mening, ik kan in mijn reacties – als ik ze teruglees – alleen mijzelf zien… Dat zal voor iedereen hier gelden: wat je schrijft, dat ben je zelf… Dat klinkt een beetje naar, maar het is zo… Jou reactie is hoe jij in elkaar steekt, het is de echo van hoe jouw ego werkt… Mijn reactie is hoe mijn ego werkt… Maar ik wil er verder niet te zweverig over doen…
Wat mij verder opvalt, is dat de media een vergrootglas houden op de incidenten die reeds zijn voorgevallen… Ze beweren zelfs dat het zich uitbreidt… Okee, er zijn een paar landen bij gekomen, maar de media doen net alsof het een olievlek is die zich snel verspreid in de Arabische en/of moslimwereld… Ik vraag me dat af, maar dat is mijn insteek… Ik kan er ook naast zitten… Ik geef toe dat er soms heel vervelende dingen gebeuren, en dan doel ik niet uitsluitend op datgene wat de afgelopen dagen is gebeurd…
In ieder geval bedankt voor de reacties op mijn verhaaltje…
Laatst bewerkt: 6 feb 2006