Tja dit blijft moeilijk. In hoeverre klopt immers de genen theorie? Is het niet een psychologische kwestie of kunnen beide? Ik geloof het laatste.
Kleptomanie en pyromanie vallen voor zover ik weet iig onder psychisch obsessief gedrag. Wat betreft de hoogte van de straf moet je zoals bij alle misdaad ieder geval apart bekijken. Stel een pyromaan steekt een woonhuis in de brand. Als hierbij doden vallen zal er wellicht aanspraak worden gedaan op ontoerekeningsvatbaarheid. De dader handelde immers door een obsessief verlangen en zal beweren dat hij zich er niet tegen kon verzetten. Persoonlijk vind ik dit belachelijk. Ondanks zijn obsessie wist de dader dat er mensen in het huis aanwezig konden zijn en dat deze door zijn daad gedood konden worden. Toch zet hij door en heeft imo dus dan ook doelbewust iemand vermoord. Mochten de slachtoffers alleen zijn verwond dan is er sprake van poging tot doodslag. Het breekpunt voor mij bij iedere vorm van misdaad is dus het gevolg voor de slachtoffers. En dat bepaald voor mij de strafmaat.
En wat betreft ontoerekeningsvatbaarheid. Het is algemeen bekend dat deze in de meeste gevallen simpelweg als een slim excuus wordt misbruikt door overbetaalde advocaten.
Laatst bewerkt: 7 sep 2003