1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Discussie] De Doodstraf; goed of slecht?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mvdstam, 4 sep 2003.

1. Denk dat veel mensen liever doodstraf hebben dan levenslang en geen kans op vrijlating.

2. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    En niet alleen de beul is een moordenaar , hij is immers maar het instrument dat de straf uitvoert die opgelegd wordt door diegenen die de persoon veroordelen tot de doodstraf , de juryleden dus evenals de openbare aanklager die deze straf geeist heeft en de rechter die het vonnis bekrachtigd heeft en die bijgevolg dan ook allemaal medeplichtig zijn aan moord aangezien zij met zijn allen de opdrachtgevers van de beul zijn.

3. WillemWalrus

WillemWalrus t Kan altijd stouter

Leuk Bevonden:
    0
    Levenslang bestaat, in tegenstelling tot wat veel mensen altijd denken, gewoon in Nederland. De mensen die een levenslange gevangenisstraf opgelegd krijgen komen alleen vrij als er gratie verleend wordt bij Koninklijk Besluit of als de gedetineerde ontsnapt. Het hoeft dus niet ingevoerd te worden en levenslang is niet twintig jaar gevangenisstraf.

Laatst bewerkt: 25 nov 2005
  4. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Al eerder gepost in deze thead, zelfde mening nog steeds overigens en dat is dat ik tegen de doodstraf ben.
    Voldoende redenen om op te noemen, maar 1 daarvan is hier terug te lezen
    Geëxecuteerde jongen (17) onschuldig

Goed, we zijn hier niet in de states. Probleem is alleen wel dat het ook hier voorkomt dat mensen onder druk bekentenissen maken.
    En zolang zelfs DNA onderzoek eigenlijk geen 100% bewijs kan geven is de kans op een foutje aanwezig, al is het maar 0.001%.

5. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Dat is in nederland inderdaad het geval , maar hier in belgie staat levenslang voor een maximum straf van 25 jaar en kan men hier dan na goed gedrag en met ondersteuning van de wet Lejeune reeds vrijkomen van 12.5 jaar gevangenisstraf , en ieder jaar verleend de koning hier met nieuwjaar gratie aan bepaalde categorieen van gestraften , en wij gewone belgskes wij krijgen niets aangezien wij alles moeten betalen om de boel draaiende te houden slaan ze voor ons de belastingen nog wel een keer op en pikken links en rechts nog wat extra van ons inkomen in onder de vorm van nieuwe belastingen en bijdragen.

6. WillemWalrus

Leuk Bevonden:
    0
    Ok, ik had niet gezien dat het over de belgische situatie ging, excuses

Verder wil ik nog wat kwijt over het argument dat levenslange gevangenisstraf duurder zou zijn dan de doodstraf. Dit is niet helemaal waar. In Amerika is het bijvoorbeeld zo dat ter dood veroordeelden lang in hun dodencel zitten omdat als het vonnis wordt voltrokken de veroordeelde geestelijk gezond moet zijn. Wat is echter het probleem? De veroordeelden die jaren in feite op hun dood aan het wachten zijn worden er geestelijk niet beter op waardoor zij psychische hulp krijgen wat ook heel duur is. Dus om te zeggen dat de doodstraf goedkoper is lijkt me wat voorbarig.
    Moet ik wel zeggen dat ik geen specifieke cijfers weet, maar ik weet wel dat de doodstraf niet bij definitie goedkoper is.

7. Joene90

Joene90 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb de discussie tot zover niet gevolgd, maar ik wil even mijn mening geven over de doodstraf in het algemeen.
    Ik ben voor. Ik vind namelijk dat het nergens op slaat om een gevangene lang gevangen te houden. Wij (daar hoor ik bij als ik 18 ben O-)) betalen belasting om die gevangenen goed te kunnen verzorgen. Maar als je toch je hele leven lang in de cel zit, waarom zouden we dan in godsnaam nog betalen voor zo iemand? Kennelijk respecteert hij/zij het leven niet (zie geen andere reden waarom je doodstraf zou kunnen krijgen), en dus vind ik dat we die van hem/haar ook niet hoeven te respecteren. Helemaal niet als je bedenkt dat doodstraf uiteraard veel goedkoper is dan iemand een leven lang goed verzorgen in de gevangenis, en dat er meer ruimte komt, én dat het gevangenispersoneel geen last meer van ze heeft.

8. WillemWalrus

Leuk Bevonden:
    0
    Dit kun je niet zo maar zeggen uit onderzoek blijkt dat een ter dood veroordeelde in Florida meer kost dan iemand die levenslang zit. Ik noemde al het feit dat iemand geestelijk gezond moet zijn om te worden geëxecuteerd, om mensen die in death row zitten geestelijk gezond te krijgen is er psychische zorg nodig wat veel geld kost.
    Daarbij worden er meer kosten gemaakt omdat een ter dood veroordeelde elke kans zal aangrijpen (meer dan iemand die een gevangenisstraf opgelegd heeft gekregen) om door te procedureren om een lagere straf te krijgen. Al die juridische procedures kosten ook heel erg veel geld.
    Uiteindelijk blijken de kosten dus vaak hoger uit te komen bij de doodstraf dan bij een levenslange gevangenisstraf.

9. rikiepikie

rikiepikie Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Als nou zou blijken dat de doodstraf duurder uitkomt dan levenslang opsluiten. Zou het dan niet praktisch zijn om iemand die daadwerkelijk bekent de moord te hebben gepleegd, de doodstraf geven. En iemand die blijft ontkennen levenslang geven, tenzijn onderzoek anders uitwijst. Zo ben je er zeker van dat iemand die onschuldig is geen doodstraf krijgt. En blijkt nou een onschuldig iemand levenslang te hebben gekregen, dan kan je deze nog altijd vrijlaten.

10. Shcaap

Shcaap Liev Gastje

Leuk Bevonden:
    4
    als het nou een persoon is die word gedwongen een bekentenis te onder tekenen?
    of als die gene nou autistish of een dom persoon is?
    Let maar eens op het nieuws, was ook een man gdwongen een moord te bekennen, zat ook paar jar voor jan joker in de gevangenis. Als hij de dood straf kreeg, was een onschuldig man gestorven en een moordenaar vrij.
    En trouwens, als je de doodstraf oplegt of uitvoerd ben je van het zelfde niveau als de gene die de doodstraf krijgt. Zelf beslissen over leven en dood is gewoon fout. En als iemand iets fout doet straf je hem, je brengt hem niet om. ( Ik ben er tus tegen om bewust mensen of dieren van het leven te ontnemen)

11. berend

berend Santa Blows

Leuk Bevonden:
    0
    als ze gewoon de mensen neersteken i.p.v. stroom te gebruiken ben je al heel wat goedkoper uit. (het is een grapje niet huilen)

even iets anders, die verdachte mensen van de hofstadgroep gewoon het land uitzetten. als we ze weer zien, einde oefening. gewoon kei- en keihard zijn. niet van dat donner softie gedoe

12. Lucca

Lucca Bored

Leuk Bevonden:
    0
    Dankjewel voor je bijdrage.

'Ohw wacht even, jij ziet er uit als een Turk, Hofstadgroep dus, weg jij!'

Heel goed jongen :{

13. WillemWalrus

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm betwijfel of dat werkt....als je ze het land uitzet wil niet zeggen dat je de dreiging wegneemt. Ik denk zelfs dat de dreiging alleen maar groter wordt, als jij iemand het land uitzet ontwikkelt hij, bewust of onbewust, haat tov Nederland (als die al aanwezig was zal die haat erger worden) waardoor zo iemand dan juist tegen NL een aanslag zal (willen) plegen..

14. SPiRiT

SPiRiT lekker scheuren

Leuk Bevonden:
    2
    nou nee bedankt, geef mij maar een xbox op mijn cel, dan hou ik het ook wel vol tot het eind...

de enigste eikel die de doodstraf verdient is George Bush, en verder niemand (want Hitler is al dood)

15. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    ..

Anyway, je insinueert hiermee dat George een eikel is.. En hij moet de doodstraf krijgen volgens jou. Los daarvan, dat George de doodstraf moet krijgen, verbaast het mij dat iedere andere eikel, die in principe gelijk is aan George (anders zou het geen eikel zijn) niet dood moet. Dat vind ik enigzins hypocriet. Waarom alleen die eikel dood, en de andere eikels niet? Is dat omdat er geen andere eikels zijn, of gewoon puur en alleen dat je zo kortzichtig bent dat je van mening bent dat George de "uber eikel, aka het as van al het kwaad" is? Kom op, vertel, vertel.. Ik ben benieuwd!

16. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Mwa bush , nouja zeggen dat hij een eikel is vind ik persoonlijk ook weer overdreven aangezien hij in een klasse van onschuldige boomvruchtjes wordt ingedeeld die er ook niet aan konden doen dat zij juist aan een eikenboom hingen.
    Feit is wel zeker dat bush toen hij goeverneur van texas was het record gevestigd heeft aan ondertekening van het aantal executies uitgevoerd tijdens zijn ambt , en dat waren er 34 .
    Niet eenmaal is er gratie of uitstel verleend , en alle ter dood veroordeelden waren en of arm of zwart .
    In enkele gevallen is er later wel aan het licht gekomen dat de ter dood veroordeelde onschuldig bleek te zijn .
    En gezien de feiten in irak en afghanistan die gebeurd zijn waar hier bij wijze van spreken duizenden onschuldige slachtoffers tijdens de oorlog gestorven zijn door het bevel van een man , namelijk bush george .

Laatst bewerkt: 4 dec 2005
  17. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Waar is TheWalrus when you need him?

18. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    @ Svennies - Ik maak nergens een statement, noch loop ik Bush te verdedigen. Ik ging alleen puur in op de uitspraak van de gequote persoon in mijn post. :)

19. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    @ Orcrist , dat heb ik ook nooit beweerd en ik heb alleen maar enkele feiten weergegeven .;)
    Overigens heb ik de hele show over de duizendste executie in de krant opgevolgd waarbij nummerke 1000 zijn doodstraf is omgezet in levenslang omdat hij juist het geluk had dat hij nummerke 1000 had en bijgevolg zo de dodendans ontspringt :eek: .
    maar de volgende nacht zijn de nummerkes 1001 en 1002 wel terecht gesteld onder de nummerkes 1000 en 1001.|:- |:-
    Overigens is de doodstraf in amerika in de jaren 70 terug ingevoerd om zo te proberen de hoge crimaliteitcijfers van moord en doodslag terug te dringen.
    En wat zegt de realiteit nu , dat sedert de herinvoering van de doodstraf daar de misdaadcijfers wat betreft moord en doodslag alleen maar gestegen zijn tot afschrikwekkende hoogtes .:eek:

20. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    Dat had ik nog niet gehoord, dat nummer 1000 vrijstelling kreeg. Behoorlijk hypocriet. Ja je krijgt de doodstraf omdat je 100 meisjes <13 jaar hebt verkracht en vermoord. Maar weet je wat? Je bent toevallig nummer 1000, dus krijg je vrijstelling van de doodstraf! /o\

Deel Deze Pagina