1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Den Haag]Leraar neergeschoten - Deel 2

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door WouteR, 13 jan 2004.

1. Rinus

Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Eerst een quote uit een Queen nummer:

Is this the world WE created
    we made it on our on.

Is this the world WE devestated
    right to the bone.

Zijn wij zelf niet net zo schuldig als diegene die de trekker overhaalt, WIJ creeren de sfeer dat het goed is om je te gedragen als een beest.

Om me even als een oude kerel te gedragen, zelf ben ik 28, toen ik nog op school zat was er nog iets dat respect hete tegenover leraren en mede-leerlingen.
    Totdat ik een aantal weken geleden voor mijn werk een school moest bezoeken.

Iedereen, autochtoon en allochtoon, gedraagt zich als en idioot (uitzonderingen zijn er altijd), als je stoer wilt zijn en aanzien wilt hebben kan het niet meer met goede cijfers en sociaal gedrag.

De enige manier waarop het nog blijkt te kunnen is:

Allemaal als Tu-pac of Emenim verkleed naar school te gaan en je te gedragen alsof je in een sloppenwijk bent geboren en je weet hoe moeilijk het is om op en van de straat te leven.

Als meisje zijnde je zodanig te gedragen alsof je weet waar het in de wereld allemaal om draait, als 16 jarige doen alsof je al volwassen bent en schijt kan hebben aan de wereld om je heen.

Ouders die denken dat de school verantwoordelijk is voor de opvoeding van hun kinderen, nee lieve pa en ma, dat zijn jullie!!

De school is tegenwoordig een slagveld "Dog eat Dog" "Eat or be Eaten" er is continue een strijd tussen leerlingen "wie is er cool, en wie niet" "wie heeft er status, en wie niet".

Tja, een wereld die we zelf hebben gecreeerd.

2. TheWalrus

TheWalrus Guest

Tja, ik ben bang dat het zowel aan ze zwakke geest van de leerling en een slechte thuissituatie ligt. Hij moet uit wanhoop hebben gehandelt, omdat hij zijn eigen fouten niet onder ogen kan zien. De schorsing was in zijn hoofd denk ik teveel gezichtsverlies en hij moet gedacht hebben dat zijn schoolcariere voorbij was. Dat de fout bij hem zelf lag begreep hij dus niet.

Ik kijk er nu natuurlijk anders naar dan als puber maar als ik terecht straf kreeg omdat ik iets gedaan had wat niet mocht dan begreep ik dat het mijn eigen schuld was. Het moet duideijk zijn dat een straf geen persoonlijke aanval is maar iets dat je over je afroept door je niet ana de regels te houden.

Weet iemand al waarom hij was geschorst? Daar ben ik wel benieuwd naar.

3. dDirk

dDirk Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Hij is niet geschorts maar hij was van school gestuurd.
    En ja ik ben n zelf 15........Aahh k*t bel, ik zet vanmiddag mijn verhaal hier wel neer :)

4. TheWalrus

TheWalrus Guest

Wel heel mooi gesproken Rinus, maar het heeft ook met de soort school te maken. Op een Mavo/Havo/VWO school liggen de zaken al weer anders dan op een VMBO school. Ook de omgeving hangt er nauw mee samen.

Dit is niet iets dat wij ons persoonlijk aan kunnen trekken. Voor de meeste leerlingen is er sprake van een schijnstoerheid en uiteindelijk is best met ze te werken. Laten we zeggen dat een puistenpuber die zichzelf player noemt en thuis zit te huilen omdat de clearasil niet werkt niet gevaarlijk is.

Wel zitten er vreemde mensen op school, die niet weten dat geweld geen kracht uitstraalt maar geestelijke zwakheid. We moeten niet de hele jeugd afrekenen op de mensen die zich schuldig maken aan dergelijke zaken.

Een vriend van me geeft les in de jeugdgevangenis en heeft een klap in zijn gezicht gehad van een joch van veertien.

Kansloze criminelen houden we in leven als teken van beschaving, maar soms denk ik inderdaad dat we mensen beter kunnen executeren omdat ze toch alleen maar andere mensen belemmeren om een normaal bestaan op te bouwen. Het geld dat we besparen kunnen we dan inzetten voor ziekenzorg :)

Maar goed, de doodstraf vind ik vrij barbaars en het risico dat onschuldige mensen dood gaan is veel te groot. Ook denk ik dat je soms nog een kans moet krijgen. En dan niet op de Amrikaans wijze god vinden, maar weer mens worden. Als dat niet lukt levenlang achter de tralies.

5. Lucca

Lucca Bored

Leuk Bevonden:
    0
    Ja ok, is ook een rare redenering, maar levenslang was altijd (behalve de doodstraf) de maximale straf in Nederland. Nu zit de maximale straf op 18 jaar, dus als iemand vind dat iemand levenslang moet krijgen spreek je al snel over 18 jaar. Zo was mijn redeniering in ieder geval.

Ben ik het helemaal mee eens, mooi gesproken Rinus

6. Rinus

Leuk Bevonden:
    4
    Ben ik het mee eens walrus, het heeft ook met het type school te maken.

Als VMBO-leerling krijg je denk ik aardig snel het etiket "moeilijke leerling" opgeplakt.
    Waar iemand van 20 weet dat dit niet zo is zal een jongere van 13 zich snel aangevallen voelen, en er alles aan doen om te bewijzen dat dit niet zo is.

Alleen tegenwoordig wordt het bewijs niet met cijfers geleverd maar eerder met een grote bek van "kijk mij eens stoer zijn".

Nou zijn scholen tegenwoordig ook geen scholen meer maar leer-fabrieken, waar je vroeger nog veel spreiding had in het aantal LBO-VMBO scholen, is door de bezuinigingen van de afgelopen jaren in het onderwijs die spreiding compleet ongedaan gemaakt.

door de vele noodgedwongen fusies van scholen ga je mensen die meer hebben aan individuele begeleiding als een nummertje behandelen op school.
    Mensen die al heel vatbaar zijn voor het gedrag van anderen gaan dan tegen elkaar opboksen elkaar opnaaien enz. enz.

Waar ze bezig zijn om ghettovorming in steden te voorkomen gaan ze aan de andere kant op scholen ghetto's creeren.

7. KeaveXL

KeaveXL Feelin' Funky

Leuk Bevonden:
    0
    IK ben het in eerst instantie niet eens met Rinus. Wat je zegt klinkt goed MAAR er is een groot verschil tussen het gedrag tussen leerlingen onderling en tussen leerling en docent. En dat laatste is er bij die jongen even van tussen geschoten. Ik denk dat iedereen wel een bijdehand of iets dergelijks tegen een docent is geweest, maar als de leraar dan zij dat je opmoest huden omdat je anders corve moest doen dan was je ook meteen stil. Wat er met deze gozer aan de hand is, is dat zn EER is aangetast. En wat dat betreft zijn er al meer schapen over de dam dan iedereen denkt. Ik heb zelf namelijk al meer dingen meegemaakt met soortgelijk EER gevoel. Zo'n jongen voeld zich goed als ie zoeits gedaan heeft. Zo liep ik laatst door haarlem enn liepen er 2 jongens met buitenlandse komaf achter met te praten : "Echt klote dit man, ik heb al een week niet gevochten". Dat kwam letterlijk zo uit zn mond. Toen ik over mn schouder naar achteren keek was dan ook het eerste dat ik naar mijn kop geslingerd kreeg : "Wat kijk jij klootzak, moet je vechten". Waarnschijlijk is die jongen die zijn docent neer heeft geschoten net zo'n persoon. Ze moeten zich bewijzen door te laten zien wie ze zijn en hun EER hoor te houden. Als ze dus op wat voor manier dan ook vinden dat hun eer wordt aangetst lossen ze dat zelf wel even op. En is dat iets wat wij gecreerd hebben ?

8. Xwon

Xwon het is wat het is.

Leuk Bevonden:
    1
    Ik denk dat de "eer" waar ik het ook in de eerste thread over had inderdaad een groot deel te maken heeft met deze actie. Deze eer is niet aan een cultuur te koppelen maar meer aan karakter eigenschap die je ontwikkelt gedurende je leven.
    Kijk naar voetbal "supporters". Die hebben ook een soort van "eerwraak" als ze verliezen of als ze uitgedaagd worden door de zogenaamde tegenpartij...

Het is dus iets wat je (volgens mij) aangepraat wordt en jonge mensen zijn hier erg gevoelig voor.

9. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Het is zeker ook cultuurgebonden! Denk alleen maar aan de Japanners met hun harakiri....

/edit, Harakiri is een rituele zelfmoord die japanners vroeger (en soms nog) uitvoerde als ze nogal erg in hun eer waren aangetast.

Laatst bewerkt: 14 jan 2004
  10. Rinus

Leuk Bevonden:
    4
    KeaveXL, jij zegt dat het leerling-leerling verhaal iets anders inhoud als de leerling-docent relatie.
    Laten we heel eerlijk zijn als er bij leerlingen onderling weinig onderling respect/waardering is, zal het tegenover een leraar niet veel anders zijn.

Het is toch stoer om tegen "die stoere gasten" aan te schoppen, of tegen het gezag.

Het draait hier maar om 1 ding:

Wederzijds respect.

11. Vaag

Vaag Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Nou Blokkie,ik denk dat dit nog aardig mee zal gaan vallen voor hem.

Tuurlijk heeft meneertje een strafblad,en zal hij moeite hebben met het werk vinden en behouden,maar buiten dat zal alleen de naaste familie van die leraar hem nog kennen.

Tis net als wat Rinus ergens hiervoor schreef:

Wij creeren deze samenlevening.
    Wij zijn verantwoordelijk voor wat er hier gebeurt.
    Hierdoor gebeuren er zoveel dingen per jaar,dat ik mij haast niet voor kan stellen dat we in enkel incident nog kunnen herrineren na +/- 18 jaar.

Zeker niet omdat het aantal incidenten volgens mij per dag toeneemt,en het meer "normaal" aan het worden is,dan dan het heel bijzonder is.

De uitzonderlijke gevallen waarin bijvoobeeld een seriemoordernaar honderden doden op zijn geweten heeft,gaat de boeken in,en zullen we dus niet vergeten.

De rest zal na zijn/haar vrijlating waarschijnlijk haast niet meer aangekeken worden voor zijn daden.(behalve als hij zijn verleden bekend moet maken natuurlijk).

Aan iemands gezicht kan je immers niet zien wat hij heeft uitgespookt.En dit is denk ik maar goed ook!

Angelo

12. KeaveXL

KeaveXL Feelin' Funky

Leuk Bevonden:
    0
    Het is inderdaad cultuur gebonden jah. Het is in die buitenlandse culturen nogal erg als je "eer" wordt aangetast. Ook ontbreek vaak het respect voor vrouwen. En tjah ik weet niet wat harakiri is. En over die voetbal suportes, dat is ook een groep (cultuur). Ik ben zelf ook tegen groepen, culturen en dergelijke. Dat is namelijke het meest zieke wat er is. We doen het in de naam van Allah, God bless Amerika, Ajax tering joden etc noem maar op. Mensen moeten is gaan nadenken waar mee ze bezig zijn...

13. Rinus

Leuk Bevonden:
    4
    Begin jaren 80 vond er in Amsterdam ook een moord plaats, die op Kerwin duinmeyer.
    Als ik het goed heb werd die jongen om racistische gronden neergestoken, toen mensen een taxi aanhielden om hem naar het ziekenhuis te transporteren weigerde de taxichauffeur hem mee te nemen "anders werd zijn wagen vies door het bloed"

frank boeijen heeft daarop het nummer "zwart/wit" geschreven.

Sommige dingen vergeet je niet!

14. KeaveXL

KeaveXL Feelin' Funky

Leuk Bevonden:
    0
    Jah daar heb je wel gelijk in dat is iet waar we nu naartoe gaan jah. Een leerling ziet het verschil niet meer tussen zijn klasgenootjes en zijn docenten. Docenten worden ook steeds makkelijker en daar gaat het misschien fout. De leerling gaat daar misbruik van maken. En op een gegeven moment gaat dit fout, dan is de leerling de baas over de docent. En is de docent het hier niet mee eens dan geven we hem "straf". In dit geval dus met fatale afloop.

15. KeaveXL

KeaveXL Feelin' Funky

Leuk Bevonden:
    0
    Dit is nog uit voor mijn tijd, maar dit is iets dat ik ook heb meegekregen. En ongetwijfeld zal dit "incident" ook wel blijven hangen, en de vraag is niet voor hoelang maar waarom? Ondertussen zijn er genoeg racistische moorden geweest, het is iets waar weinig mensen over zullen na denken en wat slechts bij enkele zal blijven hangen.

16. Xwon

Xwon het is wat het is.

Leuk Bevonden:
    1
    Klopt maar cultuur is je omgeving. Ik wil het niet meteen op een bepaalde cultuur gooien omdat je anders weer die discussie gaat krijgen. Dat wilde ik voorkomen...

Zoals KeaveXL al zegt: "Het is inderdaad cultuur gebonden jah. Het is in die buitenlandse culturen nogal erg als je "eer" wordt aangetast. Ook ontbreek vaak het respect voor vrouwen. En tjah ik weet niet wat harakiri is. En over die voetbal suportes, dat is ook een groep (cultuur). Ik ben zelf ook tegen groepen, culturen en dergelijke. Dat is namelijke het meest zieke wat er is. We doen het in de naam van Allah, God bless Amerika, Ajax tering joden etc noem maar op. Mensen moeten is gaan nadenken waar mee ze bezig zijn..."

Precies zoals ik er ook over denk.

17. Xwon

Xwon het is wat het is.

Leuk Bevonden:
    1
    True, true, ook helemaal mee eens. Goede thread mensen!! (Niet verkeerd opvatten maar ik vind het wel goed om te lezen hoe iedereen hier zijn mening geeft en zijn of haar visie geeft op zo'n absurd onderwerp.)

18. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    Ik lees hier regelmatig "het is cultuurgebonden". Als het om de eer gaat...

Is dat wel zo. Worden er in bepaalde landen (die ik hier niet noem) dagelijks leraren door hun hoofd geschoten?

Of moeten we de oorzaak bij ons zelf zoeken. Zijn we te soft, te tolerant,... als samenleving. Denken we dat het probleem vanzelf overgaat (het nederlandse polder-denken)?

19. KeaveXL

KeaveXL Feelin' Funky

Leuk Bevonden:
    0
    NEEJ inderdaad, dat moesten ze daar is proberen!

20. Xwon

Xwon het is wat het is.

Leuk Bevonden:
    1
    Een aantal mensen (including me) hebben net juist aangegeven dat die culturen waar de zogenaamde "eer" overheerst niet land gebonden zijn maar bv ook bij hooligans en andere groepen.

En ja, we zijn te soft en te tolerant.

Deel Deze Pagina