Mmmm… Nu wordt de Derde Wereldoorlog er al bij gesleept… Ik ben geen helderziende, maar ik vraag me af of dat zo ver komt… Ik geloof er geen snars van dat de Arabische Emiraten omwille van deze spotprenten met die extreme fanaten een oorlog zullen beginnen met het Westen… Daar schat ik het denkvermogen van de Arabische Liga heel wat hoger voor in… Dat zijn geen domme lui, vergis je niet…
Nee, ik herhaal dat het hier gaat om een aantal raddraaiers, als je bekijkt in welke landen het uit de hand loopt wat betreft agressie tegen Denemarken dan zijn het ongeveer precies de plaatsen waar extremisten wonen…
Ik zeg niet dat er geen gevaar dreigt, er zijn al diverse aanslagen gepleegd zoals iedereen weet… Dat hoef ik hier niet te herhalen… Maar een Derde Wereldoorlog is waanzin… Ook al denken extreme fanaten dat ze na hun dood in het paradijs zullen komen… Maar in hun geloof bestaat ook een hel… Doordat ze andere mensen doden gaan ze in tegen de wetten van Mozes, en deze zijn volgens de Koran direkt afkomstig van Allah… Precies zoals ook in de Bijbel staat vermeld is het gebod dat je niet mag doodslaan… Dus je kunt wel op je vingers natellen waar al die moordenaars heen gaan die omwille van hun ideologie anderen doodmaken…
7e gebod in de Bijbel: "Ge zult niet doden" (Deut. 5:17)
Vergelijkbaar in de Koran: "wie iemand anders doodt... het is alsof hij de hele mensheid heeft gedood" (5:32)
Verder bestaat de cartoon als politiek middel al heel lang, zowel het Westen als elders in de wereld wordt er grif gebruik van gemaakt… Ook door moslims dus… Dat is al eerder in deze topic duidelijk gemaakt… Ik zeg niet dat iemand niet beledigd mag zijn omwille van een spotprent, dat is zijn of haar goed recht… Maar om massahysterie te ontketenen? Wie zou daarmee gediend zijn? Ik denk alleen extremisten, want die willen zoveel mogelijk chaos en angst veroorzaken… Je moet die lui wel in beeld houden, maar je niet laten immobiliseren… Want omwille van chaos en angst denken extremisten dat ze hun slag kunnen slaan… Vandaar dat ze al jaren en jaren proberen om met aanslagen iets voor elkaar te boksen…
Ook in Ierland en Spanje zijn extremisten (geweest)… In Ierland woedde jarenlang een strijd tussen de protestanten en de katholieken, bloederig en totaal zinloos… In Spanje heb je de Basken… Ik spreek dan niet eens over de Bader Meinhof groep… Allemaal mensen met extreme denkbeelden die van mening zijn dat ze de “goede” zaak dienen, en dat er wat in hun voordeel zal veranderen door hun bloederige optreden…
Ik zei al dat de cartoon al lang bestaat als politiek middel, zowel de agressors als de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog maakten er dankbaar gebruik van… Er was destijds geen TV, en de communicatie verliep hooguit via de radio… Vandaar dat de politieke leiders de burger via getekende propaganda wilden verleiden om toe te treden tot het leger of de tegenstander af te beelden als beesten… Angst en chaos in beeld brengen dus…
Inmiddels zitten we in de 21e eeuw… Nog immer is de cartoon een politiek middel, alhoewel een aantal moslims door de Deense spotprenten zeggen dat het een religieuze belediging is… Maar in eerste aanzet blijft het een politiek middel, althans dat denk ik… Maar omdat een aantal moslims de theocratie als ideale staatsvorm zien, is een belediging van hun profeet tevens een politieke belediging… Hier in het Westen zijn kerk en staat van elkaar gescheiden, en is het voor cartoonisten geen beletsel om religieuze onderwerpen in hun tekeningen op te nemen… De cartoonist is iemand die probeert discussie los te weken door een tekening te maken… Je kunt daardoor beledigd zijn, je kunt er om lachen, erover doordenken of ertegen protesteren… Ik heb niet de illusie dat cartoonisten zich de mond zullen laten snoeren, of ze nu in het Westen wonen, in het Oosten of het Midden-Oosten…
Laatst bewerkt: 7 feb 2006