Hoho, is het de beschaving die deze moordenaars voortbrengt? Nee! Je krijgt immers een keuze in deze maatschappij. Maw: je mag 'kiezen' om iemand te vermoorden, maar dan moet je ook de consequenties ervan aanvaarden. De invloed van de maatschappij heeft daar geen invloed op, alleen JIJ bent verantwoordelijk voor die keuze!
En volgens mij is mijn standpunt omtrent de straf niet duidelijk. Grappig dat je de term utopie gebruikt, want in het boek van Thomas More 'Utopia' haal ik veel inspiratie. Hij beschreef daarin hoe de ideale maatschappij eruit ziet. Nou ben ik het met veel dingen in dat boek NIET eens (je mag bijvoorbeeld geen persoonlijk geluk kennen: onzin!), maar qua bestraffing ben ik het wel eens met More. Waarom een kracht weggooien als je hem kan gebruiken als 'slaaf'. Waarom zou je iemand executeren terwijl er zat klussen zijn die opgeknapt moeten worden? Dat die desbetreffende persoon nooit meer vrijkomt (we hebben het hier immers over het uitschot van de maatschappij) betekend niet dat hij niks meer kan betekenen voor de maatschappij. Hij doet de maatschappij wat aan, dan mag hij ook weer wat terug doen.
En ja, klinkt allemaal utopisch, maar een betere maatschappij begint wel degelijk bij jezelf. Gebruik je zelfbeschikkingsrecht! Je hebt niet op alles invloed, maar je eigen geluk kan je wel degelijk afdwingen.
Laatst bewerkt: 5 sep 2003