1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Discussie] De Doodstraf; goed of slecht?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mvdstam, 4 sep 2003.

1. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Goed opgemerkt. Ik vraag me ook af wat nu slechter is? Dat bij een goed uitgedacht doodstrafsysteem (dus in tegenstelling zoals het nu in de meeste landen is ingevoerd) dat er een kleine kans bestaat dat er een onschuldige ter dood wordt veroordeeld of een moordenaar die een gevangenisstraf krijgt, vrijkomt en recidiveerd? Ervaring leert ons dat het laatste helaas nog veel te vaak voorkomt. Uiteraard geld dit ook voor andere misdaden.

Ach ja, volgens sommigen is dit nu eenmaal beschaving he. Een wereld waar de rechten van misdadigers blijkbaar belangrijker zijn dan die van hun slachtoffers/toekomstige slachtoffers.

2. Lucca

Lucca Bored

Leuk Bevonden:
    0
    Dat ligt er natuurlijk aan hoe je ernaar kijkt. Als je kijkt naar hoeveelheden (vs, alle andere grote westerse landen) dan komt het nog te vaak voor. Maar zodra je kijkt naar het percentage vergeleken met aantal mensen wie terecht in de gevangenis zitten is het heel erg weinig.

3. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    @gothicrulez.. met andere woorden een paar onschuldigen op de stoel weegt op tegen het aantal schuldigen op de stoel die eventueel als ze vrij waren gekomen weer een moord zouden hebben gepleegd?

En vervolgens maak je een opmerking dat we in een wereld leven waarbij de rechten van een misdadiger belangrijker is dan dat van een slachtoffer.. Hmm als ik een regering zou hebben die de doodstraf invoert en de onschuldigen die er op komen als een cijfertje beschouwt dan is die regering niet beter als een moordenaar.

Kijk ik ben het met je eens dat de balans fout ligt.. Misdadigers hebben veels te veel rechten. Maar dat los je niet op met de doodstraf. En doodstraf is zeker geen alternatief zolang er een kans bestaat dat er een onschuldige opkomt. En voorlopig is er nog geen enkel waterdicht rechtssysteem ter wereld.

4. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Maar dan is je doodstrafsysteem dus niet goed uitgedacht als er nog steeds een kans bestaat dat er onschuldigen op de stoel komen. En v.w.b. dat misdadigers meer rechten hebben; in die docu bleek dus dat de staat/politie onschuldigen opzettelijk hun rechten ontneemt om zo dan toch maar tot een veroordeling te komen.

5. Lucca

Lucca Bored

Leuk Bevonden:
    0
    Het mag natuurlijk nooit dat een onschuldige op de stoel komt, dat mag dus ook niet opwegen tegen die schuldigen die we wel te pakken krijgen.

6. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    @Nemesis & Technoob:

Hieronder heb ik even een klein stukje tekst van mezelf gequote uit een eerdere post in deze thread. Hiermee wil ik iig even laten zien dat ik dus niet voor een rigoreuze invoering van een doodstraf ben, maar dat er strikte voorwaarden aan vast zitten.

Nu mijn reactie op jullie opmerkingen.

Ik ben en blijf van mening dat bij een goed uitgedacht doodstrafsysteem (En nee natuurlijk bestaat er geen 100% zekerheid) de kans dat onschuldigen terecht worden gesteld procentueel gezien veel kleiner is dan de kans dat iemand het slachtoffer wordt van een recidiverende moordenaar die na een bepaalde tijd weer vrijkomt. Ik kan dit laatste weliswaar nu niet bewijzen met cijfers, maar het is een vaststaand feit dat een bepaalde groep moordenaars uiteindelijk weer de fout in gaat. Als je mij dan vraagt of ik er mee kan leven dat er dus een kans bestaat dat een onschuldig persoon ter dood wordt veroordeeld in een systeem dat bedoeld is om moordenaars die bewust een of meerdere mensen heeft vermoord te verwijderen uit onze samenleving ter bescherming van de bevolking, dan is mijn antwoord een oprecht en volmondig ja.

In dit geval kun je dus ook zeggen dat een regering indirect een moordenaar is als deze een situatie toelaat waarbij moordenaars kunnen terugvallen in hun oude fout. Je kunt dit ook wijten aan het gebrek van een goedwerkend sociaal valnet, maar dat even terzijde. Zelfs dan nog vind ik dat een bewust gepleegde moord een doodstraf verdiend.

En kunnen we alsjeblieft eens een keer de V.S. uit deze discussie houden?

7. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    ik weet niet hoevaak jij denkt dat het 100% zeker is dat iemand schuldig is, maar zovaak komt dat niet voor, hoor....

als je dus alleen die ter dood zou veroordelen, zou dat bijna neits uitmaken........ofwel het invoeren van de doodstraf heeft dan geen effect....zeker neit ter bescherming van toekomstige slachtoffers....

8. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Kun jij dat bewijzen met cijfers? Nee, ik trouwens ook niet, desondanks ben ik dus wel van mening dat 100% schuldig gevallen vaker voorkomen dan jij beweerd. Daarin staan we blijkbaar tegen over elkaar. Prima, jij hebt jouw mening en ik de mijne.

Trouwens de opmerking die hier vaak wordt geopperd dat de doodstraf geen afschrik effect heeft doet er niet toe. De doodstraf is slechts een middel, bedoeld om degene die het hebben verdiend te verwijderen uit de maatschappij waar zij een gevaar voor zijn.

9. Lucca

Lucca Bored

Leuk Bevonden:
    0
    En daar ben ik het helemaal mee eens. De doodstraf is weliswaar een slecht middel, maar beslist noodzakelijk in sommige gevallen.

Nogmaals: wat ik in mijn betoog heb geschreven is niet 100% mijn mening. Uitleg zie vorige posts

10. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Ik weet dat ik inderdaad weer de VS er bij haal maar het was in dit geval puur als voorbeeld dat de doodstraf alleen zou kunnen werken als alle betrokkenen goed gereguleerd zijn en oprecht te werk gaan.

Maar ik ben eerder voor echt levenslang in geval van moord, dus niet 20 jaar met aftrek, en dan in aangepaste cellen; vierkante betonnen kubus, geen raam, bed en wasbak+wc. Dit is een veel ergere straf dan de doodstraf als je weet dat je daar 50/60 jaar moet blijven zitten.

11. Ik ben van mening veranderd:

Na wat denkwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat voorkomen beter is dan genezen om het zo maar te zeggen. In de eerste plaats is Nederland een rechtstaat die op humane wijze mensen bestraft. De doodstraf past niet in onze cultuur.

Daarom lijkt het mij een goed idee om eerst eens te beginnen met het opvoeden van de nieuwe generatie: De jeugd. Invoering van de dienstplicht lijkt mij daarvoor een hele goede maatregel. Ook moeten de regels VEEEEL strenger worden. Bijvoorbeeld een papiertje op de grond gooien en je betaald 200 euro.
    Daarnaast zou de staat de kosten voor een prostituee moeten vergoeden (rent naar de rosse buurt:)). Het klint gek maar ik denk dat het aantal zedendelicten daardoor afneemt.
    Ook moet de staat meer recht krijgen op de privacy van mensen. Zo mag de telefoon afgeluisterd worden en al die andere dingen waar de overheid verder mee zal komen.
    De doodstraf zal NIET werken. Mij lijkt de doodstraf een mooie escape voor mensen die vast zitten voor moord. Mij lijkt een eiland beter, waar alle moordenaars zitten en verkrachters. Maar dat is bijna ondenkbaar.

Als je veel mensen wilt sturen, kijk maar naar school, dan zijn er strenge regels nodig en meer politie. Dus hoger salaris, minder hoge toelatingseisen enzovoort.

Oja,
    Ouders zijn mede verantwoordelijk voor wat hun kinderen doen.

Laatst bewerkt door een moderator: 26 okt 2003
  12. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    In sommige gevallen idd goed, alleen dan krijg je mensen rechten gedoe op je dak dus dat zal in iedegeval nooit (in nederland) door komen.

13. Tazs

Tazs Small but Dangerous

Leuk Bevonden:
    0
    oog om oog, tand om tand.

iemand vermoord -> doodstraf
    iemand verkracht -> staafmixer eraf
    :D

14. Tazs

Tazs Small but Dangerous

Leuk Bevonden:
    0
    Tot een bepaalde leeftijd wel ja, zelfs als ze meerderjarig zijn, vind ik. Maar soms doen de ouders alles wat ze kunnen om hun kinderen op het juiste pad te houden, en gaat het toch nog fout. Dan ligt het niet meer aan de ouders.

15. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Eeeeeh, dat is juist wat we niet willen...
    Als je volgens dit principe gaat werken, dan vallen we direct weer 300 jaar terug in onze maatschappijontwikkeling

16. Tazs

Tazs Small but Dangerous

Leuk Bevonden:
    0
    Met de doodstraf niet dan?

17. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Als je de voorgaande 9 pagina's had doorgelezen, dan had je wellicht uit mijn woorden kunnen opmaken dat ik totaal geen voorstander van de doodstraf ben.

18. Lucca

Lucca Bored

Leuk Bevonden:
    0
    Ik met het niet met je eens, at als we de doodstraf invoeren dat we dan 300 jaar terug vallen in de maatschappij. Er zijn inmiddels talloze moderne middelen om het vonnis uit te voeren.
    Ik weet eigenlijk niet meer wat ik van de dodstraf moet denken, ik was er fel tegen. Maar ik zit nu in zo'n 'twijfelzone'. Heel raar, ik dacht dat ik nogal standvast was, niet dus. :+

19. Mirik

Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Ik denk dat we ook maar de doodstraf invoeren op XBW....

:+

20. nfsu dragmaster

nfsu dragmaster Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben VOOR de doodstraf maar voor die tijd moeten ze dan eerst een jaar of 10 zitten zodat ze zegmaar in de gevangenis WACHTEN op de dood. Maar deze wet zou wel niet zo gouw doorgevoerd worden. Dus dan maar andere maatregelen Bijv. bij zo'n verkrachter als van het 13 jarige meisje daar vind ik dat ze hem zonder verdoving moeten kastreren.

en bij stelen bijv. een hand eraf gehakt worden. zodat iedereen ziet die heeft gesteeld en is niet te vertrouwen.

Deel Deze Pagina