Ondanks Advocaat hebben we de halve finale gehaald. Vraag niet hoe. Advocaat is een laffe tactisch onbenullige coach. Hier volgen een aantal blunders:
* Nederland speelde klote in de kwalificatie. Sneijder en Van der Vaart hebben ons naar Portugal geschoten. Voor het toernooi roept hij constant:" Van der Vaart is mijn man voor de 10 positie". Een slechte wedstrijd met een verkeerde opstelling (kom ik zo op) en hij passeert hem gelijk voor Seedorf voor de rest van het toernooi. Sneijder stelt hij niet eens op nb!
* Openingswedstrijd tegen Duitsland. Hij wil Bouma in het centrum hebben, omdat hij een rechtspoot en een linkspoot in het centrum wilt hebben. Dat hij vervolgens 3 middenvelders opstelt die ALLEN linksbenig zijn, vindt hij dan niet erg. Over uitgebalanceerd middenveld gesproken. Onbegrijpelijk.
* De rest van het toernooi gaan we lekker met de punt naar achter spelen (Cocu vlak voor de verdediging). Tuurlijk, want wij moeten het hebben van de counter en we kunnen zo goed verdedigen.
* Wissel Robben. Genoeg over gezegd, lijkt me duidelijk. Bosvelt zou op Nedved spelen. Volgens mij had Nedved alleen maar meer ruimte gekregen. Verder staan we inmiddels 2-3 achter tegen Tsjechie. We moeten dus scoren, inclusief spelen met 10 man. Gaan we toch lekker Van der Vaart er ingooien? Van der Vaart staat namelijk bekend als een echte counterspits met een topsnelheid. Makaay werd niet aan gedacht.
* Na de wedstrijd tegen Zweden. "Ik heb zo lang mogelijk gewacht met de wissel van Van der Meyde, want Makaay moest misschien wel een penalty nemen". Goed gedacht Advocaat. Lekker je eerdere fout hersteld. JE HAD NAMELIJK VAN DER MEYDE HELEMAAL NIET OP MOETEN STELLEN, WANT DIE SPEELDE HET HELE TOERNOOI (EN SEIZOEN) AL ALS EEN KRANT. Als je dat sowieso niet had gedaan, dan had je ook niet hoeven wachten met die laatste wissel.
* Laatste wedstrijd tegen Portugal. Advocaat:"we konden achterin WEER niet opbouwen". Aha weer niet. En daarom speel je maar het hele toernooi met praktisch dezelfde verdediging. Nee Heitinga in het centrum en Bouma op links was geen optie. Tuurlijk niet, stel je voor dat het dan wel gaat lopen. Had Advocaat trouwens de verdedigers opdracht gegeven om op 20 meter van hun eigen man te lopen? Het leek er namelijk wel op. Daar waar onze buitenspelers niks konden maken (omdat de verdediging van Portugal er kort op zat), lieten wij onze directe tegenstander gewoon vrijuit voetballen. Laat ze maar lekker hun acties maken, dan krijgen ze vertrouwen.
Als ik er even voor ga zitten, dan kan ik volgens mij nog wel 10 punten opnoemen.
Zoals jullie lezen ben ik geen fan van Advocaat. Dit stuk was vrij cynisch bedoeld. Hoe hij ooit op deze positie terecht is gekomen snap ik nog steeds niet. Vervolgens als een klein kind ook nog verontwaardigd gaan doen op televisie als hij ergens voor wordt op aangesproken (nog voor alle commotie).
Laatst bewerkt: 6 jul 2004