Laat ik om te beginnen maar alvast zeggen dat ik absoluut voor het invoeren van de doodstraf ben. Voor ik hierover verder ga eerst even het volgende.
Waarom moet er over een discussie als deze meteen weer Amerika bij gehaald worden? Altijd maar Amerika, er zijn wel meer landen in de wereld met een doodstraf hoor. China bijvoorbeeld. Daar word je binnen een paar dagen na je vonnis publiekelijk geexecuteerd. Hoor je niemand over. Natuurlijk zit het Amerikaanse doodstraf systeem slecht in elkaar, maar wat doet dat er toe? Daar hebben wij verder niets mee te maken aangezien we het hier hebben over een doodstraf naar Nederlandse maatstaven.
De reden waarom ik voor de doodstraf ben:
Iemand die met voorbedachte rade een ander om het leven brengt is in mijn ogen een ongewenst persoon geworden die geen recht meer heeft om nog in onze samenleving te verblijven. Ik stel hierbij wel de volgende randvoorwaarden.
1: Het moet ook echt vast staan dat de dader daadwerkelijk schuldig is. Er zijn nu eenmaal zaken waarbij dit gewoon voor 100% vast staat.
2: Bij moord door zelfverdediging geen doodstraf, maar een passende celstraf.
3: De doodstraf moet binnen een maand worden toegepast.
Mensen doen nu ook gelijk alsof de doodstraf gelijk massaal zal worden toegepast, maar dit is echt onzin. Er zullen hooguit een paar van dit soort executies per jaar zijn. De doodstraf geld tevens alleen voor moordenaars en niet voor pedofielen zoals hier in deze thread te lezen is. Deze gasten worden in de gevangenis al beschouwd als het laagste van het laagste en krijgen daar hun verdiende straf wel.
Laatst bewerkt: 4 sep 2003