[Discussie] De Doodstraf; goed of slecht?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mvdstam, 4 sep 2003.

1. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    In weze vind ik de topictitel fout: de doodstraf, goed of slecht..
    Eigenlijk is het altijd slecht.. ookal heeft iemand het 'verdient'

2. SplinterX

SplinterX ^Chief^

Leuk Bevonden:
    1
    Ik denk zelf dat met de materialen van tegenwoordig nog niet iedereen voor 100% schuldig kan stellen en als dat niet het geval is, is de doodstraf in mijn ogen te risicovol. Dat iemand die onschuldig is ter dood veroordeeld is en het na zijn dood niet blijkt te zijn is natuurlijk te erg voor woorden. En ik denk dat dit risico nog steeds veels te groot is, en nog neit eens in de buurt kom van de 100%.

3. Gemini NL

Gemini NL Mell

Leuk Bevonden:
    0
    Mag ik even schoppen?O-)
    Lijkt me wel weer toepasselijk om dit forum nieuw leven in te blazen. Na de afgelopen gebeurtenissen als de moord op de 8-jarige Jesse en de moord op het schoolplein in Alkmaar.
    Ben zelf sterk voor de doodstraf, als het maar 100% zeker is wie de moordenaar is, en diegene weinig motief heeft.

Die hufter van een Pepijn zou in mijn ogen gewoon de doodtraf verdienen. Iemand met voorbedachte rade (laten we het daar nog maar even op houden..) bruutweg in het openbaar vermoorden, in de bloei van zijn leven, omdat hij wat roddels verspreiden???(als ik het goed begrijp teminste, de verhalen wijken alle licht van elkaar af)
    Die mag van mij aan de galg, steek er geen moeite of geld (gevangenis + TBS e.d. = $$$$$) meer in.
    Ben benieuwd naar de mening van de gemmidelde xbw user, en of zijn mening de laatste tijd is veranderd.

4. xboxbezitter

xboxbezitter Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hoooo Gemini NL ga je daar niet heel ver. Ik ben ook voor de doodstraf maar hoe kun je voor 1 moord iemand de doodstraf geven. Vind ik misschien iets te snel. De doodstraf is naar mijn mening meer bedoeld voor die debiel van een koreaan op de Amerikaanse universiteit van ong 2 weken terug. Als hij nog had geleefd..
    Dat soort types verdienen zeer zeker de doodstraf. Die zijn geschift. Wat die pepijn heeft gedaan klopt ook van geen kant natuurlijk maar die moet je gewoon een keer flink op zn flikker geven.. geen doodstraf denk ik.

Bij de doodstraf moet, zoals jezelf al zegt, wel 100% zeker zijn dat iemand het heeft gedaan. 't Is een beetje zuur natuurlijk als je een onschuldige afmaakt;)

5. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat de doodstraf alleen in extreme gevallen mag worden toegepast, wel vind ik dat de huidige straffen moeten worden verhoogd.

Bij serie moordenaars, en dat soort tuig. Echt gestoorde mensen.

6. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Lees het volgende linkje eens ,stel je voor dat iemand die de doodstraf krijgt in hetzelfde geval verkeerd, en o er zijn er al ettelijke gevallen bekend van wie achteraf gebleken is dat de terechtgestelde onschuldig was.

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_443680.html?wt.bron=dossierArt6

Doodstraf is onomkeerbaar mijn beste, en plaatst de aanklagers, jury en de rechters op dezelfde hoogte dan de veroordeelde.Moord is moord al dan niet legaal, een mensenleven nemen blijft moord ,ook al verdienen ze het nog zo hard.Levenslang is dé straf ,dan mogen ze tot het eind van hun dagen over hun gepleegde misdrijven nadenken....

Dus in de VS zijn er al tweehonderd dwalingen in rechtszaken bekend...hoeveel méér zouden er nog zijn die momenteel nog onbekend zijn,maar waardoor onschuldigen in de cel moeten voor boeten....

Laatst bewerkt: 25 apr 2007
  7. Gemini NL

Gemini NL Mell

Leuk Bevonden:
    0
    Over die Pepijn weet ik het ook nog niet zo goed. Maar dat is omdat het onderzoek nog niet 100% is. Maar ik denk in de zin van: "je hebt een leven genomen, nu wordt er een leven teruggenomen"

Ik weet dondersgoed dat de doodstraf onomkeerbaar is. Daarom wil ik het ook alleen als het echt 100% zeker is wie de dader is. Dus als iemand op camera gepakt is. Of als er ziek veel mensen oog-getuige zijn.
    En als iemand het uit wraak doet: slachtoffer heeft daders vrouw geslagen, of verzin maar wat. Dan ben ik ook niet voor de doodstraf, dan heeft een persoon een motief waarbij ik me lichtjes kan inleven.

Die mensen verdienen het gewoon niet meer om te leven. Ze hebben een famillie het grootste verdriet aangedaan wat er kan zijn.

8. xboxbezitter

xboxbezitter Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    1 moord is niet genoeg om iemand de doodstraf te geven imo. Het is erg, maar niet erg genoeg om zelf de doodstraf voor te krijgen. Je weet nooit precies hoe het loopt en misschien was het een 'ongeluk'. Misschien wilde de dader het slachtoffer niet doodslaan. Dat weet je niet.

Een seriemoorderaar verdient het inderdaad. Iemand die 1 moord pleegt moet de kans krijgen spijt te betuigen en laten zien dat hij het niet weer zal doen. Gaat hij daarna weer in de fout, dan is hij dus onverbeterlijk in zijn gedrag en dan houdt 't wel een keer op. Daarna is de doodstraf misschien een oplossing.. maar dat moet je per geval bekijken.

Persoonlijk ben ik ook niet zo voor levenslang want je stopt iemand zijn hele leven lang weg. Een celstraf zie ik als ik periode om over je zonden na te denken. En wat heeft nadenken voor een zin als je toch niet meer vrijkomt. Je betaalt voor iemand waarvan wij weten, zoals hij dat zelf weet, nooit meer levend uit de gevangenis te zullen komen. Dat is een vreemde gedachte.

9. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    ik vind
    1 tot 3 moorden = levenslang(zonder eerdere vrijlating!)
    4 of meer(wanneer zeker)= de stoel/spuit/galg/muur

10. NeonovA

NeonovA XBW VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    14
    De doodstraf is niet zo'n slecht idee. Dan wel de galg of de stroomstoel gebruiken dan.
    Aan de andere kant denk ik: Laat hem maar lekker in de cel wegrotten (zonder luxe, dus niet een Nederlandse cel).
    Kan hij ze hele leven er nog eens goed over na denken.

11. SPiRiT

SPiRiT lekker scheuren

Leuk Bevonden:
    2
    De Doodstraf; goed of slecht?

tja wel een goede vraag, want eigenlijk vind ik de doodstraf voor George Bush niet zo'n gek idee, maar de doodstraf voor Saddam Hussein vond ik dus weer niet zo'n goed idee...

eigenlijk vind ik het daarom beter de doodstraf nooit uit te voeren. Opsluiten is altijd beter. Een dooie kan je ook niet meer zo makkelijk vrijlaten mocht zijn onschuld nog eens worden bewezen.

Ophangen mag dan nog wel natuurlijk. Zoals bij George Bush. Maar dan alleen aan de enkels en niet langer dan 8 uur per dag.:thumbs:

12. Ashavan

Ashavan Guest

Om te kijken of ik het eens of oneens met de doodstraf ben moet er eerst gekeken worden naar het huidige wetstelsel. Nu is het zo dat als je een kind van 10 dood dat je 250uur werkstraf krijgt. En zo zijn er nog veel meer veel te lage straffen in de naam van "sociaal verantwoord". Velen denken dat je mensen kan rehabiliteren en opnieuw de maatschappij in kan krijgen, dat iedereen rechten heeft zelfs na bepaalde acties.

Ten eerste moeten de straffen een stuk hoger en moet de overheid ophouden alles te bedekken met de mantel der liefde en theekransjes te houden met tuig. Het is net zoals veel kinderen van tegenwoordig die veel te laks opgevoed worden en denken dat ze hun ouders verrot kunnen schelden aangezien ze toch geen klappen of retributie krijgen. Er word geen fatsoenlijke reactie op hun actie geuit. En zolang dat er niet is denkt men dat je alles mag en kan maken. Ik ben wel van mening dat de sociale aanpak de manier is, maar alleen in een samenleving waar mensen om kunnen gaan met hun verantwoordelijkheden. En men heeft keer op keer bewezen dat ze niet met hun verantwoordelijkheden en vrijheden om kunnen gaan.

De straffen moeten flink verhoogd worden. Tuig moet opgepakt worden ipv Cohen met thee op bezoek te krijgen die "foei" zegt waar het tuig verder niks van aan trekt en dan gezinnen uit hun buurt wegterroriseren. Mensen die anderen doden moeten hun menselijke rechten verliezen net zoals zij het recht van het slachtoffer af hebben genomen. Het voorarrest in Nederland is geen pretje, maar de gevangenis zelf is 1 groot feest vergeleken met hoe een echte gevangenis in Azie en Turkije is.

Dood je iemand? Ach over 2 jaar sta je weer op straat terwijl de families achter blijven met levenslange emotionele littekens. Die straf is ook echt relatief gelijk =(

Zodra je iemand dood verlies jezelf het recht om te leven in mijn ogen. Maar dan zitten we nog met forensisch onderzoek e.d. wat nog steeds niet 100% accuraat is met het slachtoffer aan te duiden. Maar ik heb liever dat er mensen preventief opgeruimd worden en dat er gehele veiligere samenleving ontstaat dat er dankzij dit soort zaken criminelen los blijven lopen omdat men niks durft te doen.

Maar weet je...ik zou niet iemand die doodstraf heeft het vertellen en ik zou het ook niet direct uitvoeren. Nee laat hem eerst maar een jaar of 2 in de gevangenis zitten zodat hij helemaal gek wordt van zijn eigen geweten. Emotioneel martelen eer je hem "verlost". En met massamoordernaars zoals Bush zou ik nog veel meer leuke spelletjes uithalen. Ik kan namelijk heel erg sadistisch zijn en haal ik nog plezier uit ook.

Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2007

Deel Deze Pagina