1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Discussie] De Doodstraf; goed of slecht?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mvdstam, 4 sep 2003.

1. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Woei wat een post!
    * Word bang om met de XBW bazin in discussie te gaan...

Toch maar weer een reactie:

Het is duidelijk dat wij van mening verschillen. Je hebt gelijk als je zegt dat de maatschappij geen boodschap heeft aan mijn mening, maar deze thread wel toch? Anders valt er moeilijk te discussiëren:p.

Nog even dit (en het zal stom klinken, maar ik bedoel er absoluut niks kwaads mee): Stel iemand verkracht en vermoord je zusje/broertje/neefje/nichtje etc. op een gruwelijke manier. Ben je dan nog in staat om ze al die (nieuwe) kansen aan te bieden?

Jeuzes, ik ben helemaal dizzy van deze reply...:p

Laatst bewerkt: 4 mrt 2005
  2. Ruud

Ruud Guest

Kobold, ik heb 't idee dat je net iets teveel hippie-bloed hebt! ;) Je gaat heel veel uit van het goede van de mens (wat een zeer goede instelling is, daar niet van), maar het verleden heeft wel aangetoond dat wanneer ze je de vinger geeft, ze de arm van je romp rukken.
    Jij hebt 't over moordenaars 'n nieuwe kans geven. Goed. Moet kunnen, maar waar was je van plan die lijn te trekken? Want ik ('wij' 'voor'standers van de doodstraf) willen echt niet elke verkrachter of moordenaar dood zien, vergis je daar niet in. Om het plat te zeggen: alleen de hardcore rotte plekken in de maatschappij... En noem me een overtuigende reden om zo'n groot gevaar een nieuwe kans te geven als hij/zij het zo gruwelijk heeft verpest. Sterker nog, ik vind dat je dat simpelweg niet kunt maken tegenover de slachtoffers, beeld je 't maar eens in.

Ik heb trouwens ook het idee dat we nu een beetje in rondjes aan het rennen zijn en steeds meer over woorden vallen van elkaar.
    Met name GothicRules verwoord naar mijn idee het geheel heel goed, jullie moeten 'm mod maken man! ;) Ik denk dat ik het hier zo ongeveer bij ga laten, of er moet echt wat nieuws gezegd worden.

3. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Hm, je hebt wel gelijk. Ik sluit me er dan ook maar bij aan :)

4. Mirik

Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Ik bedoelde te zeggen dat mensen die dus wel behoefte hebben aan hulp jouw mening niet bepaald interessant zullen vinden. :)

Ik heb het overigens ook niet over 'normale' baantjes in een kantoor of fabriek. Ik heb het over banen speciaal gecreerd voor criminelen. Een gevangenis met een fabriek of universiteit etc. In die vorm.

Ook als ik het heb over ze kansen geven, heb ik het niet over een kindermolesteerder laten werken in een kinderverblijf, of vrijlaten om te doen wat hij wilt. ;) Ik heb het over ze de mogelijkheid bieden om zich te bewijzen in een omgeving waarin ze niet in herhaling vallen, maar waar ze hun geest kunnen verrijken en komen te begrijpen waarom ze dingen doen. Onder begeleiding uiteraard etc.

Het is gewoon heel simpel, de straf die criminelen nu krijgen, 20 jaar in de cel bijvoorbeeld is nutteloos. Dat is simpelweg een andere vorm van de doodstraf. :) Persoonlijk vind ik dat het huidige strafstelsel nutteloos is, dat blijkt ook in die resultaten die je vermeldde, de meeste doen 't gewoon weer.

Daarom zou het anders aangepakt moeten worden, en hoewel de ideetjes die ik hier uitleg ook ongetwijfeld niet perfect zijn, denk ik dat die grondbeginselen een beter resultaat leveren dan het huidige systeem of de doodstraf. :)

Momenteel hebben we de 'second worst' gekozen over de doodstraf, insluiting voor het leven. Net zo nutteloos, alleen kost het ook nog eens verschrikkelijk veel, terwijl je die mensen eigenlijk niet gebruikt om iets goeds te laten doen.

Maar goed, ik weet 't ook niet, ik kan ook alleen maar aangeven wat ik denk dat goede manieren zijn. Doodstraf vind ik geen keuze, niets doen is geen keuze, laten werken om iets goeds te doen en die mensen onderwijzen over wat ze fout doen, de kansen geven die ze nooit kregen in hun leven voor hun misdaad. Lijkt mij de beste oplossing. :)

5. Mirik

Leuk Bevonden:
    3
    Hij/zij kan werk doen dat jij niet wilt doen. :)

6. tha BomB

tha BomB .

Leuk Bevonden:
    0
    Maar dat is tog een veel te lichte straf voor zon iemand, net als wat ik al zei een paar posts terug.

Ik vind eigenlijk dat een taakstraf hoort bij jongere die ergens graffity gespoten hebben of die iemand in elkaar geslagen hebben maar niet bij verkrachters/moordenaren. Die horen agter de tralies

7. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Gij zijt de enigste niet die hievan dizzy is, kobold zou de verkrachters en moordenaars nog te werk willen stellen in het leger , dat noem ik de kat bij de melk zetten.
    Kunnen die gastjes eerst rustig hun wapens uitkiezen om op strooptocht te gaan .
    Voor volgende verkiezingen , stem kobold voor een avontuurlijk leven op het nederlandse slagveld met ongewapende burgers en een zooitje misdadigers in legeruniform en met zware wapens bij de hand. :confused:

8. Drone

Drone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Als je voor de doodstraf bent vind ik dat een te makkelijke oplossing. Iemand dood maken is nooit goed, en er zijn genoeg alternatieve straffen die minstens even zwaar zijn. Levenslang met TBS bijvoorbeeld.

9. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Het is maar langs welke kant je het bekijkt , een moordenaar die moordt gewoon voor zijn plezier , een verkrachter of een pedofiel reageren op dezelfde manier .
    Zij nemen een bewuste keuze en dan moeten ze de gevolgen maar volledig accepteren.
    In de verenigde staten bestaat de doodstraf nog effectief en is de criminaliteit er ginds niet op omlaag gegaan .
    Het is anders als je iemand doodt uit zelfverdediging , of je als soldaat in een situatie komt dat je geen keus hebt en je jezelf moet verdedigen en als er dan dodelijke slachtoffers vallen heb jij je werk goed gedaan en wordt je zelfs bevorderd , en deze laatste situatie is er een van eigen ervaring nu 30 jaar geleden.

10. Drone

Drone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Tuurlijk moet een crimineel de consequenties aanvaarden, maar dat heeft niks te maken met wat voor straf het is.

Het probleem van de doodstraf is in de eerst eplaats dat er 100% zeker weten ooit onschuldigen vermoord worden.

11. Mirik

Leuk Bevonden:
    3
    Dat heb ik nergens gezegd, misschien leren lezen? :)

12. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Zoals ik Kobold begrijp gaat het om een gevangenisstraf met verplichte te werkstelling, en opleiding zodat ze tijdens het uitzitten van hun straf zowel iets terugdoen voor de maatschappij, als een vak leren zodat ze na de straf niet in hetzelfde patroon terugvallen. Niet om een taakstraf alleen...

Als ik het inderdaad goed begrijp dan ben ik het volledig met Kobold eens. :)

13. Mirik

Leuk Bevonden:
    3
    Iets in die richting ja! *)

14. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Iedere verwijziging naar een soort leger roept bij mij koude rillingen op , gewoon omdat legers wapens hebben en mensen vermoorden.
    Ik heb integenstelling tot jou mijn legerdienst wel volbracht en had daarbij de tegenslag dat ik op een mooie dag in 1975 werd uitgezonden om in afrika aan een reddingsactie deel te nemen , teneinde de bedreigde belgen uit de gevarenzone te halen.
    Mijn opdracht was gewoon beveiliging van onze basis door wachtdiensten om en in de basis en patrouilles van beperkte omvang , dit terwijl de para's en hun franse gezellen de bedreigde landegenoten gingen ophalen in konvooien om ze via het vliegveld dat wij bewaakten te evacueren.
    Nu moet gezegd worden , dat tijdens die hele actie er maar op 1 plaats gevochten is en dat is aan de basis zelf waar midden in de nacht rebellen een poging tot infiltratie ondernamen waarbij 1 wachtpost van ons de keel overgesneden is , en ik het telaat had opgemerkt om die wachtpost te redden.
    Zijn overvaller heeft het niet overleefd en de 5 andere die in steun kwamen aansluipen hebben ook de volle laag gekregen waarbij dank zij de toegesnelde hulp van het wachtcommando nog 2 man zijn gesneuveld en de andere zwaargewond.
    Nu zeg ik jou voor mij is dit 30 jaar geleden , maar als ik mijn ogen dicht doe , is het net of het gisteren was.
    Wij hadden toen geen keuze, maar de moordenaar die nu hun slachtoffer het leven benemen hebben alle keuze te over , en daarom moet voor zulke mensen de absolute straf van levenslang effectief levenslang blijven , zo hebben zij hun leven lang de tijd om na te denken wat ze voor een gore varkens zijn.
    En ditzelfde geldt in mijn ogen ook voor verkrachters en pedofielen. :+
    edit : en het grappige is nog dat deze reddingsactie niet in de krant heeft gestaan integenstelling tot andere reddingsacties in de latere jaren.
    Al datgene dat daar gebeurd is is onder de mat geveegd , alleen diegene die daarbij betrokken waren weten ervan.

Laatst bewerkt: 5 mrt 2005
  15. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    En wat schiet je daar dan in godsnaam mee op?

16. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    @ Kobold

Het viel me op dat je in je reactie op Ruud niet verder duidelijk inging op de vraag wat je nu eigenlijk met de echt rotte appels aanwil, de rasechte psychopaten en sadisten van deze wereld. Ik denk daarbij aan een Marc Dutroux of een Roland Sylvester Z. Roland wie vraag je jezelf misschien af, nou dat is de man die vorige week zijn moeder de hersens insloeg en vervolgens gehuld in haar afgestroopte vel op straat bijbelteksten ging lopen uitschreeuwen. Of wens je geen onderscheid te maken? Nu wordt er door sommige mensen bij dit soort gevallen altijd weer verwezen naar psychische problemen (veroorzaakt door wat dan ook) die uiteindelijk tot deze waanzinnige daden hebben geleid... ach ja, een mooi excuus om hun daden te bagataliseren imo.

Is jou geloof in het goede van de mens en de mogenlijkheid hun negatieve levensspiraal om te zetten naar een positieve ook van toepassing op dit soort mensen? Je gaf eerder aan niet te geloven in het laten wegrotten in een gevangenis (als alternatief op de doodstraf), maar wat wil je dan wel met ze? Hebben zij ook een nieuwe kans verdiend? Ik ben daar best wel benieuwd naar :)

Hmmm die opvatting doet me weer denken aan de TBS instanties. TBS is in de jaren 20 onstaan vanuit een humane richting in het strafrecht waarbij men vond dat gestoorde delinquenten onder begeleiding weer terug zouden kunnen keren in de samenleving. Dit is dus bedacht door mensen met soortgelijke opvattingen als jijzelf die geloven in een idealistische wereld waarbij je met de nodige hulp en begrip mensen weer zou kunnen kunnen omvormen tot modelburgers. De praktijk laat dusver echter wat anders zien met nog meer onschuldige slachtoffers tot gevolg.

Ik geloof ook best wel dat mensen kunnen veranderen, ik geloof echter niet dat dit voor iedereen opgaat. Er zullen altijd genoeg mensen blijven die gewoon onverbeterlijk zijn hoeveel hulp of kansen je ze ook geeft. Of je nu praat over de meest gestoorde psychopaat of simpel kruimeldiefje.

Zoals Ruud het eerder gekscherend had over 'hippiebloed-bloed' in je, vind ik ook dat je wat sommige opvattingen betreft dan ook in een droomwereld lijkt te leven. Je lijkt voor jezelf een utopia te creeeren die echter naar mijn idee in de echte wereld keihard in je gezicht uit elkaar spat. Maar goed, jij zal types als ons wellicht dan wel weer zien als niet meer dan pessimistische doemdenkers ;)

17. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    In een Nederland zou Dutroux (met dezelfde diagnose) niet in aanmerking komen voor TBS, hij is voor zover ik weet totaal toerekeningsvatbaar gesteld.

TBS is naar mijn mening geen ideale straf, het is geeneens een straf. Ook is de behandelingswijze zelf nu niet ideaal, daar is iedereen het in Nederland ook wel over eens volgens mij. Wie zitten er in een TBS inrichting? Mensen die een aangetoonde afwijking hebben (waarbij de ene diagnose in deze beter is dan de andere blijkt achteraf) en een misdaad hebben begaan. Nu krijgen deze mensen straf (detentie meestal, maar ook taakstraffen zijn mogelijk) én TBS. Waarbij TBS is bedoelt om mensen te behandelen zodat zij zelf handgrepen krijgen om weer terug te komen in de samenleving.

Omdat TBS dus na de straf wordt opgelegd is zo'n regeling broodnodig mi, als het niet wordt opgelegd komen mensen met een disfunctie zonder behandeling terug in de maatschappij. Met TBS is recidive al van toepassing, ga maar na wat er zonder gerbeurt 8). Naa mijn mening moet je een vorm van dwang tot behandeling niet zien als soft...

18. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Het gaat hier niet om daden te bagataliseren, het gaat hier om verantwoordelijkheid. Roland Sylvester Z, moet absoluut NIET de doodstraf krijgen, maar worden opgenomen in een gesloten inrichting. De man is ziek, zwaar ziek. Had jou en mij ook kunnen overkomen. Hij had een goede relatie met zijn moeder, al jaren. Hij heef haar vermoord vanuit een schizofrene psychose, 'door de stem van god in zijn hoofd'. Zo'n man kan je toch niet verantwoordelijk houden voor zijn moord? Zo'n man heeft hulp nodig, een dokter, geen beul.

Dutroux kan al meer verantwoordelijkheid worden toegeschoven, maar waarom zou je je verlagen tot het doden? Gewoon levenslang, dat gaat ook gebeuren let maar op. Als hij ooit al uit de gevangenis komt dan is hij een jaar of 70/80 en zal hij nog onder begeleiding staan. Dutroux kan trouwens nooit een eerlijk proces krijgen, natuurlijk. Ik geloof dat hij het gedaan heeft en vind het daarom niet erg, maar van een eerlijk proces is geen sprake. In belgie werken ze met een jury en zijn schuld stond/staat al vast voordat de rechtszaak begon, de media heeft hem al collectief gebrandmerkt. Terecht wellicht, maar met een zuivere rechtspraak heeft het weinig meer te maken.

19. tha BomB

tha BomB .

Leuk Bevonden:
    0
    heftig verhaal :eek: , maar goed ik ben het volkomen met je eens, gevangenen laten zitten in de bak, en dat ze dan ook nog een tijd mogen doden met leren ?!? voor NA hun straf |:- dat is tog van de zotte. Als ze levenslang krijgen moeten ze ook levenslang achter de tralies zitten om na te denken dat het lekker ''eigen schuld dikke buld'' is.

Je kan wel medenleiden met ze krijgen en zeggen ''ah kom op, laat ze een vak leren, en overdag werk doen en slapen in hun gevangenis, en als ze uit geprocedeerd zijn kunnen ze baan zoeken'' Nou neem maar aan dat b.v. de TPG egt geen serieverkrachter als postbode wil hebben hoor. En dan zijn ze dus vrij, ze worden door niemand in de gaten gehouden. En geen enkel bedrijv neemt ze aan in hun team, en dan. wat denk je dat ze dan gaan doen...??? Precies wat ze latijd al hebben gedaan.. moorde, verkrachten etc. etc...Dus wat SVENNIES ook al zei. opsluiten die varkens. want je kan ze na 20 jaar wel opsluiten, maar het instinct van de meeste moordenaars is tog, wraak nemen op diegene die hem verraden heeft. En als ze in de bak zitten dan kunnen ze ook niemand iets aandoen, en ja gevangenissen moeten tog ergens voor gebruikt worden he.

20. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Ja, met zo'n instelling kom je echt veel verder als maatschappij... |:-

Dit heeft niets met medelijden te maken, dit heeft ermee te maken dat het een heleboel geld kost ze op te sluiten en je er dan geen klap verder mee komt...

bron?

Deel Deze Pagina