[Discussie] Bestaat er Buitenaards leven? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 3 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik dacht nog "Voor het eerst, dit nieuws heb ik toch wel eerder gehoord", maar die oude ontdekking was dus fout.
     
  2. Badstreak

    Badstreak Veteran

    Berichten:
    2.519
    Leuk Bevonden:
    6
    Ik heb precies hetzelfde. Ik kan die filmpjes blijven zien en me telkens weer verbazen erover. :)

    Australie is bijvoorbeeld een fantastische plek om dit te kunnen zien(mijn zus gaat daar over een paar weken naar toe en ik ben zo jaloers dat zij dit kan aanschouwen :+).
    Mocht je niet zoveel zin hebben om ver te reizen, in Nederland zou je dit ook moeten kunnen zien, zolang je in een afgelegen gebied bent waar geen licht is.
     
  3. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.740
    Leuk Bevonden:
    4.959
    Hubble makes me feel humble :eek:

    Vooral van het tweede filmpje kreeg ik echt kippenvel _O_ Kans dat er géén buitenaards leven bestaat is volgens mij astronomisch klein als je dergelijke getallen hoort. Mooie filmpjes!
     
  4. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    Of met een foto camera (;
     
  5. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    'Nieuwe planeet gaf teken van leven'

    ROTTERDAM - De ontdekking van een mogelijke nieuwe Aarde fascineert wetenschappers over de hele wereld. Een astronoom van de universiteit van West-Sydney ontving twee jaar geleden al een signaal uit de buurt van de planeet. De recente onthullingen doen het vermoeden groeien dat we misschien toch niet alleen in het heelal zijn.

    Dr. Ragbir Bhathal heeft de ontwikkelingen van de voorbije dagen met veel aandacht gevolgd. Al twee jaar geleden merkte hij een lichtstraal op die uit de buurt van deze zogenaamde nieuwe Aarde - die rond de ster Gliese 581 draait - afkomstig was. Op dat ogenblik wisten astronomen nog niet dat Gliese 581 mogelijk omringd werd door bewoonbare planeten.

    Bhathal is lid van een organisatie die op zoek gaat naar signalen en communicatie op andere planeten. Dat het vreemde signaal in december 2008 afkomstig was van de locatie van Gliese 581g is wel een heel opvallend toeval. Enkele maanden na zijn ontdekking maakten wetenschappers bekend dat ze een gelijkaardige, maar minder bewoonbare planeet gevonden hadden: Gliese 581e.

    Planeet zoals Aarde
    Deze week raakte bekend dat er zich nog een planeet in de buurt van de ster bevindt: Gliese 581g. Nooit eerder hebben ze een planeet ontdekt die zo sterk op de Aarde lijkt. Bhathal was twee jaar geleden al zeer opgewonden over zijn ontdekking. "Op een heldere nacht ga ik naar het observatorium en onderzoek ik de sterren. Toen ik naar één van die sterren keek, merkte ik plots een signaal op," zegt hij.

    "Ik wilde het signaal meteen onderzoeken. We beschikken over speciale software, want we ontvangen ook veel lawaai. Maar dit was een heel scherp signaal. En dat is precies waar we naar op zoek zijn."

    Uiteraard ging Bhathal in de volgende maanden op zoek naar een tweede signaal, maar hij vond niets meer. De ontdekking dat er rond de ster bewoonbare planeten konden bestaan, maakte het verhaal plots populair bij het bredere publiek. In Oekraïne werd zelfs een signaal met 500 boodschappen van de bevolking uitgezonden in de richting van Gliese 581.

    Leven mogelijk
    Gisteren liet hoofdonderzoeker Dr. Steven Vogt al weten dat hij "100 procent zeker is" dat er leven is op de ontdekte planeet. De planeet ligt in een zone in de ruimte waar het noch te warm, noch te koud is voor water om oceanen, meren en rivieren te vormen. De planeet beschikt bovendien over een atmosfeer en zwaartekracht. De wetenschappers vermoeden dat er nog bewoonbare planeten rond de ster draaien. "Anders hadden we deze planeet nooit zo snel ontdekt," stellen ze.

    http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondh...0/01/Nieuwe-planeet-gaf-teken-van-leven.dhtml
     
  6. DimlightHero

    DimlightHero Rule 7

    Berichten:
    1.343
    Leuk Bevonden:
    9
    best spannend!
     
  7. Nukem 007

    Nukem 007 Tots units fem força

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    453
    Inderdaad! Nu nog met bewijzen komen en een schip bouwen om erheen te gaan. :+
     
  8. Cybeln

    Cybeln jeej

    Berichten:
    2.960
    Leuk Bevonden:
    0
    Pick me Pick me, Me first :)

    Echt leuk en interessant nieuws dit. Kan alleen maar hopen dat het waar is. Vind het ruimteonderzoek eigenlijk veels te langzaam gaan. We hadden al 12 keer op mars kunnen staan, dus vergeet Mars en laten we meteen naar Gliese 581 en omliggende planeten gaan:cool:
     
  9. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Jezus wat een zwak verhaal. 100% zeker dat er kans op leven is, is wat anders dan 100% zeker dát er leven is. En dan dat signaal. Je kijkt naar de sterren en merkt 'plots' en signaal op? Alsof je dat direct ziet tussen de ruis. Dan wil ik ook details over wat het was. Het AD laat er echt niets van over en tovert het om tot een sensatieartikel.

    Op Google kun je er al wat meer over vinden. Die Ragbir Bhathal struint kleine stukjes ruimte af of op zoek naar pulsen van laserlicht.

    "Great! So you discovered E.T.I.
    Well, the problem is with physics, to make a claim that you found something you have to then reproduce it again and again. That was the problem that stumped us. We went back to the same position and we still haven’t found it. So what I did then was get all my data and I gave it to another chap who does what we call signal processing. You know, give it to someone else to take a fresh look at the whole thing and tell me whether there is a signal there or not. So he did that, and he came back and said that there is a signal there. It’s confirmed, there is a signal there. But the problem is, what is that signal, you see? And that is the problem we have now. We need to search some more space.

    And how exactly do you do that?
    Well, when you search for E.T, you automatically make a lot of assumptions. The chaps (the original S.E.T.I scientists) who were doing the radio wave technology believed that, if there were an E.T.I, then they would be sending signals on the radio wave. Well, they’ve been looking for that for the last 45 years now and nothing’s appeared. Well, except for the one at University of Ohio. But again they found the signal but they never could get it back again. There was no repeat signal and therefore they could not figure out what it was. They looked in the same place again and again and they couldn’t find it.
    I wrote a paper in an international journal that said look, if there are E.T. out there, they are probably much more advanced than us. And on planet Earth today, most of the telecommunications companies are going into fibre optics and lasers, you see. So I suggested that if these E.T.I. are more advanced than us, then they would send the signal to us not on the radio wave because radio wave technology would be old hat to them, they would be sending messages on laser beams, you see.
    "
    http://www.vbs.tv/nl-nl/blog/ragbir-bhathal-aussie-alien-hunter

    Zoals hij zegt, je springt snel naar conclusies. We weten niets van de bron, daar ben ik wel benieuwd naar. Het hele interview is wel interessant, maar is helaas ook wat sensatiegericht.
     
  10. Nukem 007

    Nukem 007 Tots units fem força

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    453
    Haha idd. Ze zijn er nu toch 100% zeker van dat daar leven is? Dus als alle landen nu even wat geld en kennis bijeenleggen om een soort verkenner te maken die zich sneller als het licht kan verplaatsen, dan komen we nog eens ergens. :+
     
  11. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    Hmm ik vroeg me laatst iets af, als een ster bijvoorbeeld al 20 miljoen jaar geleden verdween zien we hem toch nog op de aarde.
    Dat komt vanwege dat licht ook gebonden zit aan een specifieke snelheid.
    Maar hoe zit het dan dat als we een enorme telescoop hadden waarmee we die planeten kunnen bekijken van dichtbij dan kijken we toch in principe in het verleden?
    Dat zou hetzelfde zijn dat als er vanuit zo'n plek met een enorme telescoop naar de aarde zou kijken en die zouden nu pas de dinosaurussen zien?
    Klopt dit of heb ik ergens een fout gemaakt?
    Dat vraag ik mij gewoon af want dat zou namelijk een vorm van tijdreizen zijn toch?
    Tenminste, we kijken in het verleden als wij naar de sterren kijken nu!
     
  12. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Klopt helemaal, alleen is het geen vorm van tijdreizen. Eerder terug in de tijd kijken :+

    Maar die planeet rond de Gliese ster staat 'maar' 20 lichtjaar weg, dus wij 'zien' (we kunnen hem niet direct zien, alleen zijn bestaan berekenen) de ster zoals hij twintig jaar geleden was. Als iemand daadwerkelijk een signaal heeft gezien dat zich met de lichtsnelheid voortbewoog is dat signaal dus al 20 jaar oud.

    De ster moet dan natuurlijk wel minimaal 20 miljoen lichtjaar weg staan, theoretisch gezien.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2010
  13. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Je beredenering zijn correct. Je reist niet terug in de tijd, maar je kijkt terug in de tijd, dat klopt. Het licht van de zon is bijvoorbeeld ook 8 minuten oud (als ik het me goed herinner).
     
  14. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    Ja dat klopt maar dan moet ik het nog verder uit leggen.
    Stel dat wij een machine uitvinden waarmee we sneller kunnen gaan dan het licht, dan zou dat toch in principe wel tijdreizen zijn?
    We komen namelijk dan ergens aan waar het licht nog aan moet komen van die tijd.
    En daarnaast ook al reizen we sneller dan het licht, ons voertuig wordt toch nog met licht ergens heen gebracht dus dan zou je in principe jezelf moeten kunnen zien aankomen op een locatie als jij daar al geland bent toch?
     
  15. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Het is allemaal theorie, dus of het zo is valt maar te bezien. In mijn ogen moet je het vergelijken met sneller reizen dan het geluid: zodra je de barrière doorbreekt ga je dus je eigen 'beeld' vooruit vliegen en zal iemand die dat waarneemt je dus later pas zien voorbij komen dan je daadwerkelijk voorbij bent gekomen.

    Nogal paradoxaal eigenlijk, want voor die stilstaande waarnemer vlieg je dan eigenlijk de toekomst in 8) Of breken m'n gedachtenkronkel me nu op?
     
  16. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    In principe wel maar dat is alleen met geluid, want zodra je geland bent ben je weer binnen de barrière.
    Dus ergens heeft het geluid je weer in gehaald en loopt weer gelijk met je.
    Zou dat met licht ook zo zijn?

    Ik verwar mezelf als de pest nu 8)
     
  17. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Als je landt moet je afremmen, dat verklaart een hoop :+

    Het ligt er aan vanuit welk perspectief je het bekijkt. Moeilijk verhaal altijd...
     
  18. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    Ik bedenk net nog iets wat in principe kan aan tonen dat als je snel genoeg gaat je ook jezelf zou kunnen zien aan komen.
    Ik vergelijk licht nu even met geluid.
    Als je een draadloze microfoon pakt en je gaat op 1 km afstand staan van de speakers af en je schreeuwt in de microfoon dan hoor je jezelf pas +/- 3 seconde later via de speakers omdat geluid maar met +/- 344m/s gaat.
    (vandaar dat op festivals de grote schermen ook altijd voor lopen op de muziek als je ergens achteraan staat)
    Dus als je sneller kan reizen als het licht dan zou je jezelf kunnen zien aan komen op een locatie.
    dit klopt toch?

    Wazige shit zeg:9
     
  19. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
  20. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    R.I.P. Dulle :+
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina